Skrevet af: Svend Høst, 4. september 2018 kl. 9.55
Hvor er dræbersneglene , udtørret af tørken og døde , eller har de gemt sig og er klar til en storoffensiv til sommer................
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 4. september 2018 kl. 10.53
Du skal bare ud og lede lidt Svend.De er der! Vi ser dem heller ikke i haven, men de gemmer sig i jorden, under potter og træstykker, mellem sten osv. Jeg nupper nogle stykker om dagen og håber det betyder at der er færre næste år. Har osse fundet snegleæg i jorden for et par dage siden.....
Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2018 kl. 11.15
Bare rolig, de kommer igen så snart forholdene passer dem: Fugtigt og lunt
Men hvor har det dog været skønt med en sæson uden dem!!
Skrevet af: Jakob B., 4. september 2018 kl. 13.28
Det må blive et smerteligt gæt fra min side.
Jeg gætter generelt på, at sneglene er slået meget hårdt tilbage på grund af tørken, og det er nok super godt.
Det smerteligt kommer ind, fordi jeg ikke var kvik nok til at indse muligheden i tide, så jeg har i min have selv hjulpet med at holde mange snegle i live med kunstvanding.
Jeg havde f.eks. sat mange stiklinge direkte i jorden forskellige steder og vandet dem med kande. Det gør jeg ikke igen.
Urtepotterne burde også have været flyttet ofte, så sneglene under dem kunne tørre ud.
Det nytter nok desværre ikke længe, at der dør 100.000 snegle i haven, hvis man samtidigt holder 100 formeringsdygtige kunstigt i live.
Skrevet af: Tine Horsum, 4. september 2018 kl. 20.07
De er her endnu!
Jeg havde fået placeret en parasolfod af beton- på en af de oplagrede fliser, da jeg slog græs. Så ville jeg flytte den, så jeg kunne komme til, og der lå altså en del dræbere.
"Desværre" kom jeg så til at "tabe" parasolfoden ned på dem. Så de blev mast. :-(
Efter regnen, hvor jeg stadig GIK 2 x 4 km til Brugsen, var der også snegle på vejen. Så, de er her skam endnu.
Sidste sommer klippede jeg mange (og jeg hader det! Det er så ULÆKKERT). Men jeg tror aldrig, vi kommer af med dem, landbrugerne gør jo (heldigvis) ikke noget imod dem. Og da de øjensynligt har krydset sig med sorte (og røde) skovsnegle, så tåler de også, det danske klima.
De, der ikke gør vil uddø, men afkommet vil overleve. Så vi vil nok få flere/færre snegle eftersom vejret er.
Jeg har fået meget færre havesnegle (dem med hus), men vinbjergsneglene kæmper i mod.
Mvh
Tine- der afskyer snegle
Skrevet af: Tine Horsum, 4. september 2018 kl. 20.17
Jakob B:
Prøv at høste purløg fra en krukke- og så er der kun 3 dræbersnegle i det. UFF! Fy for en muggen. ADDVR BADVVR!
Jeg vil ikke engang forsøge at skylle purløgene, da sneglene dels afsætter uafvaskelig slim- del bærer en masse ulækre bakterier. Salmonenella fx!
Til gengæld elsker vinbjergsneglene mine Hippeastrum, og en tudse gravede sig ned i en af potterne med Hippeastrum. Hvis den ikke er flyttet, må jeg tømme potten/omplante.
Så deet!
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.