Forum

Sterilisering af flasker og glas

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2018 kl. 9.15

Jeg har aldrig opbevaret saft i glasflasker, kun i fryseren. Nu har jeg gennem nogen tid samlet flasker fra en kendt chokoladedrik for at bruge dem til saft. Men de skal jo steriliseres og hvordan gør man det?
Jeg har læst om
1. grundig rengøring, efterfølgende skylning med kogende vand.
2. Sterilisering ved 120 grader i bageovn
3. Sterilisering i microovn 1 minut ved ? Grader.

Sidstnævnte anser jeg for nemmest og mindst ressourcekrævende.
Lågene kan koges i et par minutter, evt også i microovn.

Hvordan gør i det nemmest og sikrest?
Saften laves af æbler i saftkoger. Iøvrigt har jeg læst om æblesaft "naturtrübe", hvilket betyder noget i retning af naturgrumset.
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. september 2018 kl. 10.10

Atamon...............

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 13. september 2018 kl. 10.50

Hvis du bruger en mikrobølgeovn til sterilisering, kan det ikke være graderne der gør det - glas burde ikke blive varmt i en mikrobølgeovn. Men det lyder da sandsynligt at bakterier og svampe dør efter sådan en behandling. Problemet ved flasker fra "chokoladedrik af et kendt fabrikat", er vel lågene - de er af metal, og kan ikke kommer i mikrobølgeovnen.

Der findes adskillige produkter til rengøring af udstyr og flasker når man laver vin og øl. Kig i en af de mange netbutikker for at få et overblik.

/Sofus

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2018 kl. 11.50

Hej og tak for de to svar.
I min mivcroovnsbog anbefaler man sterilisering af glas ved at fylde dem halvt op med vand og opvarme til vandet koger. Det kan altså ikke gøres med flasker. Lågene kan koges en gryde. Ikke noget problem med det
Jeg vil IKKE have Atamon i min saft. Saft med konserveringsmiddel kan jeg købe, hvis jeg ville. Det er derfor jeg hellere fryser ned.
Jeg skal heller ikke investere i nyt udstyr.
Nu fnder jeg lige min gamle bog fra 1946, HUSHOLDNING PÅ LANDET frem og ser, hvordan man gjorde dengang.
Ingeborg

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 13. september 2018 kl. 11.56

Jeg laver saft hvert år. Jeg bruger glas flasker som jeg renggører og derefter steriliserer med kogende vand. Saften er kogt i saftkoger og bliver tappet direkte på de varme flasker som lukkes med det samme. Saften kan fint holde i flere måneder på en hylde. Når jeg åbner en flaske ryger den i køleskabet. Jeg renggører omhyggeligt frugterne således at der ikke kommer noget skidt eller insekter med som kan begynde at gære i flaskerne.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2018 kl. 12.03

Syltning af saft.

På nettet har jeg fundet følgende fremgangsmåde:
Glassene rengøres med vand og sæbe, skylles grundigt, sidste gang med meget varmt vand.
Opvarm ovnen til 125 grader. Læg et rent håndklæde i bunden af bradepanden. Læg flaskerne ovenpå. Hæld lidt vand på håndklædet og "bag" flasker og låg i mindst 20 minutter.
Kog saften op og hæld den straks på flaskerne, som først tages ud af ovnen efterhånden som de fyldes. Sæt straks låg på.
Så det er, hvad jeg gør!
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. september 2018 kl. 13.15

Ovennævnte måde (indlæg 5) er udmærket og praktisk. Jeg har gjort omtrent det samme. Vi har en dampovn, så jeg brugte den funktion i stedet for håndklædet.

Der findes også et specielt apparat til at sterilisere sutteflasker. Det kan også anbefales hvis man sylter meget eller har hvis man købt det til sutteflasker.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2018 kl. 13.33

Tak for svarene.
Det er skuffende at der kun kommer 1,5 l saft ud af 2 stk. 10 l spande fine æbler uden meget affald. Jeg havde forventet mere. Saften kan max fortyndes 1:2. Det er ellers saftige Filippa æbler jeg bruger.
Nu har jeg så nogle sterile flasker i overskud til de næste æbler. Jeg kan i hvert tilfælde konkludere at der er "møj" arbejde ved at ville fremstille sunde sager af havens gaver.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2018 kl. 16.06

Ja, så er mostningen mere givende.
Vi fik 30 l æblemost og 30-35 l pulp.

Nyt svar til emnet »Sterilisering af flasker og glas«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sterilisering af flasker og glas

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider