Forum

Mostpresse? Hvor?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. september 2018 kl. 22.08

Jeg har desværre/heldigvis rigtig mange pærer på mine Conferencer. Men vi kan nok ikke nå at spise dem, før de bliver overmodne.

Og så ved jeg ikke, hvad man gør med alle de dejlige pærer? Jeg orker altså ikke at lave kilovis af de henkogte- eller pæresnaps. Så jeg tænker cider/saft. Men øh?

Mvh
Tine

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 18. september 2018 kl. 23.31

Der er masser af steder, som man kan finde brugte saftpresser til rimelige penge (som DBA eller Gul&Gratis), men man kan altså også "bide i det sure æble" og købe en ny. Mange af Coop-butikkerne og Jem&Fix har dem næsten hvert efterår.

Men skriv lige privat til mig, hvis du vil have de vindruer med frø i, som jeg har - samt evt. et par stiklinger af den kernefrie hvide drue, som er min egen favorit. ;)

/"Naboen....næsten" ;)

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. september 2018 kl. 21.44

Aha. men jeg var på udkig efter en *billig*. Dem i diverse byggemarkeder koster 2000 kr - og Gul & så videre skal man jo køre langt.

Nå, hul i dét. (Undskyld)

Jeg vil meget gerne have både kerner og stiklinger- stadigvæk. Kan vi aftale noget efter denne weekend evt mødes ved brugsen?

(Jeg får svigermor på besøg, så stress og oprydning - og hun vil vel også fodres af!).

Mvh
Tine- jeg skal bare lige...

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 21. september 2018 kl. 7.57

Vi kan sagtens finde ud af noget i næste uge. Du bestemmer hvor og hvornår (undtagen tirsdag formiddag). ;)

Går ud fra at du mener Brugsen i Nørreby? Men kan også komme helt hjem til dig, så dit bentøj ikke bliver helt nedslidt.

/Ayoe - vil gerne.... ;)

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. september 2018 kl. 12.04

Sidst jeg så prisen på en 12 liters kurvepresse var prisen ca. 500 kr.
Jeg købte en for nogle år siden, men ødelagde gevindet inden høsten det år var i hus.
Jeg fik en ny, og den holder fint, men jeg presser heller ikke så hårdt mere. Og så har jeg siden købet en brugt presse på 44 l.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Andersen, 21. september 2018 kl. 15.47

Hej Tine

Jeg købte noget udstyr og flasker med propper til cider online til min mor i fødselsdagsgave sidste år, og det var så vidt jeg husker ikke forfærdelig dyrt. :-)

Vi har saftpresser og har lavet æblemost i mange år, cideren har vi dog stadig til gode - måske forsøger vi i år, så skal jeg fortælle, hvordan det går. Jeg tror, at vi vil gå ud fra denne opskrift: www.nordiskselvforsyning.dk/shop/cms-6.html

Dnh
Signe

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. september 2018 kl. 8.01

Det er en fin forklaring på ciderfremstilling.
Jeg har dog et par betænkeligheder.

Der står, at det er cider på den naturligt forekommende gær, og alligevel bruger man to forskellige pakker til en start.
Jeg lader den naturlige gæring starte uden nogen form for tilsætning.

Gæring i en uge uden låg og dermed med tilgang af luftens ilt virker foruroligende. Mosten skal have ilt under gæringen, men efter min erfaring er det tilstrækkeligt at give ilt et par gange om dagen i de første tre dage - afhængig af, hvor hurtigt gæringen forløber. Oxideret cider (som man desværre tit støder på ude i verden) smager ikke godt!

Hvis man vil undgå bundfald i flaskerne, kan man anvende samme metode som ved fremstilling af champagne, hvor man flasker den næsten færdiggærede cider med en kapsel. Efter ca. 9 måneder vender man flaskerne med kapslen nedad, og over en måned får rystet gæren ned på kapslen. Kapslen skiftes, samtidig med at gærresterne flyver ud, og proppen sættes i og ombindes.

Men ellers er det bare at gå i gang.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2018 kl. 9.27

Jeg har også læst lnket til den franske cider. Men det ser jo ud til at man skal købe så mange forskellige ting.... og huse dem, så der står jeg af, til trods for en stor mængde Filippa æbler, som beskrives som den eneste slags der kan gå alene til fremstilling af cider.
Behøver det være sååå vanskeligt? Det er jonikke årgangschampagne?
Ingeborg

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. september 2018 kl. 17.29

Æblerne skal kunne snitte i småstykker. Jeg bruger en aflagt kompostkværn. Da den brød ned forleden, fortsatte vi med råkostjernet på køkkenmaskinen - men det var et noget større arbejde.
De snittede æbler skal presses, så mosten kommer for sig. Jeg bruger min vinpresse. Traditionelt bliver æblekvaset lagt i en træramme med stof under og i siden, og så lægges der sten eller andet egnet tungt oven på en plade, der lige kan gå ned i rammen.

Så har vi æblemost :o)

For at komme videre til cider, skal der bruges en beholder, der kan lukkes med en gærlås.
Hvis du vil måle undervejs (hvilket ikke er nødvendigt) skal du bruge alkoholmåler (et hårrør med måleenhed for alkohol). Sødmen kan du smage dig til.
Hvis gæringsprocessen skal stoppes inden flaskning (cider uden bobler) kan det ske kemisk, men vel også ved opvarmning til over 50-60 oC

Så skal du selvfølgelig have nogle solide glasflasker, der kan tåle tryk fra cider.
Trykket i cider er mig bekendt ikke så højt, at det kræver champagneflasker på 7-900 g. Men der skal propper i, der kan bindes fast, eller der skal bruges kapsler (nummeret større end ølkapsler, hvis der bruges champagneflasker).

Men inden man laver alt dette arbejde, bør man finde ud af, om man kan lide traditionel cider!

Min kone blev meget skuffet over min første cider, selv om kvaliteten, var så god, at en erhvervsfrugtavler prøvede at overtale mig til at lave cider af hans overskudsæbler.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Andersen, 24. september 2018 kl. 9.53

Hej Lars

Tak for rigtig gode tip! Dem vil jeg sikkert huske på, når vi går i gang med ciderfremstillingen. Vi må jo bare prøve os frem og se, hvad der virker for os. :-)

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. september 2018 kl. 9.11

@Tine

Kan se, at Havenyt har fjernet muligheden for at skrive privat. Så tekst mig evt. på sms på nr. 22 32 05 69, så vi kan aftale hvornår jeg skal komme med vindruer og stiklinger. ;)

/Ayoe

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. september 2018 kl. 12.32

Hej
Man har vist aldrig kunnet kontakte Tine privat. Hun har ikke oplyst ønske herom. Der henvises kun til "kukkeren".
Ingeborg

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. september 2018 kl. 22.01

Jeg har nu ikke "Kukkeren", det er min genbo. Men ja, man kan ikke kontakte mig privat/pr fon/mail. Her!

Men Ayoe, jeg skal lige starte min mobil, så kan vi kommunikere pr sms. (Jeg er hørehandikappet, så pr fon skal jeg bruge høretelefoner, og herude er mobiltelefonien lavet af nederen med ekstra nederen. Det er ret besværligt!)

Min dyrlæge siger, jeg lyder somom, jeg snakker i en tragt!

Men fra oktober begynder de at grave fiber ned, og jeg vil få en fastnettelefon. Engang!

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. september 2018 kl. 22.18

Så i morgen Ayoe- (der skal lige strøm på dyret/fonen), så kan vi måske aftale søndag eller mandag?

Det er ikke fordi, du ikke må besøge mig- men det lille hjem er ikke så pænt, at det er noget, jeg vil vise frem. Og i øvrigt har vi jo 11 katte!

Mvh
Tine- vi fik ikke ryddet op i sommers, da det var for varmt.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. september 2018 kl. 0.33

@Tine

Nu har du ihvertfald mit nummer, så finder vi nok ud af noget.

Og bare rolig, jeg har heller aldrig et Bo Bedre-hjem eller 100% opryddet - jeg nøjes dog med 2 katte og nogle fisk i "stuedammen". ;)

Jeg er dog optaget i dagtimerne i morgen (flyttedag for sønnike), så kan glemme at chekke telefon.

Hjertelig hilsen
Ayoe

Nyt svar til emnet »Mostpresse? Hvor?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mostpresse? Hvor?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider