Forum

Fælde eller beskære?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2018 kl. 18.07

Det er en svær beslutning at fælde eller beskære et træ.
Vi har i dag haft en gartner ude og give tilbud på at fælde en 40 år gammel Nobilis, beskære vores alt for høje Filippa Æbletræ drastisk og det samme med et rønnebærtræ.
Men skal have gode grunde for at gøre det og mine grunde for at fælde det store Grantræ er: det skygger mod øst og sydøst. Det giver for megen skygge på min tørreplads og masser af mos i græsset. Så bortset fea at jeg har kunnet få gran til julehalløj, er jeg ikke så ked af det.
Æbletræet vil nok se amputeret ud i flere år. Men med dets enorme højde får vi kun nedfaldsæbler og alt for mange æbler i år.
Det giver selvfølgelig også skygge, som var kærkommen denne sommer. Så den beslutning er straks meget sværere, men træet er nok 15 m højt .... mindst.
Rønnebærtræet smider sine bær over det hele. Vi træder i dem og så selvsår de mange steder. Desuden skygger det på naboens terasse, selvom ingen har gjort vrøvl over det endnu.
Hvordan tager i sådanne svære beslutninger

Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. oktober 2018 kl. 20.01

Vi tager dem en ad gangen.

Hvad har I størst glæde af at få lavet?
Der kan selvfølgelig være noget økonomi i at få lavet alt på én gang, men ellers bør man tage ét skridt ad gangen.
Når noget stort er fjernet skal man have tid til at lære, hvordan haven så er, inden man træffer den næste beslutning.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. oktober 2018 kl. 20.19

Du har selv skrevet om ulemperne ved de alt for store træer.
Jeg ville uden tvivl få dem fjernet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2018 kl. 22.11

@Lars Holt
Vi har allerede for nogle år siden plantet flere hjertetræer, som ikke blver så enormt store. Vi har desuden en del andre høje træer, så mange at vi efter løvspring godt kan føle os lidt "omringet". Jeg holder mest af åbne arealer i form af græsplæne til afveksling fra alt for høje træer, så jeg tror ikke at jeg kommer til at fortryde fældning/klipning.
Det var iøvrigt en fornuftig gartner, der foreslog at han lavede grantræet til flis. Dels fordi vi vil have besvær med at kløve træet og hvis vi skal leje en hydraulisk kløvemaskine, ville det koste mere end brændværdien af grantræ.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Fælde eller beskære?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fælde eller beskære?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider