Forum

Filippa beskæres hvor?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. november 2018 kl. 12.32

Jeg ved at træet burde have lov til at vokse videre i fred. Men det er stort, noget hænger over til naboen og det har haft så mange æbler at det blev til meget arbejde og jeg var ked af alt det spild.
Vi har prøvet at afsætte æblerne, men fra den højde de falder ned, er det nedfaldsæbler. Filippa sætter frugt på de yderste skud.
Nu er der bestilt gartner til beskæring.
Han vil nok gå meget drastisk til værks, så kun de tykke stammer bliver tilbage. Jeg er selv indstillet på at der skal skæres, så der bliver en harmonisk skulptur tilbage, uanset frugtbæring og vanris i de kommende år og uden hensyntagen til, hvornår det skal beskæres igen. Jeg har taget nogle billeder af træet i dag. På det første billede er træet in natura og på næste indlæg har jeg tegnet streger ind, hvor jeg ønsker mig at der skal skæres.
Træet er nok 50 år gammelt, har kræftknuder og er lav- og mosbegroet.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. november 2018 kl. 13.08

Sådan ønsker jeg en beskæring, hvor jeg er meget i tvivl om punktet, ovenover stærekassen, hvor stammen deler sig i 3. De hvide streger viser ophængningen af gyngen, som skal bevares.
Hvem har et andet forslag?
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. november 2018 kl. 17.47

Jeg synes det er en fin beskæring. Den venstre gren vil jeg nok lave lidt kortere, så harmonien i den tilbageblevne krone er mere i balance set herfra.
Flis fra syge træer skal du ikke anvende i egen have.
Held og lykke
Anne Marie

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. november 2018 kl. 19.30

Tusind tak for svaret Anne Marie - Det kan jeg bruge til noget.
Den venstre gren skærer vi lidt kortere. Måske kan gyngen flyttes lidt.
Med venlig hilsen

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2018 kl. 10.50

Jeg havde fået 2 tilbud fra gartnere via HÅNDVÆRKER.DK. Efter at have ventet forgæves på firmaet til aftalt tid fredag, måtte jeg ringe til ham kl.14.00, hvor han var langt fra min matrikel. Nu har vi en aftale mandag morgen. I mellemtiden har jeg læst de anmeldelser han har fået, ikke mere end 3,5 ud af 5. Blandt andet fra en kunde, som skulle have beskåret et æbletræ, men han ville ikke beskære efter hendes ønske. Det var ikke beskrevet hvorfor. Nu kan jeg være bekymret for at han ikke vil beskære efter MIN plan og har derfor i fredags sendt ham mine billeder af, hvordan jeg ønsker beskæringen, som Anne Marie skriver er ok.
Kan han nægte? Der skal også fældes et stort grantræ.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. november 2018 kl. 16.01

Så har gartneren beskåret mit æbletræ sådan som jeg ønskede. Dog var jeg lidt i tvivl om hvorvidt alle smågrene på de tilbageblivende grene skulle væk eller ej. De kom væk, selvom de nok kunne have givet lidt grønt næste år. Alt i alt har træet fået den skulpturelle form, som jeg gerne ville have.
Iøvrigt var det rigtigt nemt. Gartneren havde en kæmpe flishugger med, som kunne tage stammer op til 40 cm i diameter. Flisen tog han med.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. november 2018 kl. 16.14

Hvis nogen synes at det er synd at beskære sådan et flot træ, så var der mange grunde til at gøre det. Det var så stort at æblehøsten bestod af nedfaldsæbler i meget rigelige mængder, mange trillebørfulde måtte køres væk. Mange kasser gemt til fuglenes vinterfoder, foruden de mange æblestykker i fryseren og æblesaften. Træet var ca. 50 år, og fuld af knuder, mos og lav. En enkelt flot gren er gemt til julekrukken. Da jeg kiggede efter æblerne til fuglene, var der mange mumificerede æbler. Dem ved jeg ikke om fuglene vil æde.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Filippa beskæres hvor?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Filippa beskæres hvor?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider