Forum

Slåen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Nielsen, 19. februar 2019 kl. 15.53

Kan det passe at jeg har set slåenbær her midt i februar? Jeg troede at det var oktober/november der de skulle høstes? Eller kan man stadig nå at lave en flaske slåensnaps?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. februar 2019 kl. 7.22

At vi normalt sætter vores slåen snaps over i november, skyldes dels, at der er en opfattelse af, at slåen bliver sødere, når den har fået frost ... Jeg har dog ikke kunnet finde 'forskningsmæssig evidens' for den påstand. En anden grund til, at sætte bærrene til trækning i november er, at de normalt bliver hurtigt spist af fuglene! :)
Du har så været ganske heldig, at finde en busk før fuglene :)
Nu må du skynde dig ud at sanke bærrene.
Glæd dig til bjesken - jo længere tid du kan vente med at drikke den, des bedre.
Inspireret af dit indlæg, fandt jeg lige en flaske i skabet, dateret 16/11 2011 Uuuhmmm, den smager himmelsk :D Skål.

NB: Jeg plukker altid rigeligt bær, når jeg får chancen,- de kommer i fryseren i tilfældet af, at høsten svigter det næste år. Eventuel overskud bliver brugt til gelé.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 16.54

Her jeg ret i at slåensnaps smager af kirsebær? Jeg har en gang for mange år siden smagt en saftevand fra Den gamle fabrik, og denne smagte som kirsebær. Det var kun et lille parti og jeg kigger stsdig efter den, men må gå forgæves.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. februar 2019 kl. 20.31

Jeg er ikke så god til at beskrive smag, - jeg har 2 hovedkategorier: Ka´li´/ smager godt og ka´ikk´så godt li. ;)

Og i slåen kan jeg da godt finde et strejf af kirsebær og en del mandel.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 20.42

Jeg var positiv overrasket over smagen og jo det var også mandel smagen, der slog igennem

Nyt svar til emnet »Slåen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Slåen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider