Forum

Beskæring af bøgehæk i januar?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Kirk, 5. januar 2019 kl. 12.26

Hej
Jeg har en bøgehæk der er blevet for høj. Derfor ønsker jeg at lave en topbeskæring på ca. 30-40 cm. Kan jeg lave denne beskæring her først i januar? Eller skal jeg vente et par måneder?
Mvh
Tom

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. januar 2019 kl. 23.46

Jeg vil mene at du sagtens kan klippe den nu. Da jeg var i lære lærte vi om "blødertræer", som var ahorn, birk, vin og valnød.som vi fik at vide skulle beskære i november og frem til januar . Men her høre bøgen jo ikke til.

Om teorien holder vand, mener jeg ikke det gør... Mange vinavler har jeg lade fortælle klipper deres vin i marts, hvor de kan forbløde uden det betyder noget.

Så gå du bare igang med klipningen. God arbejdslyst..

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. januar 2019 kl. 9.40

Hej Tom Kirk

Bøgen tåler bedst vinterbeskæring - dvs fjernelse af større grene og top - under vinterdvalen fra midt november til midt februar.
Så hvis du vil igang i denne vinter, har du kun ca 4 uger til at få arbejdet fra hånden.
Det bøgeplanten gør som reaktion på beskæring er gennem hormonelle processer at igangsætte modning af hvilende knopanlæg (kaldes også "sovende øjne"). Disse knopanlæg dannes i barklaget efterhånden som dette lag udvikler sig og er plantens mulighed for at overleve stærk beskadigelse forårsaget af vind, lyn eller hård beskæring.

De hormonelle processer tager tid - og skal helst være afsluttede samtidig med at løvspringet forsigtigt starter med nyvækst i alle knopper.

God arbejdslyst !
Venlig hilsen
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 7. januar 2019 kl. 12.22

Vil det sige at:
- det bedst kan betale sig at forny sin hæk ved at beskære den om vinteren, for at vække de "sovende øjne", da det om sommeren kun er de aktive "øjne" i bladhjørner skyder på ny.
- vinterbeskæring (klipning) vil vel så også give en en tættere hæk, hvis den er blevet lidt tynd i det, da man derved vækker nogle flere "sovende øjne".

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2019 kl. 15.32

Ja.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Kirk, 7. januar 2019 kl. 19.39

Tak for svarene.
Hækken er nu klippet :)

Nyt svar til emnet »Beskæring af bøgehæk i januar?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af bøgehæk i januar?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider