Forum

Tørre mos – presse – og brænde?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. februar 2019 kl. 14.06

Jeg kan se at vi har store mængder mos i plænen, som skal vertikuleres når det bliver tørt nok. Græs skal eftersås osv.

Nu tog jeg et par totter mos op og der er jo meget materiale i det, så derfor tænkte jeg om man kunne samle det, tørre og presse til brændbare »briketter« ?

Ingeborg

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. februar 2019 kl. 8.37

@Ingeborg
Det er da et forsøg værd.
Spørgsmålet er alene, hvordan det opføre sig efter det er blevet presset.
Om "det folder sig ud".
Tørt mos (kan) brænde med eksplosionsagtg hastighed og udvikle ekstrem varme i den periode.
Så forsøger du dig med det, skal det nok være en lille kop presset mos .
Nu mens jeg sidder og skriver, tænker jeg, at det måske er specielt velegnet til optænding i små portioner men også, at du skal være opmærksom på hvor meget varme der udvikles når mossen presses.
Selvantændelse er helt sikkert farlig og bunker af afklippet græs, bunker med fyrrenåle har jeg været ude for, at der kan gå ild i.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. februar 2019 kl. 11.15

Tak for svaret. Jeg ved ikke, hvor eksplosivt det kan være, når det er presset. Jeg vd iøvrigt ikke, hvordan jeg har tænkt det skulle gøres. Presset i fugtig tilstand i 10x20x5 cm størrelse vil sikkert tage lang tid om at tørre igennem. Tørre først og presse bagefter, måske omvikle med bomuldssnor? Det er jo kun på tankeplan efter at jeg havde taget nogle totter mos op.
Sidste gang jeg havde mosdnger af en betragtelig størrelse lagde jeg det ud på stier i baghaven. Noget voksede lystigt igennem, så jeg måtte vende det flere gange. Efter 2 år er det formuldet, så der kunne godt komme et nyt lag på.

Eksplosiviteten? For år tilbage havde jeg nogle knastørre dunhammere i en vase. Da jeg var træt af dem, ville jeg smide dem i den lukkede pejseindsats. Mine drenge sagde at det var en flot baglæns saltomortale jeg fik lavet, for de lukkede dunhammere foldede sig ud med eksplosiv hast og ligefrem væltede ud af pejsen som en flod! Der skete heldigvis ikke noget, men jeg har fået respekt for at brænde den slags!

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. februar 2019 kl. 16.09

Hvad med at presse det tørrede mos tæt sammen i fx. en mælkekarton? Så bliver det lidt briket-agtigt. ;)

Ved at en ex-mand tjente lommepenge ved at bruge avispapir i mælkekartoner, for at øge brændværdien, så måske vil det samme gøre sig gældende med mos.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. februar 2019 kl. 17.46

Hej Ayoe...... det mener du vist ikke ?????
Ved du hvad mælkekartoner er lavet af? Vi brænder kun rent træ og mosset regner jeg med sorterer under en slags tørv. Det var måske også kun en "snapside" jeg havde.
Ingeborg

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. februar 2019 kl. 18.59

man skal ikke brænde mælkekartoner hvis man bare er en lille smule miljøbevidst det sviner ad h.... til og gir løbesod

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. februar 2019 kl. 22.31

Ærlig talt - om mælkekartonner bliver brændt i et kraftværk eller i en lokal ovn er vist hip som hap - de eksisterer alligevel, så længe nogen køber mælk.

Og jeg har altså brændt skyllede mælkekartonner i min egen brændeovn (da jeg havde brændeovn for mange år siden), UDEN på noget tidspunkt havde løbesod.

Personligt synes jeg at ALLE brændeovne eller pillefyr er aldeles svinske, at bruge....specielt for os der bor ved siden af, som får soden over i ens have og lunger (selv med rent træ, men oftest med møgforurenede briketter eller pillefyrpiller), uden at kunne sige fra. Men sådan er vi jo så forskellige, når man mener, at nogle få brændte mælkekartonner sviner mere end brændeovnen selv. :-/

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. februar 2019 kl. 22.34

@Ingeborg.
Jeg tror bestemt også, at du skal være forsigtig med at lave større briketter inden du har set hvordan en lille opføre sig.
Du har ret i, at mosset først tørres og derefter presses.
Du har sikkert også ret i, at det skal bindes fordi det næppe kan presses i tør tilstand.
Jeg anvender det 'autoriserede' optænding hvor jeg bygger et 'trådvæv' af pindebrænde og tænder oppefra med tændbriketter.
Men tænker, at mos kan være hamrende godt som optænding og kan ligges i toppen af pindebrændet og varmeudviklingen er istand til at sætte ild i brændet.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. februar 2019 kl. 16.10

@ Villy.
Jeg er fra den tid, hvor vi havde komfur i køkkenet, i en lejlighed på 2. Sal og kakkelovn i stuen. ( om sommeren brugte min mor kakkelovnen som køleskab. Det var dngang der var slagter, bager, købmand, tobakshandler og grønthandler på hvert eneste gadehjørne på Duborg i Flensborg. Selv som nygift havde vi 1960 en lejlighed på 1.salen i en villa hos elskelige udlejere. Også med kakkelovn, så jeg tænder også op i pejsen med pyramideformet træopstabling. Min mand snitter pindebrænde når han ikke gider lave andet. Jo, jeg bruger en avis til at pakke lysestumper ind i, men først når der er lidt fut på pejseindsatsen. Hvis man forstår at fyre rigtigt, oser det ikke! Vi generer ingen naboer!
Iøvrigt bruger jeg den fine hvide aske til at strø på mine fliser..... og de bliver utroligt flot rensede for alger af den behandling.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. februar 2019 kl. 9.58

Det er nok vanskeligt at finde noget bedre end mos, hvis man skal lave røgsignaler. ;-)

Angående affaldsforbrænding ( og generelt enhver forbrænding ), så er temperaturen vigtigere end stedet.
Hvis man forbrænder ved meget høj temperatur, så bliver røgen meget renere (færre giftige stoffer).

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. februar 2019 kl. 12.24

Jeg skriver om TØRT mos. Røg består vel mest af vanddamp ?
Og til @ayoe
Forbrændingsanstalters skorstene har modsat vore private skorstene diverse filtre, så de kan forbrænde andre ting end private. Jeg snakker jo heller ikke om to håndfulde mos, hvis det skal give mening at eksperimentere med mos.
Iøvrigt kommer jeg i tanker om at vi jo har en regulær muret skorsten, som renses af skorstensfejeren.

Bliver de mange brændeovne med et røgrør også tilset af skorstensfejeren? Jeg har aldrig set ham holde udenfor de huse, der har en brændeovn installeret på mere “primitiv” måde.
Ingeborg

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. februar 2019 kl. 19.10

"Ærlig talt - om mælkekartonner bliver brændt i et kraftværk eller i en lokal ovn er vist hip som hap"

"Røg består vel mest af vanddamp ?"

Sommetider savner man smiley'er herinde. Især den hvor øjnene er ved at poppe ud af hovedet.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Sørensen, 27. februar 2019 kl. 19.07

Mælkekartoner indeholder en del plastik - indersiden er belagt med plastik, så det er ikke nogen god ide at brænde det af derhjemme. Så vidt jeg kan læse mig til er det faktisk også forbudt at fyre med fx mælkekartoner.
www.bolius.dk/4-ting-du-ikke-maa-fyre-med-i-din-braendeovn-24429/

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. marts 2019 kl. 8.46

@ claus k.madsen
Hvorfor griner du af at jeg tror at den røg der måtte komme fra afbrænding af vådt materiale indeholder mest vanddamp? Fremgår det ikke tydeligt ved afbrænding af haveaffald? Tørt sffald næsten ingen røg, vådt affald masser af røg?
Det er jo ikke MIG der foreslår afbrænding i mælkekartoner. De kommer heller ikke i dagrenovationen, men til storskrald i specielle sække i vores kommune.
Ingeborg

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. marts 2019 kl. 11.02

Jeg beklager hvis jeg var lidt for spydig, men sagen er jo den at alt røg fra plantematerialer indeholder en masse rigtig skadelige komponenter. Partikler, PAH'er og sommetider sågar dioxin.
At du bedre kan se vanddamp betyder desværre ikke at de andre komponenter ikke er der.
På kraftvarmeværkerne kan man reducere denne forurening med optimale forbrændingsforhold og filtre der fjerner partikler, svovl og kvælstofoxider.
Hvis brændeovnen blev opfundet i dag ville man aldrig nogen sinde få lov at forurene på den måde midt i beboelseskvarterer.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. marts 2019 kl. 16.07

Kommunikation er vanskelig i et så heterogent forum i forhold til viden :-D

Nyt svar til emnet »Tørre mos – presse – og brænde?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tørre mos – presse – og brænde?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider