Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. september 2018 kl. 9.48
Jeg ved at dette forum handler om økologi i haven, og vi sikkert allesammen går ind for genbrug. Prøv at tænke over, hvor mange ting af det, der fremstilles af genbrugte plastikflasker vi også i vores økologiske haver omgiver os med.
For mig at se er den eneste fordel ved genbrug af plastikflasker at den giver beskidt arbejde til mange mennesker. Det er jo enorme mængder af energi, vand og transport der skal bruges. Står det i mål med resultatet? Hvad er alternativet til plastflasker? Og for den sags skyld, ville genbrugsglasflasker være mere skånsomme for miljøet?
Kulturen har forandret sig en hel del i min levealder. Hvornår begyndte vi at rende rundt med plastikflasker i bagagen for at kunne drikke de anbefalede 2 liter væske om dagen?
Se filmen og døm selv.
www.youtube.com/watch?v=zyF9MxlcItw
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 30. september 2018 kl. 20.42
Jeg mener, at vandsalget til danskerne begyndte med, at en virksomhed besluttede sig for at markedsføre det for 3-4 årtier siden.
I praksis begyndte det med, at de opstillede gratis vandautomater på nogle andre virksomheder i kontormiljøer, hvor der også var gratis kaffe. Efter nogle måneder kunne vandvirksomheden release en pressemeddelelse om, at de pågældende virksomheders udgifter til kaffe var faldet med måske ca. 40% efter, at de havde installeret en vandautomat. Og derefter begyndte telefonerne pludselig at gløde i vandvirksomheden, og emballagen udviklede sig, og kundekredsen voksede, og ejeren er, så vidt jeg ved, mangemillionær i dag.
Jeg husker, at jeg oprindeligt undrede mig, fordi man på alle kontorer ofte nemt ville kunne finde en vandhane. Men det er måske sagens kerne. Når folk køber vand i stedet for at fylde feltflasker og kopper fra en hane, så bunder vanen måske i en stigende mistillid til hanevandets kvalitet.
Angående plastik, så er det noget af en jungle. Jeg mener måske aldrig, at vi burde have forladt Svend Aukens trælse flaskepant system.
Det er endnu ikke lykkedes mig at få nogen til at tage stilling til, at Danmark skal være fossilfrit år 2050, og om det betyder, at vi fortsat kan pumpe olie op til plastik, som vi genbruger et par gange for så til slut at eksportere det eller afbrænde det på et fjernvarmeværk.
Jeg vil mene klart nej. Det skal nærmest helt og totalt væk fra markedet, og det kan umiddelbart godt virke lidt uoverskueligt. Der er i hvert fald noget at tage fat på. :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.