Forum

Robotplæneklipper

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Madsen, 25. november 2018 kl. 23.59

Er ved at købe en robotplæneklipper. Har ca. 70-75 cm. mellem en mur, som græsplænen løber langs og et skur, hvor plæneklipperen skal parkere. Dvs. at plæneklipperen skal kører ind i åbningen mellem muren og skuret. Er der nogen, som kender et mærke, som kan dette?

1 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. november 2018 kl. 21.06

Så er det ikke Bosch du skal købe da den kræver min 1m mellem styretrådene.

2 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. november 2018 kl. 9.43

Jeg kender ikke nogle af robotklipperne - jeg har min mand og en frontrider. ;)

Men der er ganske mange mennesker, der deler deres plæner op i flere mindre stykker, og flytter rundt på robotten og dens ladestation (uanset mærke).

Når det så er sagt, så burde en robot delvis fungere ved at bakke, hvis den støder ind i noget, så tror ikke - med mindre du har bed også i den smalle passage - at du behøver at have afgrænsningstråd der. Men om robotten så finder derind, aner jeg ikke. I såfald må du måske også investere i en håndskubber til den lille stump græs mellem hus og skur. ;)

3 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. november 2018 kl. 10.39

Det med at opdele græsplænen i flere små stykker har jeg aldrig hørt om , det dur ikke , bosch robotten som jeg har slår græsplænen i skrå diagonaler og bytter om på diagonaler så plænen bliver slået på kryds , det giver et flot resultat.

4 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. november 2018 kl. 12.32

Jeg mener at kan huske at vi for år tilbage havde nogle tråde med brugen af robotklipper og en om hvilket mærke som var bedst. Jeg selv foretrækker at klippe græsset med en hånd saks........ Ej det er løgn, men med en rotor klipper.

5 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. november 2018 kl. 14.26

@Svend

Selv jeg, som INGEN erfaring har med robotklippere, ved at det er muligt og ofte gjort.

Men har fundet en side, så håber, at vores vagthund lader mig dele linket, selv om det muligvis er fra en forhandler (kender ikke mærket) - da de har en rigtig god side, der viser de forskellige metoder til opdeling.

www.jensen-company.dk/robomow-zoner

6 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. november 2018 kl. 10.52

Ayoe Du ved ikke hvad du snakker om , ud fra ladestationen går der en styreledning som går rundt i kanten af græsplænen, som skal slåes og den ender igen i den anden ende af ladestationen alså en stor lukket kreds , og det kan man ikke dele op og hvorfor skulle man dog også gøre det , og flytte ladestionen er bare umuligt , roboten styres af min smartphone , og hvis der opstår problemer under græsslåningen så får jeg en besked , smart ikke............

7 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. november 2018 kl. 9.31

Slettet af administrator 19. november 2020 kl. 19.20.

8 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. november 2018 kl. 11.52

Vi måtte opgive en robotklipper, fordi vi har en passage på ca. 1 m. Den ville klipperen ikke kunne finde igennem, fordi klipperen drejer skarpt, når den rammer styretråden, og så vil den ramme den modsatte tråd.

9 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2020 kl. 19.20

Er vi kommet længere?
Efter et par års overvejelse, er jeg nået frem til robotplæneklipperen, når jeg ser hvad vores robotstøvsuger præstere.

Det er let at finde en robotplæneklipper som klipper plæner pænt.
Men jeg finder ingen som profileres med "velegnet til plæner med mange bede" eller køkkenhaver med mange gange mellem bede.
Netop disse steder giver robotklipperen mening og endvidere under de lavthængende grene på bl.a. frugttræer.

Et andet problem er pindsvinene. Naboens robotklipper (Gardena) har snuppet ét pindsvin og det vil jeg ikke opleve.
Nogen robotklippere har lys på. Andre et camera. Men jeg ved ikke om det hjælper pindsvinene.

I forhold til min nuværende Stiga benzin forbrugende støj maskine er en robotklipper noget mere miljøvenlig ( uden hensyn til belastningen ved fremstillingen ).

10 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. februar 2020 kl. 20.16

Jeg har ikke forstand på robot plæneklippere og vil dy mig med hensyn til at købe en, da jeg ikke vil få den fornøjelse at slå græsset selv... Dog mest for motionens skyld for jeg hader græsslåning, men elsker det færdige resultat.
M

Men min nabo har købt en dyr en som bl. a kan styres fra en mobiltlf, hvor han kan holde øje med hvornår at den oplader og hvornår den slår græsset.. Det er smart. Han har den i sit sommerhus.

11 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. februar 2020 kl. 20.56

Jeg har en bosch robot p.k. og jeg har aldrig haft en så flot græsplæne , siger familien , den der vandrehistorie med at den tager pindsvin tror jeg ikke på , det kan simpelt ikke lade sig gøre .
Robot p.k. egner sig stort set kun til store sammenhængende
græsplæner .
Det kan absolut anbefales , det giver mere tid til de hyggelige sysler , og hvis man har bøvl med en nedslidt ryg , så er det sagen.......

12 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2020 kl. 23.16

Med robotstøvsugeren var jeg meget skeptisk og overgav mig til sidst og har bestemt ikke fortrudt. En fantastisk teknologi.
@Svend
Den der med pindsvinene er jeg nu temmelig sikker på er korrekt. Jeg har aldrig set et molestreret pindsvin på den måde i haven før naboen fik en robotklipper.

13 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2020 kl. 23.19

@Svend.
Køre din om natten og er der lys i?

14 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. februar 2020 kl. 10.59

Den der vandrehistorie med en robot og et pindsvin er ligesom alle andre vandrehistorier svære at udrydde .

Hvis en robot kører ind i en forhinring (pindsvin) på græsplænen så stopper den øjeblikkeligt op , og spørger på displayet om det er en forhindring , hvis du svarer ja , så notere roboten det så den ved det næste gang at den kommer til det sted , så bakker den tilbage og kører udenom , hvis du svarer nej , så skal du fjerne det der uhensigtmæsigt der ligger på græsplænen , så kan roboten sættes igang igen og køre videre.

Hvis et pindsvin skulle ind under roboten vil det kræve at forenden skulle løftes op , men en føler stopper roboten hvis forenden bliver løftet op.

Den kan køre døgnet rundt selv i regnvejr , og der er ikke lys på.

15 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 14. februar 2020 kl. 16.41

Jeg har en del erfaring med flere forskellige mærker. En Stihl RMI 422 kan godt klippe i så smal en passage (også selv om den er flere meter lang)

Du kan også intallere ladestationen i en smal korridor, men det bedste er at ladestation står der hvor der er mest græsplæne, så skal den ikke bruge så meget batteri på at køre ud fra ladestation hver gang den skal klippe

16 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 14. februar 2020 kl. 16.44

hmm kan se OP start var eflere år siden og nu er det bare snak om pindsvin.

har endnu ikke stødt på et klippet pindsvind, trods mange istallationer.

17 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. februar 2020 kl. 17.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 14. februar 2020 kl. 17.27

så er det jo bare at lade den køre mens man er på arbejde :) (som de fleste gør)

19 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. februar 2020 kl. 17.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. februar 2020 kl. 18.08

Det ville være rart med nogen dokumentation , da knivene roterer vandret midt inde under roboten så vil det nærmest være umuligt for en tå at nå ind til kniven , og det ville kun give et vandret snitsår. som flymo plæneklippere kan give , det fik min nabokone da hun slog græs i balletsko og fik trukket flymo for tæt på sine fødder.

21 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. februar 2020 kl. 19.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. februar 2020 kl. 20.28

@Svend.
Nu har jeg ingen dokumentation for, at det er naboens robotklipper der har kørt over pindsvinet. Men som sagt har jeg ikke set noget lignende før og vi har dog haft pindsvin i 30 år.
Da jeg så en præsentation af naboens robotklipper kørte den uden problemer over æbler i spisestørrelse som lå på græsset. Det er en Gardena men en Husqvarna gør det også.
Et æble er ingen hindre som disse stopper op for og ej heller en pindsvin er jeg sikker på.

23 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. februar 2020 kl. 20.58

Nu er der ikke noget der er idiotsikret , ulykker vil ske , desværre .....
Men at sammenligne et pindsvin med et æble er godt nok langrt ude .
Slut herfra........

24 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. februar 2020 kl. 22.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. februar 2020 kl. 22.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. februar 2020 kl. 23.55

@Svend.
Æhh... Jeg sammenligner ikke et pindsvin med et æble.
Jeg konstatere blot at robotklippere af nævnte mærker køre over pindsvin såvel som æbler.
Og så ved jeg ikke om der blandt pindsvin er idioter. Men jeg kan dårligt forestille mig, at der er det blandt æbler.
Så hvad mener du?

27 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. februar 2020 kl. 10.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 15. februar 2020 kl. 12.48

Jeg ser det tydeligt (især i mindre plæner under 1000M2) at muldvarper flytter ud, tror også det er lyden der holder dem væk.

Mosset forsvinder også (eller går kraftigt tilbage) jeg har flere gange installeret en robot på en plæne nærmest kun med mos, og så 2 mdr. senere er det næsten forsvundet

29 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. februar 2020 kl. 12.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. februar 2020 kl. 12.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. februar 2020 kl. 13.24

I denne artikel hævdes det også at græs, der bliver klippet ofte ikke indeholder så meget mos som ellers. Desuden har man også erfaret at muldvarpen hellere ikke bryder sig om larmen.

jv.dk/artikel/robotter-s%C3%A6ttes-ind-p%C3%A5-fodboldbane

32 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. februar 2020 kl. 14.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

33 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 15. februar 2020 kl. 15.09

Nu er det sådan at pindsvin er nat aktive og det er bedst at klippe græsset når det er lyst og ingen dug. Når man klipper før dug åbner man for svampespore.

Jep jeg tromler hver gang jeg klipper ca 3 gange om ugen på min prydplæne = meget lidt mos.
Mvh

34 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. februar 2020 kl. 16.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

36 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. april 2020 kl. 10.33

Jeg har så taget mig sammen og købt en robotplæneklipper med GPS understøttelse som skulle være velegnet til at finde rundt på en matrikkel med mange mindre græsarealer.
GPS understøttelsen tænkte jeg, ville overflødiggøre nedlægningen af et guidekabel, så jeg kunne nøjes med afgrænsningskabel.

Hvordan den klipper ved jeg endnu ikke. Må vente til græsset begynder at gro for alvor.
Men GPS understøttelsen kan jeg simpethen ikke få øje på.
Klipperen kan ikke finde rundt i noget som helst andet end den primære plæne.
Det eneste GPS understøttelsen bidrage med er streger på mobiltelefonen så jeg kan se - med nogen forsinkelse - hvor den er og med flere meters unøjagtighed hvor den har kørt.

Min søn har også købt en robotklipper til lidt under halvdelen af hvad jeg har sluppet (20.000 kr.) og eneste forskel ser ud til at være, at han ikke kan se de unøjagtige streger på et Google kort på sin mobiltelefon!

37 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. april 2020 kl. 11.04

GPS kan ikke bruges til at styre en robotklipper , det er alt for unøjagtigt , men næste genneration af GPS med mage gange flere sateliter vil kunne bruges .
Min robot har et indbygget simkort så jeg kan styre den og se hvor den er på min smartphone .

38 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. april 2020 kl. 13.23

Det er ikke nok med flere satellitter, selv om det er en god hjælp. Der skal bruges en anden teknik - den vi bruger i landmålingen.
Jeg (vi) købte i 1997 en GPS, der kunne måle med millimeters nøjagtighed. Men den var dyr, og den krævede en referencestation, der stod over et kendt punkt. Det klares nu om dage med en telefonopkobling til en fast referencestation.
Den du og jeg normalt bruger har en nøjagtighed (havde i 2010, da jeg senest kontrollerede det) på 4 meter (dvs. at 68% af målingerne er bedre end 4 meter).
Men udviklingen går hurtigt! Og man sparer penge, så længe man venter på en bedre løsning.

39 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. april 2020 kl. 23.38

@Svend
Min har også simkort. Al data styres af producenten så det er sikkert også en Husqvarna du har ;)
Og der er GPS understøttelse i den og det burde gøre, at den smidigt skulle kunne bevæge sig rundt mellem forskellige områder indenfor afgrænsningskablet.
Men det er den rigtig ringe til.
Og gange på 60 cm. har den det heller ikke godt med, selvom den skulle kunne. 80 cm. sker unden problemer. Men 80 cm. er nærmest bredden på flisegange foran hoveddøren.

Almindelige GPS som f.eks. frilufts fra Garmin er nu ganske nøjagtige og har været det i mange, mange år. Så vidt jeg ved har der tidligere - måske endnu - været tale om forskellige grader af navigations nøjagtighed alt efter om formålet er militært, civilt professionelt eller privat.
Som Lars skriver er f.eks. landmåleres GPSer nøjagtige ligesom militærets og landbrugets er det.

40 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. april 2020 kl. 1.00

Det er en Bosch .......

41 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. april 2020 kl. 7.46

@Svend
Ok. Kender ikke til Bosch med simkort. Skal kigge på dem såfremt jeg skal smide min i hovedet på forhandleren.

Nyt svar til emnet »Robotplæneklipper«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Robotplæneklipper

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider