Forum

Er plantefars sund for dig?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. december 2018 kl. 19.16

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. december 2018 kl. 9.45

Det er jo slet ikke nødvendigt at købe plantefars i butikker. Når man har have og selv dyrker grønsager, er det da oplagt at bruge det, man har ;-)

Om vinteren får jeg meget ofte grønsagspaté. Jeg laver den af revne gulerødder, lidt persillerod eller selleri og det grønne af porrer, som snittes fint. Inden de findelte grønsager røres som en fars med havregryn og æg og salt, skal de lige sauteres lidt på en pande, så noget af vandindholdet fra grønsagerne kan dampe af. Til sidst kommes massen i et smurt ildfast fad og bages i ovnen ved 200 grader.

Fordelen er, at man ved, hvad der er i retten, og at man selv har dyrket de fleste af grønsagerne. Desuden smager grønsagspatéen godt kold som pålæg på rugbrød.

Jeg elsker også rødbedebøf med brunede løg og creme fraiche til. Uhm!

Derudover er jeg blevet glad for grønne linser, som smager godt med en god tomatsovs af friske eller henkogte tomater fra den gode sommer 2018.

Der er masser af mulighed for velsmagende retter uden kød.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. december 2018 kl. 17.27

Uuhh det lyder lækkert Doris, men jeg har bare ikke tålmodighed til at lave det og bøger og derved inspiration er der jo masser af.

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor at der ikke er flere, der tilbyder klima venlig madkasser til den travle familie. Der må der være mange kunder hertil..

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 11. december 2018 kl. 21.45

Tak for opskriften på grøntsagspaté, Doris Møller.
Den lyder enkel at tilberede og velsmagende. Jeg har ikke prøvet at lave grøntsagspaté før, kun champignonpaté, så dejligt med inspirationen. Jeg har prøvet plantefars to gange og forsøgt mig med en form for burgere (krydrede med med rigeligt salt og peber og den ene gang med teryaki og den anden med soya), men synes alligevel de blev ret triste.

Så hellere spise en masse grøntsager, som du siger og en gang imellem en ordentlig bøf:-)

Mvh. Marie Louise

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. december 2018 kl. 23.55

Vi har lavet bønneburger (opskrift fundet på nettet), og det var rigtig fint, så vi har senere gentaget det et par gange, og har det fremover på vegetarmenuen.
Så vidt jeg husker var alt, hvad vi brugte noget, vi dyrkede i haven, bortset fra ingredienser til bollerne.
Vi havde ikke behov for en ordinær burger efter det!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. december 2018 kl. 17.17

Ellers vil jeg helt klart anbefale Kirsten Skaarups bøger, bl. a Vegetarisk kogebog, der tager udgang i klima venlig og vegetarisk mad som udgangspunkt. Kirsten går rigtig meget op i netop klimaet og økologisk vegetarisk mad. Min svigerfar har haft bogen i mange år og vi har derfor fået lækkert mad, der er inspireret fra bogen. Udover bogen har hun også udgivet andet, men denne er nok den mest kendte...

Bogen er ikke til at opdrive ud over biblioteket, men jeg var heldigt af finde et eksemplar på vore lokale loppemarked.

Men ellers er det et godt udgangspunkt at søge via antikvariat.net, der sælger eller slags bøger, bl. a havebøger, romaner og meget andet. Jeg fundet mange af de gamle havebøger her, men også de gamle kaninbøger af Knud Wamming.

Nyt svar til emnet »Er plantefars sund for dig?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er plantefars sund for dig?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider