Forum

Tree tray- plantning af træer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 20. september 2018 kl. 19.19

Er der nogen der har erfaring med dugsamlere / regnsamlere, der lægges rund om stammen på nyplantede træer, så de lettere kommer i god vækst efter plantning, samtidig med at ukrudt holdes i ave?

Efter denne sommer synes det ganske aktuelt, hvis somrene generelt bliver tørrere.

Jeg har desværre ikke kunnet finde noget, der minder om disse dew collector tree trays i Danmark.

Det behøver ikke nødvendigvis være denne model, men det viser princippet.

www.youtube.com/watch?v=8eoPFj_WbF0

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. september 2018 kl. 21.28

Hej K. Bilde

Jeg har ikke erfaring med produktet - og jeg synes ikke om ideen med at fordele mere plastik-materiale i omgivelserne end der allerede er. Det er et kæmpearbejde, der ligger forude at få det som allerede er spredt, indsamlet og genanvendt!.

Jeg har RIGTIG gode erfaringer med at lægge en 10 cm tykt jorddække ud rundt omkring stammen på nyplantede træer og buske.
Cirkeldiameteren kan være 60 - 80 cm. Som udgangspunkt bør denne cirkel enten være bar jord / græstørv lagt med rodsiden opad.
Jorddækket kan være græsafklip, halvomsat kompost eller hø, der på grund af ælde eller fugtpåvirkning er blevet uanvendeligt som foder.
Hvis laget holdes vedlige over de første tre vækstsæsoner er de fleste træer / buske kommet så godt igang, at man kan undlade at supplere et par gange årligt.

Ud over at reducere fordampning har jorddækket fire andre positive virkninger: Det medvirker til at dæmpe frostpåvirkning af unge rødder, det frigiver langsomt næring til den voksende plante, det gør lugearbejdet til en let opgave og det efterlader mulden på stedet en smule beriget & uden behov for fjernelse af udlagt ikke biologisk materiale.

Venlig hilsen
Lone

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 20. september 2018 kl. 22.01

Efter træets etablering skal plasten naturligvis fjernes. Det giver sig selv, hvis man blot tænker lidt på naturen.

Jeg har brugt din fremgangsmåde med vendte græstørv som jorddække. Det samler og centrerer dog ikke regn og dug, så rødderne søger dybt ned, og træet dermed hurtigere kan klare sig uden meget vandværksvand.

Min tanke var sådan set at spare på vandet og opnå hurtig etablering.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 21. september 2018 kl. 4.26

Gaven til haveejeren der har alt ? :-) - Nej det er en lidt for smart markedsføring af et fuldstændigt overflødigt produkt !

Det kan være smart nok at dække jorden omkring nyplantede træer (med plast, halm, flis eller andet), for at nedsætte fordampning fra jorden eller måske vigtigere at hindre opvækst af ukrudt.
At opsamle dug virker meningsløst under danske forhold. Når det er tørt og varmt i DK, er det om sommeren, og her er natten for kort til at opsamle dug i en mængde der er lønsomt, især da luften i tørre perioder netop også indeholder meget lidt fugt, så der skal en stor temperaturforskel til at trække fugt ud af luften.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. september 2018 kl. 9.19

Jeg har prøvet det og har kasseret det igen, da de ikke blev liggende, når man slog plæne. Jeg bruger omsat flis eller omvendt græstørv, da vi har sandjord.
Anne Marie

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. september 2018 kl. 13.16

Jeg kan desværre ikke finde linket, men jeg mener at huske, at jeg engang har set sådan et koncept, som har vundet en pris for at være en god hjælp til at beplante f.eks. ørkenrandzoner i Afrika.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 23. september 2018 kl. 23.14

Jeg har søgt lidt videre med ordene "tree plant cocoon", og har fundet et par forskellige herunder løsninger fra Groasis og Land Life Company.
Det kunne måske være dem, som Jakob B. nævner?

Flere er biologisk nedbrydelige i løbet af et par år, så de blot virker medens træet etablerer sig med dybe rødder. Så undgår man at skulle fjerne plast, når træet har fået fat, til gengæld kan de ikke anvendes til flere træer.

Desværre har jeg ikke kunnet finde nogen dansk forhandler.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. september 2018 kl. 23.46

Jeg er ikke overbevist om at det er en god ide at kanalisere alt nedbøren ind til stammen. Der må jo opstå en knastør zone rundt om træet (under bakken). Det vil hæmme udviklingen af det højtliggende rodnet som er hovedansvarligt for at skaffe træet næringsstoffer. Måske virker systemet i meget tørt klima, men her tror jeg altså det er en dårlig ide.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. september 2018 kl. 21.39

Kokos-skiver kan købes i mange str. Kokosfiberne er ukrudts hæmmende og holder på fugten. De bruges især til større potteplanter i planteskoler. De kan holde i et par år indtil fuglene plukker dem til redemateriale.
Ret dyre.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Tree tray- plantning af træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tree tray- plantning af træer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider