Forum

Stop madspild lokalt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. november 2018 kl. 18.29

Er der nogle herinde, der er lokalt aktiv?

Jeg var med sidste år og skal være med i år. Vi samles og køre herefter ud og henter mad fra de lokale supermarked.
Sidste år fik vi så meget mad at det blev et problem til sidst at komme af med. Vi har nok, uden at overdrive, fået mellem 25 og 40 paller mad til de 56 borger, der officielt var på venteliste.
Renten hentede vi selv i flere omgange og nogle rideskoler fik også. Meget at den mad, der var iblandt fejlet intet. Der var en masse økologisk mad, lige fra kæmpe ænder, grøntsager og bjerge af økologiske småkager, der kunne holde 7 måneder endnu.
Jeg vil hel klart anbefale alle, der gider og har tid lyst til at støtte op om dette, hvis det er muligt. Det er mening at maden først og fremmest skal gå til økonomisk trangende familiet og studerende og de mennesker er virkelig glade for initiativet.
Og at det så også i høj grad gavner miljøet. Maden ville ellers blive brændt.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 21. november 2018 kl. 11.18

Det er en rigtig-rigtig god idé, at hjælpe udsatte familier på den måde. :)

Men madrester bliver generelt ikke brændt længere (andet end det der ryger ud med dagrenovationen fra private) - det som slagterier, dagligvarebutikker m.m. "skrotter", ryger derimod hovedsagelig i biogasanlæg rundt om i landet.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. november 2018 kl. 11.45

Jo men går så alligevel til spilde... Herlige nem er der da nogle, der i det mindste har tænkt med hjertet

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2018 kl. 21.45

Jeg er næsten dagligt vidne til at FAKTAs medarbejder i grøntsagsafdelingen piller kassevis af grøntsager ud. Da jeg for 2 år siden spurgte om jeg måtte få de kasserede æbler, var det et klart NEJ. Det måtte jeg ikke ifølge deres forretningspolitik. .... Så ingen æbler til fuglene!. Det er da for åndsvagt!
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. november 2018 kl. 22.14

Ja og sidste år var der en farlig ballade, da Rema 1000 fik en skattebøde for at have delt gratis mad ud. Bøden lød på kr 3 millioner. Folk og nogle politikere var rasende også selvom deres kollegaer havde været med til at lave reglerne.

Mange gange forstår jeg hellere ikke rigtig deres salgs politik. Her hos vore lokale Rema 1000 finder jeg ofte en masse kød til nedsatte priser, hvorfor tilbyder man ikke en form for mængde rabat. Hvis en pakke kød koster x antal kr, hvor sælger man så ikke bare flere pakker samlet?. Hvis alternativet er at den sidste pakke skal sælges nedsat må det vel være bedre at sælge flere af gangen. Men om det der ikke det i det at man får de prisbevidst kunder derned ved jeg ikke.

Jeg har også fået fortalt at så længe at man kan sælge økologisk mad og har overskud vil man sælge det. Det er ikke fordi man er økologisk af sind kun af profit. Så godt det går fremad med salget.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. december 2018 kl. 1.05

Efter 8 timer i stop madspild tjeneste er jeg mildestalt kvæstet og mad var der rigeligt af

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2019 kl. 23.02

Faktisk bærer supermarkerne en stor del af de miljø og klima problemer vi har i dag, hvilket så falder tilbage på os forbruger. Men det kan godt betale sig at skralde, hvis man er til den slags.

www.bt.dk/samfund/fabian-maalloes-efter-tur-i-supermarkedet-det-er-pinligt

Nyt svar til emnet »Stop madspild lokalt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stop madspild lokalt

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider