Forum

Æbletræ for Allergikere

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tilde Eskildsen, 22. oktober 2018 kl. 21.56

Jeg har et spørgsmål angående valg af æbletræ til en æbleallergiker.

Jeg er klar over at æbletræer har forskelligt índhold af allergenet Mal d1 og at sorterne Sanatana, Gloster og Boskoop er nogle af de æbletræer med lavest indhold af allergener.

Jeg har tidligere købt et »allergivenligt« æbletræ. Det er ikke særlig kønt og bærer ikke godt (få æbler om året). Det har lange opadgående grene, med meget få sidegrene og danner ikke en pæn rund krone. Jeg er nogenlunde til at beskærer og forme, men har valgt ikke at gøre det endnu, da der simpelthen ikke er grene at tage af…

Jeg har nu brug for hjælp til at finde et godt og pænt æbletræ til haven med allergivenlige æbler.

Meget gerne efterårsæbler – gerne røde.

Træet må gerne vokse til et middel/stort træ. Men altså ikke i den der stikke-op-ad form.

Det er selvfølgelig mange ønsker, men alle kriterier behøver ikke at være opfyldt, hvis bare jeg kan få lidt input.

Har selv tænkt at det må blive Santana, men er i tvivl om det netop er sådan et jeg har og som jeg ikke er helt tilfreds med.

Jeg håber at I kan hjælpe mig lidt på vej.

Mvh. Tilde

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. oktober 2018 kl. 8.19

Hej Tilde
Det er svært at finde velegnede sorter, men de findes og det er med at få nogle afprøvet, for det er ikke alle der reagerer på de samme sorter.
Her er den bedste efter min mening liste over afprøvede sorter, noget der er sket ved de Nordtyske æbledage i Hamborg. Mange af sorterne kan du ikke finde i DK, men nogle kan skaffes.
www.bund-lemgo.de/download/2017_10_Apfelallergie_Sortenliste_allgemein_int.pdf

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. oktober 2018 kl. 20.54

Her er et studie mere:

www.jacionline.org/article/S0091-6749(05)01641-6/abstract

Santana, Topaz, Elize og Braeburn er de bedste og omtrent lige gode. Gloster ligger midt i feltet.

Desværre savnes de danske klassikere, da det er et hollandsk, spansk, østrigsk samarbejde der står bag undersøgelsen.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde Eskildsen, 30. oktober 2018 kl. 10.43

Hej igen,
Tak for svar. Jeg må igang med at finde det helt rigtige æbletræ for os :-)
Mvh. Tilde

Nyt svar til emnet »Æbletræ for Allergikere«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æbletræ for Allergikere

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider