Forum

Kartoffelskimmel i tomatplanterne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. september 2018 kl. 9.22

Det har naturligvis været en god tomat-sæson i år.

Men nu har de fleste af mine frilandstomater fået kartoffelskimmel. Jeg har klippet angrebne blade og frugter af i nogen tid. Nu kan jeg imidlertid se, at selve stammen på tomatplanterne er begyndt at blive sort, så nu tror jeg ikke, at planterne klarer den ret meget længere.

Jeg har to tomatplanter, der står i læ bag et nyt plankeværk, og selv om begge disse planter egentlig er drivhus-tomatplanter, ser jeg ingen tegn på skimmel på dem. Så de har åbenbart bedre betingelser – mere læ og sol.

Hvordan klarer I andre at holde skimmel væk fra tomatplanterne?

M.v.h.

Doris Møller

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 19. september 2018 kl. 21.44

Ingen skimmel i tomatplanterne her, i år
Planterne har alle stået delvist under tag, det har nok været deres redning.
Og stadig lækre tomater at høste.
Mvh Chris

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. september 2018 kl. 22.01

Meget sjældent at vi får en ordentlig høst på friland - dyrker kun på friland fordi jeg ikke kan styre mig, når vi sår :)

Men i år, hold da op hvor vi har haft overflod - nu er det dog stærkt reduceret på friland, med regnen kom skimmel!

Også meget flotte æbler i år på nogle sorter ellers stærkt modtagelige for skurv. Jo klima og vejr har magt :)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 20. september 2018 kl. 7.58

Mange tak for svar.

Ja, det har været en supergod sommer, selv om vi måtte vande så meget. Jeg har også haft virkelig mange tomater. Og æblerne er i særklasse. Jeg har aldrig set så store og flotte æbler – uden en eneste plet. Der har desværre været en del, der var smittet med gul monilia, men dem har jeg fået væk i en fart. I går plukkede jeg en masse kæmpestore cox orange ned.

Ja, jeg kan heller ikke lade være med at dyrke frilandstomater. Til næste år vil jeg prøve at få så mange som muligt anbragt i læ bag det nye plankeværk. Hvis blæsten river i tomatplanterne, kommer der nemt skader, f.eks. hvor der sidder snore til opbinding, og det er sikkert dér, skimmelen angriber.

Jeg har to slags frilandstomater i år: en sort ved navn Paul Robeson og en, der hedder Outdoor Girl. Paul Robeson stammer fra Rusland og skulle være ret modstandsdygtig over for skimmel. Det har jeg ikke kunnet se i tidligere – mere regnfulde - somre. Outdoor Girl dyrker jeg for første gang i år, og lige nu er det tydeligt, at Paul Robeson klarer sig bedre mod skimmel end Outdoor Girl.

M.v.h.

Doris Møller

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. september 2018 kl. 9.59

Jeg dyrker kun tomater på friland , det giver langt de bedste tomater , jeg har aldrig haft skimmel , kun sunde planter som jeg aldrig vander , selv her i et tørke år , planterne er nu mere end 2.5 m høje med masser af tomatklasser , sorter Dansk Eksport , Bloody Butcher og min yngling blommetomaten Sun Gold , de 2 føstnævte blev plantet ud på friland 18 april .
Brug gamle cykelslanger klippet i strimler til opbinding , den lokale cykelsmed hænger de cykelslanger han har udskiftet op ved sit værksted så kan folk selv tage , god ide .

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2018 kl. 9.08

Svend.
Jeg har tidligere ikke troet på din påstand om, at 2materne ikke skal have vand. Mine planter skal altid have vand (på friland).
I min forhave under et udhæng, skød en lille tomatplante op, midt i hedebølgen.
Den groede voldsomt og fik mange frugter, selv om den ikke fik en dråbe vand.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. september 2018 kl. 10.04

I år var det den ultimative test angående tomaters evne til at selv finde vand , den værste tørke i 99 år og varmt og solrigt , og tomaterne kunne åbenbart finde vand , vokse og sætte masser af frugter af .

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. september 2018 kl. 12.56

Hej Svend Høst

Tak for råd. Til næste år vil jeg forsøge at få plads til så mange tomatplanter som muligt, hvor der er mere læ. Og så vil jeg binde dem op med noget elastisk materiale, som du skriver.

Måske vil jeg også prøve at plante et par tomatplanter udenfor, meget tidligt og helt undlade at vande dem. Der sker jo ikke noget ved at prøve!

I år har jeg forsøgt mig med at vande planterne mindre, end jeg plejer. Men regnen kan jeg jo ikke stoppe. Masser af tomater revner, når det regner. Så er det bare med at få dem brugt, inden der kommer mug i revnerne. Smagen er jo fin alligevel.

Du har fuldstændig ret: Det er meget bedre at have frilandstomater. Ikke så meget bøvl! Og det er rarere at gå og binde op og fjerne sideskud ude i det fri, end i en alt for varm udestue!

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Kartoffelskimmel i tomatplanterne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kartoffelskimmel i tomatplanterne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider