Forum

Slåen eller kræger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 10. september 2018 kl. 11.48

Jeg har meget svært ved at se forskel på slåen og kræger, når jeg googler mig frem til et svar. Slåen er mindre, men hvilke andre forskelle er der? Er de modne på samme tid? Hvordan er de forskellige rent smagsmæssigt?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. september 2018 kl. 12.08

Hvis du kan holde en slåen, plukket inden frosten sætter ind, i munden mere end 3 sekunder, så er det nok en kræge. Slåen smager fælt surt/bittert.
Slåen er nærmest kuglerunde, hvor imod kræger er mere ovale og lidt større og smager mere tåleligt, især når de er modne.
Bladene på slåen er smallere og tyndere end blade på kræger, som er mere blommeagtige.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 10. september 2018 kl. 15.13

Tak for hurtigt svar. Jeg tror, det er slåen, jeg har fundet, men jeg smager lige på dem. Har jeg ret i, at der er flere slåen end kræger rundt omkring i naturen?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. september 2018 kl. 16.28

Slåen er så sur/snerpende- at man får hønserøvsmund af dem! Derimod er de gode i snaps/vodka evt efter en tur i fryseren. Det bliver en smuk rød snaps, men den skal trække ret længe.

På mine kanter er der ikke skyggen af slåen! (jeg ville have plantet nogen for et par år siden, men de kan også blive til havekrudt- som brombær. Så jeg afstod.) Så hellere få ryddet ud i krudtet først!

Men jeg har så masser af krægeblommer i str stor-mellem- og ret lillle.
Og de er ikke snerpende, selvom de er meget forskellige, de er dog allesammen blålige "dugget"-agtige. Mine ligner nok mest blommer/mirabeller.

Mvh
Tine

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. september 2018 kl. 16.31

Det er også mit indtryk, at slåen er mest udbredt. Vil tro, at du kan finde udbredelseskort på dem begge på fugleognatur.dk og i øvrigt nok også beskrivelser af begges kendetegn.
Det findes vist i øvrigt også krydsninger mellem de to, sådan for at gøre det hele lidt enklere ;-)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. september 2018 kl. 16.34

Blev lige nysgerrig. Det er interessant læsning, synes jeg www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3433

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 10. september 2018 kl. 19.53

Tak til alle I hjælpsomme mennesker!

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Tiedt, 7. september 2019 kl. 18.57

hej, jeg er i tvivl, om det er slåen eller kræge jeg har plukket. De er matduggede, men der er også flere på busken som er mere sorte uden det matte lag. Uanset om det er det ene eller det andet, kan jeg så lave snaps af dem uden at forgive mine meddrikkere? mvh Annette

8 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. september 2019 kl. 20.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. september 2019 kl. 10.00

Annette, du kan få himmelske Bjesk af både slåen og kræg, - men vent gerne så længe som muligt med at plukke dem. Jeg plukker gerne slåen i november, når de har fået den første frost.
Lad gerne trække i 6-12 måneder, - og hvile i årevis - hvis du kan nære dig ... ;) Den bliver 'blødere' i kanten med alderen - lige som kvinder.
Kræg plukker jeg i oktober.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. september 2019 kl. 10.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2019 kl. 16.17

Der er blåsyre i samtlige stenfrugters kærne. Altså hvis man knækker "stenen", frugten indeni "nødden" indeholder blåsyre i større eller mindre grad. Man bruger det nogengange fx, når man sylter kirsebær, at knække nogle få sten, så man får den der bittersøde smagsoplevelse med fra kernen. (Og også kirsebærvin)

Men jeg vil mene, at i snaps sker der ikke noget, kernerne er jo hele, de går ikke nemt itu ad sig selv!

I øvrigt må man ikke fodre dyr (kaniner især) med grene fra stenfrugttræer. Men gerne æble-/hassel-/gran-/ og poppel fx. Usprøjtede. Kaninerne kan æde juletræet efter devisen: "Først skal træet vises- siden skal det spises!" Stammen skal saves op i passende bidder, så æder de barken af den også.

Mvh
Tine

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 10. september 2019 kl. 19.45

@ James F
Tak for tippet. Det vil jeg prøve. Jeg har prøvet at sylte slåen som oliven. Jeg tror, de blev kaldt nordiske oliven. De smagte en smule af kirsebær. Ikke dårligt, men heller ikke noget, jeg behøver at gentage.

Nyt svar til emnet »Slåen eller kræger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Slåen eller kræger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider