Forum

Hvad verden spiser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. februar 2019 kl. 9.27

Jeg har set en fotoreportage, der viser hvad vi spiser rundt omkring i verden. Billederne viser en families ugeforbrug i 27 lande. Jeg håber at linket virker, i modsat fald kan du google: what the world eats
time.com/8515/what-the-world-eats-hungry-planet/
Ingeborg
Stof til eftertanke og læg især mærke til EU familiers plastikflaske indkøb og hvor “tørt” forbruget er i varme lande.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. februar 2019 kl. 11.52

@Ingeborg
Interessant artikel. Man kan godt misunde de varme himmelstrøg det koloristiske bord med masser af frugt og grønt.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. februar 2019 kl. 20.31

Nu har jeg igen kigget på billederne og iagttaget plastikmængden og den horrible mængde emballage nogle familier har i deres skraldespande. Jeg tænker tit på hvordan det kan og skal reduceres. Tænker så også på de mennesker der har deres levebrød i emballageindustrien. Der må være de samme arbejdstimer at hente ved at bruge genanvendelig emballage, vaske, desinficere (pesticider?)osv.
Vi købte an bakke flødeboller i dag: Flot papæske, indvendig med sølvforing af en eller anden slags + afstandsholder i formstøbt plastik. Halløjsa! Hvordan var de emballeret tidligere, eller købte vi ikke en hel bakke, men en enkelt flødebolle? Jeg har allerede spist 2 af dem i dag, med dårlig samvittighed, selvom jeg har været til træning i dag.
Ingeborg

Ps. En tysk TV udsendelse gjorde det klart, at en stofpose skal anvendes 130 gange for de ressourcer der bruges på at fremstille en plastikpose, som kan recycles.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. februar 2019 kl. 21.06

@Ingeborg.
Ja. Billederne taler sit eget sprog og vi må håbe på, at menneskerne i mindre undistrialiserede lande ikke ser dem ;)
Det er en god dokumentation af hvem der udgør klodens problem!
Og iøvrigt!
Så er jeg også forbandet over, at plastik hos nogen økologiske producenter anvendes i stor stil på markerne som dække af tidlige afgrøder.

Nyt svar til emnet »Hvad verden spiser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad verden spiser

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider