Forum

Måske et link for Jakob B- og andre nørd

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. september 2018 kl. 21.58

the-biologist-is-in.blogspot.com/search/label/carrots

Linket er til bloggen, hvor han forklarer om, hvordan man kan avle sine egne specielle frøplanter af gulerødder. Men ellers forklarer vedkommende en masse om genetik, det er til tider noget langhåret.
(Blad ned til første indlæg ellers så læses det bagvendt.)

Men- jeg fik helt lyst til at lave mine egne kulørte grønsager!

(Jeg stødte på linket, da jeg følger Janelle Shanes eksperimenter med AI- nu senest at navngive frugter og grønsager).

Han har også overvejet ukrudtdsplanter- at fremavle flere og andre farver i dem....

Mvh
Tine- ikke alt er let lystlæsning.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. september 2018 kl. 8.15

Tak for linket, men jeg tror desværre, at det er for avanceret til Jakob B. Når det gælder gulerødder, så er han ikke kommet længere end til at lære sin ABC.
Og når man tænker på, at han har brugt 50 kvadratmeter jord og to år på det, uden det er lykkedes at avle et eneste gulerodsfrø, så må han nok endda gå den klasse om.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2018 kl. 5.44

Måske du skulle have læst noget mere i bloggen? Han forklarer faktisk rigtig godt om F1 og hansterile sorter. Og om hans tomater.

Men okay, ikke alle er gode til engelsk. Jeg tror, du ikke rigtig har forstået bloggen. Manden er biolog og har speciale i genetik. Hvis du mener, han ikke kan sin ABC, så har du tydeligvis ikke forstået, hvad han skriver.

Men okay, jeg syntes bloggen var interessant. Især hans betragtninger om F1- og afkom deraf.

Det, der ikke lykkedes for ham, var at gemme de der gulrødder til andet år, så de kunne blomstre. Det med 50 kvm- har du opfundet. Han skriver flere steder, at han har lånt bed, ved andre. Og at han avler på, at planterne skal kæmpe om pladsen, så han tager, de største.

Sig mig, har du overhovedet LÆST noget af bloggen?

Jeg troede, den ville appellere til dig Jakob B.

Men det er vist som at hælde vand på en krukke fedt.

Mvh
Tine

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 22. september 2018 kl. 9.17

Jeg har sagt tak for linket. Men for mig handler det nok i første omgang om at finde de rigtige frø, før jeg kan komme videre og få lært min ABC.

De 50 kvadratmeter er ganske virkelige. Jeg gravede dog (heldigvis) ikke gulerødderne op og sorterede dem. Jeg overdækkede blot med halm om vinteren for at beskytte dem imod frost, og det gik fint. Altså lige bortset fra, at der kun kom blomster og ingen frø.

Men selvom der kommer frø, så er det også vanskeligere, end jeg troede i begyndelsen.
Der er f.eks. risiko for krydsning med vild gulerod, og dem har jeg mange af.
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/19286.html#e130306

Hvis det skal være meget seriøs avl af gulerodsfrø, så må jeg nok erkende, at det bliver betydeligt mere kompliceret:

web.archive.org/web/20161221045412/http://gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=7
" Man skal være opmærksom på en række forhold:

Isolation, hvor den enkelte plante eller den enkelte plantens frøstand pakkes ind, er kun en mulighed for selvbestøvende planter.

Når selvsterile planter isoleres, er det nødvendigt at isolere et antal planter i samme afskærmning for at sikre bestøvning.

Hvor der er tale om insektbestøvede planter, må maskerne i buret være så fine, at ingen insekter, der besøger denne afgrøde, kan komme igennem. Og det er nødvendigt at indføre insekter i buret, som kan varetage bestøvningen. Til mange afgrøder kan der anvendes fluer, som kan udklækkes fra maddiker købt i en fiskeudstyrsforretning. Alternativt kan bestøvningen foretages manuelt, men det kan være en krævende proces, og metoden giver ikke altid tilfredsstillende bestøvning.

Hvor der er tale om vindbestøvede planter, skal det materiale, der bruges til indpakning ofte være nærmest uigennemtrængeligt for luft, for de fleste pollenpartikler for vindbestøvende afgrøder er ganske små. Her er det også nødvendigt at kompensere for manglende vind – f.eks. ved at ryste planterne i buret, så pollen kan frigives."

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. september 2018 kl. 17.57

@Tine Andersen

Hvis du gerne vil nørde mere i dybden om gulerødder, frø og arvelighed, så bør du nok håbe på, at f.eks. Claus K Madsen dukker op. Han kom med en forklaring på, hvorfor mine gulerødder måske ikke ville sætte frø. Forklaringen var så avanceret og nørdet, at jeg dårligt forstod den, men jeg benyttede alligevel hans svar til forhandleren, og det gav mig et svar tilbage, som jeg heller ikke helt har forstået endnu. ;-)

Men den næste gulerodssort, som jeg vælger til frø, den skal ikke være avanceret. Den skal selvfølgelig kunne spises, men ellers skal den primært blot være dygtig til at formere sig ved frødannelse.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 25. september 2018 kl. 0.12

@Tine Andersen, jeg tror, du læser Jakob B's svar forkert. Jakob B taler om Jakob B i sin post - ikke om personen på bloggen.

Nyt svar til emnet »Måske et link for Jakob B- og andre nørd«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Måske et link for Jakob B- og andre nørd

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider