Forum

Din Havekalender.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. februar 2019 kl. 13.14

Hvem har en havekalender at vise frem.?

Det har vi vel alle for længst, fordi vi allerede i barndommen havde nogle dygtige forældre, som sørgede for, at vi fik startet den godt op i et ringbind, som har fulgt os lige siden.
Nå, måske ikke.... Jeg er desværre ikke så godt kørende, og min haveinteresse er i mange år blevet forstyrret eller afbrudt af andre interesser. Stik imod min planlægning går det også galt i år, blandt andet fordi jeg er druknet i opgradering af et centralvarmeanlæg. Og nu skinner solen, og storken er landet på Bornholm. Er jeg den eneste, der allerede kan mærke en snert af forårs panik.? ;-)

Er det på tide at lægge halmkartofler.?

Er det på tide at så grøntsager i vindueskarmen.?

Her en generel havekalender fundet på nettet:
www.havefolket.com/2012/09/havekalender.html

Måske kunne der være stemning for, at vi alle hjælper hinanden med at opbygge en ny havekalender med en ny tråd til hver måned.?

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. februar 2019 kl. 14.38

Min havekalender er min blog
Http://strikingeshave.blogspot.com
Jeg er glad for at fotografere og har været flittig til det i mange år. De sidste par år synes jeg mest har været gentagelser, så der har jeg forsømt en del. Samtidig har jeg nogle kinakladder, hvor jeg år for år og måned for måned har skrevet lidt om vind og vejr, indhold i krukker, spøjse ting og andet.
Men sådan at blive ved.... ? Det er jo kn mig selv der har glæde af det, og livet er for kort til at bruge tid på noget, der bliver til en pligt i stedet for at være sjovt.
Ingeborg

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. februar 2019 kl. 10.40

@Ingeborg Hansen

En havekalender kan selvfølgelig organiseres og ses på mange forskellige måder.
Men jeg forestiller mig nok, at der bør være en overordnet evigheds kalender med henvisninger og stikord.
Din blog ville jeg nok nærmere betegne som en scrapårbog.
Hvis du f.eks. gerne vil danne dig et overblik og se, hvornår du gennemsnitligt plejer at så krydderurter med et godt resultat, hvordan gør du det så på din blog.?

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. februar 2019 kl. 10.50

Jeg sætter et billede med tekst i min haveblog -
Ingeborg

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. februar 2019 kl. 10.53

strikingeshave.blogspot.com/2016/05/en-ny-plantekasse-et-andet-sted-i-haven.html

Jeg har skam orden i både billeder --og kan også finde hvad jeg leder efter i min blog.
Ingeborg

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. februar 2019 kl. 12.15

Jeg har et meget fint foto og billedbehandlingsprogram, som jeg ajourfører og lynhurtigt kan finde billeder efter stikord og kategorier. Det kræver til gengæld at jeg vedligeholder programmets database hvor der p.t. er 25.000 billeder
Ingeborg

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. februar 2019 kl. 12.18

Iøvrigt med sidste års vejr in mente, så er der jo ingen præcise datoer for hvornår man gør hvad. Nogen kan li at være tidlige på den og accepterer de bagslag det giver, mens mere tålmodige venter lidt længere og accepterer senere resultater.
Ingeborg

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 20. februar 2019 kl. 14.13

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 20. februar 2019 kl. 14.20

Faktisk har han skrevet et meget fint indlæg herpå Havenyt:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/1425.html

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 15.53

Jeg har det med havekalendere, som med vore politikere.Jeg tager dem ikke alvorlige eller stoler på dem. Grunden hertil er at vejret de seneste på år er utilregnligt. At man alligevel ikke kan følge dem. Se bare vejret i år. For 17 år siden havde vi samme vejr fænomen og til næste år har vi måske sne i hele marts. Jeg når at så det jeg skal og og høste det jeg skal høste. Jeg gider ikke at høste ærgelser hvis det handler om at være tidligere på den. Nu har jeg klaret mig med at tage jordtemperaturen, der skal være 8 grader, og haft held med dette. I øjeblikket er den på ca 4,5 grader. Det er muligt at nogle vinder en lille smule ved det ,men det er næppe meget.

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. februar 2019 kl. 17.10

Rønnebær er sure, sagde ræven. Den kunne ikke nå dem. ;-)

Men er der nogen, som har gjort hjemmearbejdet, så skal de ikke holde sig tilbage, bare fordi mange ældre, som ikke har gjort det, kan finde alverdens argumenter for, hvorfor det ikke er nødvendigt eller interessant.
Alle undskyldningerne for ikke at have styr på sagerne, kender jeg godt i forvejen ( vejr, klima, instinkter, centralvarmeanlæg, planeternes stilling osv.. ).

@Helle M

Ja, jeg kender den godt.
Her et direkte link til oversigtskalenderen:
havenyt.dk/download/Norris_havekalender_2.pdf

Den er i mine øjne et vigtigt eksempel at få med. Når jeg ikke medtog den i mit oplæg, så skyldes det, at jeg skønner, at den er speciel og lidt forældet, og jeg håber, at det kan gøres endnu mere detaljeret og præcist, uden overblikket går tabt.

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. februar 2019 kl. 17.15

De "gamle" tog jo meget viden fra Almanakken, men vi er jo kommet noget videre i dag, selvom gammel visdom ikke skal foragtes, men det, som Søren Duun skriver, er jeg medunderskriver på.
Det er da sjovt at have haveoptegnelser og jeg har da skrevet sider op og sider ned de første 10 år af vores have. Det er fint at vide, hvor og hvornår man har plantet træer osv. Hvad gik godt, hvad gik skidt. Nu er der så meget andet at gøre og meget bliver gentagelser. Personligt er jeg ligeglad med om persillen kommer 14 dage før eller senere og i mine øjne er det tidsspilde at nedfælde den slags på papir. Men enhver sin lyst og nogen kan måske bruge det.

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 19.43

Jakob

Dette har intet med rønnebætrat gøre, kun at vi lever i en tid hvor folk vil have registreret alt ting og også gerne ting de ikke skal bruge til noget. Jeg kan ikke fatte hvad du vil bruge mine eller Ingeborg s have optagelser til. Dels bor vi i forskellige landsdele, dels er jordtype og beskaffenhed vidt forskellige og om jeg havde bedre held med mine kartofler i 15 kan ingen alligevel bruge til noget ud over at påstår at vejret var bedre under Anker. Hvilket det så hellere ikke var og diskutere om klima ændringer skyldes det ene eller det andet er man hellere ikke helt enig i, kun hvem du spørger.. i bund og grund bør man stikke i fingre i jorden og tage udgangspunkt i dette.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 20.00

Der sneg sig lige nogle sprogspasser ind, men håber at du kan læse det alligevel

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 20.11

Diskutionen minder lidt om når folk efterlyser flere bøger om beskæring eller biavl . Begge emner er svært at beskrive korrekt, hvis man ikke arbejder med det. Og spørger man dem der arbejder med emnerne får man mange forskellige svar..

Apropos det med at registrere, så kendte jeg en indsatsleder ,der var ansat hos politiet, der hver dag brugte ca to timer på at registrere sine kollegaer og sagde jobbet op da han fandt ud af at ingen brugte disse oplysninger til noget. Han var ansat til at fange forbryder, ikke for at være til grin. Det samme gælder for vores sygeplejersker, der er ved at opgive faget.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. februar 2019 kl. 22.28

Er der evt. nogen, som har eksperimenteret med at opbygge en havekalender i et regneark.?

@Søren Duun

Netop mange forskellige svar kan være den største berigelse.
Måske er der nogen, som har opbygget en havekalender så god, at vi alle ville ønske den, hvis vi vidste, at den eksisterede.
Og hvad indholdet angår, så gælder der ofte det samme.
Jeg opdagede f.eks. i år et lille januar havejob (hvis vejret tillader det), som jeg ikke tidligere har set nævnt i en havekalender:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/18761.html#e132137

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 23.00

Nu ved jeg hellere ikke hvor meget have erfaring du har og selvfølgelig skal du bruge den, hvis du føler dig tryg ved den. Jeg vil bare ikke selv bruge den.

Nu ved jeg hellere ikke hvilket telefon eller pc du bruger. Jeg selv bruger en mobiltlf og henter mine have apps, hvor jeg bl. a lige har fundet en ap, hvor jeg kan dyrke efter månens cyklus og desværre er den på engelsk, men den er også temmelig logik og pædagogisk så hel dum er den ikke.

Jeg er næsten 100 procent sikker på at du også kan finde en engelsk Garden calender her. Kender ikke det engelske ord for almanak, men have almanak er også en mulighed

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 23.05

Play butik hedder min app samling, men jeg meher at den hedder noget andet til andre telefoner

Moon and garden kan jeg også anbefale. Meget let anvendeligt.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 23.09

Her er et lille udpluk, men ved ikke hvor meget at de er værd.
Men gratis og så kan man vel godt være kræsent.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. februar 2019 kl. 8.45

@Søren Duun

Tak for linket, men jeg har ikke telefon, og jeg kender ikke den pågældende app. Den er måske glimrende, men jeg vil nok ikke anbefale en havekalender, som ikke kan printes ud, eller som er afhængig af et specielt programs fortsatte eksistens.
Jeg vil helst kunne samle det hele i en A4 mappe, så jeg også nemt kan se på det om 20 år uden computer.
Man skal selvfølgelig ikke stole blindt på en havekalender. Men om ikke andet kan den blive en glimrende huskeliste.

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. februar 2019 kl. 8.59

Køb en billig kinakladde og gør dine notater år for år........hvis du gider. Udover at mine 10 havekalendere har været sjove at skrive de første år, ryger de ud ved næste oprydning.
Ingeborg
Ps. Jeg har fastnet med IP telefoni og mobil, men ikke mobil med dataadgang. Det er fuldstændig overflødigt for mig. Mobilpay kan jeg gøre hjemmefra.

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. februar 2019 kl. 17.36

Angående den havekalender, som Helle M gjorde opmærksom på i svar 8 :

www.havenyt.dk/download/Norris_havekalender_2.pdf
Der står i margin:
"Kalenderen er sat op af Landsforeningen Praktisk Økologi."

Er man mon for kræsen og doven, hvis man gerne vil bede om den samme udgivelse blot i et format, så det er nemt for havefolk selv at rette og udbygge kalenderen til eget brug.?

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. februar 2019 kl. 10.17

Respons til svar 22 ?

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. februar 2019 kl. 17.01

Ikke kræsen og doven, men krævende for meget ..... ganske gratis. Hvor svært kan det være at gøre egne notatater, regneark eller kinakladde helt efter egne ønsker og behov for registrereing.
.
Ingeborg

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. februar 2019 kl. 20.20

@Ingeborg Hansen

Har du mandat til at udtale dig på foreningens vegne.?
Jeg vidste ikke, at man var for krævende, fordi man stiller et spørgsmål.
Det var såmænd heller ikke for at kræve en kalender, men nærmere blot for at vide, om der sker noget.
Det kan virke temmelig økologisk Upraktisk, at alle interesserede havefolk skal sidde og afskrive havekalenderen manuelt for at få den i et format, så de kan rette og tilføje.
Upraktisk er det måske også med forskellige formater, hvis havefolk senere ønsker at udveksle filer og kopiere linjer fra hinanden.
Hvis det rager alle andre en høstblomst, så vil jeg selvfølgelig gøre det selv og overveje, om jeg så også selv vil stå for udgivelsen. Ganske gratis.
Men hvis der er en ny udgivelse på vej lige om hjørnet, eller hvis andre arbejder på det samme, så vil det jo være dumt, at jeg bruger tid på det.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 24. februar 2019 kl. 18.35

Nedenstående billede er fra et regneark og skal fortælle, at godt begyndt er halvt fuldendt. ;-)

Men havekalenderen er bygget i Libre Office, og det bør jo nok være Excel, eller hvad det nu hedder på alle de der underlige windows computere. Så det er nok endnu heller ikke en havekalender, som for de fleste er særligt velegnet til at downloade og gøre til sin egen.
Hvis man ønsker at afprøve, om man har en computer, som kan læse filen, så kan den pt hentes her:
grassroots.dk/Havekalender/Havekalender-JB.ods

Nyt svar til emnet »Din Havekalender.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Din Havekalender.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider