Forum

Bed klar til beplantning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette Kristensen, 19. september 2018 kl. 17.43

Hej
Står og skal have plantet buske i et bed. Opdager nu at anlægsgartneren blot har lagt 15cm jord ovenpå et tykt lag hårdt stampet rent belægningssand. Mit spg. er nu: Kan man plante i det? - eller bør jeg få skiftet sandet ud med jord?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. september 2018 kl. 20.17

Hej Anne-Mette Kristensen

Det største problem er ikke at der er et lag belægningssand!
Det værste er at det er hårdt stampet (nok = komprimeret med vibrator).

Mit forslag er, at du kontakter anlægsgartneren og leverer "problemet" tilbage til ham. Der er ikke mange planter, som kan trives med 15 cm muld og hårdt stampet grus nedenunder - ud over tålsomt ukrudt som tidsler, mælkebøtter og pileurt....

Hvis det ikke er en mulighed at få anlægsgartneren til at ændre på forholdene, kan du måske komme til at "nøjes" med det du selv kan præstere af gravearbejde.

Her et forslag til en praktisk fremgangsmåde ift plantning af buske:
Grav store plantehuller og til 50 - 60 cm i diameter. Læg muldjorden for sig selv. Nu skal det hårde lag gennembrydes - det kan man gøre ved at anvende en entrepenørgreb (du kan låne dig frem hos en entrepenør) eller ved at leje en mejsel- eller nedbrydningshammer i et byggemarked.
Det er ikke nødvendigt at fjerne belægningslaget - bare det er løsnet grundigt.
Derefter planter du som man ellers ville gøre.

Hvis du ønsker at plante frugtbuske kan det dog være hensigtsmæssigt at opblande belægningssandet med god muldjord for eksempel i forholdet 1 : 1. I den øverste del af plantehullet anvendes den muldjord, du startede med at grave op.

MEN - hvis du gerne nu eller senere vil supplere buskene med andre planter (bortset fra klippet græs som ikke skal tåle meget slid) - så er det nødvendigt at fjerne muldlaget og gennemføre "løsningsprocessen" hen over hele arealet med stampet belægningsgrus.

Jeg håber, at du får held med at appellere til anlægsgartnerens faglige stolthed !

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Bed klar til beplantning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bed klar til beplantning?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider