Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. marts 2019 kl. 16.06
Jeg vil gerne plante mine Annabel hortensier omkring roden af et nedsavet grantræ. Tilbage er 2 m af stammen. Desværre kan jeg slet ikke finde noget sted, hvor jeg kan komme til at grave. Planen var at der skulle plantes Klematis op ad træstubben og Annabell rundt omkring. Fordi jeg ikke kan grave, har jeg tænkt at fylde jord op omkring i 50 cm højde og så plante i denne jord i håb om at rødderne af det plantede så selv finder vej længere ned.
Er det en tumpet ide?
Skrevet af: Karoline Andersen, 3. marts 2019 kl. 19.29
Ikke en tumpet ide, go for it. intet galt der ! :)
Redigeret af administrator 4. marts 2019 kl. 9.24. Ikke relevante links fjernet
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. marts 2019 kl. 19.55
Hej og tak for svaret men den med havehuset fatter jeg ikke en pind af ? ? ?
Ingeborg
Skrevet af: Chris J., 3. marts 2019 kl. 20.31
Ingeborg, jeg tror at du kan komme ud i at skulle vande rigtig meget, hvis det bliver en tør sommer, med det valg af planter.
Indlægget kl. 19.29 er reklame for en hjemmeside. Er rapporteret.
Skrevet af: Freya Grossmann, 3. marts 2019 kl. 20.52
Jeg tror et højbed er fint. Det har jeg selv - med hortensiaer - oven på rødder. De skal vandes meget, men det gælder jo uanset højbed eller jord eller krukke.
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. marts 2019 kl. 18.10
Mon ikke noget mindre end 50 cm kan gøre det? Jeg ville nok prøve med 20-30 cm.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. marts 2019 kl. 15.21
Tak for svarene. Jeg går ud fra at et “oversavet “ grantræ med 40 år på bagen og synlige overarmstykke rødder slet ikke er dødt endnu, men stadigvæk trækker vand op, selvom det mangler hele toppen. Jeg har tidligere set at det har dannet små grenskud langt nede på stammen (Nobilis). Jeg forventer selvfølgelig ikke at det bliver til grantræ igen. Planen var at der skulle vokse noget op ad stammen, som kunne give højde i bedet.
Sønnen har et pælebor. Kunne jeg bruge det omkring træet for at lave de nødvendige huller for nyplantning?
Der er skygge mod øst og syd omkring stammen.
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. marts 2019 kl. 19.16
Det kan være ret besværligt at bruge pælebor, hvor der er mange rødder. Men er det fra et enkelt træ, er det nok lettere at finde et borehul. Det har jeg selv brugt ved siden af en stor gran.
Jeg tror, det er begrænset, hvor meget vand, det trækker op. Det er jo ikke birk eller pil.
Mine hortensiaer står (et andet sted) i bede svarende til pallerammer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.