Forum

Dyrt kød måske bedre for klimaet?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. december 2018 kl. 11.25

Lyder ikke helt dumt, men vil som det nævnes heri ramme skævt. Men hvad skal de ekstra penge så gå til? Vel ikke bare i statskassen,? men forhåbentlig til at forbedre klimaet andre steder herhjemme. Men det nævnes bare ikke. At jeg så bare tror at rigtig mange dansker vil betale den merpris for det er ingen hemmelighed og så gavner det ikke ret meget.

www.bt.dk/politik/alternativet-vil-goere-et-kilo-roedt-koed-17-kroner-dyrere

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. december 2018 kl. 14.20

Hvis udgangspunktet for at blive godkendt som kødproducent var klimaaftryk og bæredygtighed, samt kvoter i forhold hertil, så ville det jo også lynhurtigt afspejle sig i prisen.

Klima og miljøkritiske produkter og ydelser burde generelt ikke handles og produceres på markedsøkonomiske vilkår.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 3. december 2018 kl. 14.40

Der er vist lidt for meget fokus på klimaet, så man glemmer de virkelig store problemer i verden - som endda også er årsagen til klimaproblemerne.
Her tænker jeg på klodens befolknings eksplosionen, samt den neoliberalistiske globalisme med markedsorienteret overforbrug af naturens ressourcer.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. december 2018 kl. 15.46

Og hvis penge bare skal ned i statskassen ligesom man gjorte med afgiften for dieselbiler, hvor især lastbiler kunne betale sig fra at forurene, så hjælper det da slet ikke på klimaet.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 3. december 2018 kl. 16.12

Så dem med ingen penge skal ikke spise kød mens dem der har råd kan.
Giver ingen mening.
Hvad med at sænke moms og afgifter på det økologiske.
Det giver da beder mening.
Mvh

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. december 2018 kl. 16.45

Hel enig

Så kunne dem, der ikke vil give den merudgift få muligheden
Og det vil gavne produktionen i høj grad. Man kan også bare at vælge at gøre det med de sund varer.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 4. december 2018 kl. 15.13

Pardon - men der er godt nok mange forfærdelig dårlige argumentationer for ikke at betale en klimaskat på sin udledning - og i det specifikke tilfælde RØDT kød.

1: De ekstra penge kan bruges til fx. grøn omstilling. Noget som Alternativet fx. har snakket om, er at bruge 80 milliarder i deres grønne superministerum. Men de kunne også bruges il fx. bedre ældrepleje, gratis tandlæger eller noget helt tredie. Det vil dog give mest mening, at bruge dem til den grønne omstilling.

2: Hvis man snakker kvoter, så vil man umiddelbart favorisere det konventionelle landbrug, for alt andet lige, så udleder 1 kg. økologisk oksekød lige lidt mere CO2e end 1 kg. konventionelt.

3: Befolkningseksplosioner er IKKE problemet - der skal trods alt 15-20 afrikanere til for at udlede den samme mængde CO2 som EN dansker. Det er dermed fordelingen af energi og midler, der er et problem. Fx. behøver Afrika på ingen måder at blive en netto-CO2-udleder, hvis de går direkte i gang med at bygge grønne energikilder, frem for at svine, som vi andre gør, med kul, olie og gas. Desuden er der masser af forskning på, at fx. økologi giver mere mad i tropiske og subtropiske egne end her på vores bredegrader - specielt set i forhold til konventionel dyrkning.

4: Endelig, så er det ærlig talt ligemeget om de fattige kan spise kød (går ud fra at man her snakker danskere, eftersom fattige indere og afrikanere i forvejen lever mere plantebaseret end en fattig gennemsnitsdansker) - de har dog sagtens mulighed for det (i dette tilfælde betyder det kun 8,50 kr. ekstra for 500 g. oksefars) og så kan de jo evt spise mere kylling (som er langt mindre CO2-forurenende end oksekød) - desuden så er det også usundt at spise for meget kød generelt.
Klimaforandringer har nemlig den uvane med at ramme de fattige hårdest, så de fattige skal selv være en del af løsningen frem for en del af problemet. Det nytter jo reelt set, ikke noget at pisse i bukserne i frostvejr, andet end i meget kort tid. :-(

Men det er så min mening.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. december 2018 kl. 17.04

Det er topmålet af hyleri at folk som nærmest bor i en flyvemaskine vil pådutte os andre at skifte frikadellen ud med tofu. Jeg har ikke rejst så meget privat med fly hele mit liv som Alternativets miljøordfører har i 2018.

fightthepowerwithfreespeech.blogspot.com/2018/10/er-carolina-magdalene-maier-fra.html

Måske Carolina Magdalene Maier kunne diske op med en beregning af hvor mange bøffer der går på shoppingtur til New York. Sådan hvis man sammenligner CO2 fodaftrykket. Hun skulle jo forestille at være en eller anden form for klimaforsker.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 4. december 2018 kl. 19.04

@Claus K.

Ja-ja, kan man ikke argumentere, så kan man altid angribe personer. *tuder af grin*

Og iøvrigt er Caroline Maier kun en Cand.Scient indenfor sociologi samt spansklærer. Så udtal dig venligst kun om noget du rent faktisk kender til, frem for at rende med løse rygter fra en nazistisk blog, hvis eneste formål er at miskreditere Alternativet, og som ikke vil lægge navn til "forfatteren". Føj siger jeg bare. :(

www.trendsmap.com/twitter/tweet/1054833517270630400

Iøvrigt var hovedparten af rejserne i de sidste 3 år pga. folketings- og partirejser - med andre ord arbejde. Og i såfald så gælder det samtlige politikere i folketinget.

Forskellen på Alternativet og ALLE de andre, er dels at de betaler 42 gange højere CO2-kompensation - både ved at købe regnskov og ved at få plantet ny skov rundt om i verden. Og dels, så er de så også klar på, at gøre det dyrere at flyve....OGSÅ for deres egne private rejser.

De erkender nemlig, at det ikke altid er lige nemt som privatperson, at tage de mest korrekte valg i henhold til fx. klimaet. Så derfor arbejder de i det mindste i den rigtige retning. Kender sgi ikke andre partier, der gør bare halvdelen af hvad de selv prædiker - uanset om det er Venstre, DF, Socialdemokrater eller EL. :D :D :D

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. december 2018 kl. 20.08

@Ayoe, den historie har jo været gengivet i alle landets medier og hovedpersonen bestrider ikke de faktiske forhold. 20 rejser på tre år, heraf halvdelen private ferier.

Altså mere end tre flyferier om året!

Jeg synes vi skal være glade for at der er private bloggere som graver den slags frem når pressen ikke magter det. Derfor kvitterer jeg med et link til originalkilden. Jeg kender ikke noget til bloggerens observans i øvrigt og jeg finder det sagen uvedkommende. Rent bortset fra det, skal du måske ikke snakke for højt om personangreb når du selv smider nazikortet.

Jeg for min del har ikke været på en privat flyrejse siden 2012. Det kan da godt være at jeg kan gøre yderligere for klimaet ved også at spise mindre kød, men det er Carolina Maier sørme den sidste der skal komme og pådutte mig.

Jeg mente at have læst engang at hun arbejdede med noget klimaforskning, men der har du vist (heldigvis) ret.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. december 2018 kl. 0.35

Der er intet alternativt i "Alternativet"s forslag.
Flere skatter og afgifter ser "Alternativet" som kur for alskens dårligdom hvilket er en gammel traver.
Alternativt kunne man starte med at sænke omkostninger på de varer og ydelser, som partiet ønsker at stimulere anvendelsen af.
Det kunne f.eks. ske gennem momsfritagelse på grøntsager. Gratis eller billig offentlig transport i de områder hvor trafikpresset er højt osv. osv.
Om det kan gennemføres?
Næppe.
Men tilbage er der så alligevel intet alternativ hos "Alternativet".
Blot flere skatter og afgifter som alle partier i folketinget mestre i at håndtere.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. december 2018 kl. 17.53

Der har altid været en sjovt tendens til at vi i Danmark på den ene side piver over skatten og som Willy skriver det, vil løse problemerne med endnu flere skatte/afgifter.

Vi er i forevejen et skatte og afgift plaget folkefærd og når bl. a blå blok er ved magten er det sjældent miljøet, der har den hel store interesse, men det hænger jo også sammen med at de repræsenterer erhvervslivet og skal skabe arbejdspladser og så må der svines... Desværre.

Hvordan vi så løser problemet ved jeg ikke, ud over at skabe flere grønne områder og plante træer. Men det er selvfølgeligt ikke klaret alene med dette. Kun et lille skridt på vejen.

Om det er vejen frem og sætte afgiften ned på grøntsager, tror jeg ikke. Jeg tror ikke at danskerne vil sætte deres forbrug af grøntsager op, da jeg kan se hvor mange grillbarer og pizzariaer, der blomster op alle vegne og der er næppe grøntsager, der serveres her.
I de fleste supermarkeder kan man efterhånden få grøntsager for meget billige penge. F. eks har Rema 1000 økologisk grøntsager (rodfrugter) for kr 5, pr halv kilo og hvis man forhandler lidt med dem og finder de kedelige, men stadig spiselige frem kan man ofte få dem til en god pris.

Selvom jeg selv dyrker lidt grøntsager, mest for sjovt, så har også valgt at satse på det vi selv bruger mest af, nemlig hvidløg, kartofler, ærter, pluk salat, løg især rødløg mv, men ikke gulerødder. Med ca 20 kvm køkkenhave må jeg prioritere.

Nyt svar til emnet »Dyrt kød måske bedre for klimaet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dyrt kød måske bedre for klimaet?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider