Forum

Priskrig kan ødelægge dansk frugtavl.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. marts 2019 kl. 21.47

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. marts 2019 kl. 22.18

Ja, men koblingen til historien?

Hvis man synes vi skal have erhvervsmæssig frugtavl i Danmark, så må man vel også købe nogle af deres produkter en gang i mellem?

Jeg synes det er en rigtig trist historie, men jeg køber altså ikke rigtig præmissen om at det er forbrugernes fokusering på prisen som alene gør udslaget.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 16. marts 2019 kl. 10.20

Hvad tænker du så det er Claus K Madsen? (Spurgt uden anklagende tone, men med oprigtig nysgerrighed)

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 16. marts 2019 kl. 10.26

Noget af det er måske også smagpræference? Altså et importeret Gala eller Pink Lady er meget sødt, og her kan det mere syrefriske Elstar, eller det parfumerede Cox måske kræve lidt tilvænning. (Ja det er så selvfølgelig paradoksalt hvis det argument holder, for så argumenterer jeg for at det kræver det tilvænning at spise vore egne lokale æbler.............. )

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. marts 2019 kl. 11.10

Vi har rigtig gode erfaringer med at følge sæsonen i valg af fødevarer - det giver altså en større glæde ved en simpel ting som et lokalt æble eller et jordbær, når du kun nyder det i dets sæson.

Spiser i hverdagen kun DK æbler og kun i sæsonen :)

Vi er her i huset - i forhold til flertallet - også særlinge. Flertallet spiser alt - året rundt. Se på udviklingen i sukkersyge (T2) og fedme - noget er galt med vores fødevarer!

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. marts 2019 kl. 11.14

@Morten. Jeg synes også der er alle mulige gode grunde til at dyrke frugt selv. Jeg kan bare ikke se at historien om krisen i dansk (erhvervsmæssig) frugtavl er en af dem. Vi hjælper da ikke frugtavlerne ved at dyrke mere selv....

Mht. årsager til at forbrugerne køber udenlandsk frugt, så tror jeg også det har noget at gøre med hvordan varene bliver præsenteret. Min egen helt subjektive opfattelse er, at udenlandske æbler oftere er at finde i løs vægt hvor man kan blande lidt forskelligt frugt til en eller anden pris. Det er attraktivt for mig, ikke pga. prisen, men fordi jeg kan få lidt forskelligt med hjem.
Jeg oplever også at udenlandsk frugt i pakke ofte er pakket mere indbydende. Tag f.eks. Pink Lady æblerne som kommer jo kommer i en lille pink papramme med en folie over - og sammenlign den med de danske æbler der kommer i en pose der ligger hulter til bulter med hinanden ligesom kartoflerne. Hvilket produkt signalerer frisk, lækker kvalitet?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2019 kl. 11.25

Jeg har lige haft en diskussion med min mand om de mange milliarder kroner der skal hældes i asfalt og togskinner i de kommende år. Det er jo helt forrykt! Vore veje er fyldt til bristpunktet med lastbiler, som transporterer varer, som vi selv kunne fremstille herhjemme.... eller madvarer, som kunne erstattes af produkter dyrket i eget land.

Da jeg gik på handelsskole for 60 år siden lærte vi i faget statskundskab at “varer skulle produceres så tæt på forbrugeren som muligt”. Meget har ændret sig siden. Hvorfor sidder jeg og spiser en halvmoden blomme fra Sydafrika mens manden og jeg næsten ryger i totterne på hinanden over det urimelige i dette ressourcespild også i betragtning af klimadelen ved transport over uendeligt lange afstande. ..... og så er det MIG der har købt blommerne i Fakta, fordi det var de eneste frugter mellem andre slatne frugter jeg fik lyst til at købe.
Danske æbler kunne jeg ikke finde. Det meste frugt og grønt var produceret i udlandet, som f. Eks. Polen og Langtbortistan, pærer fra Frankrig osv.
Skal vi betale overpriser for importeret frugt, som enten er tvangsmodnet eller umodent og af den grund ryger i butikkernes affaldscontainer. Er det princippet: Betal det dobbelte, fordi det halve må smides ud?
Jeg afholder mig fra at kommentere følgerne for klimaet på grund af de lange transporter.
Min nand og jeg blev gode venner igen. Huskede begge, hvordan de første bananer blev tvangsmodnet i brune papirsposer oppe ved gasmåleren i sommeren 1945.
Ingeborg

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 16. marts 2019 kl. 15.31

Enig med Claus i at varerne præsenterer sig forskelligt, og det lokker folk til at købe de udenlandske. Når det er sagt, forstår jeg ikke at folk vælger Pink Lady. Jeg synes, det er plastikagtigt. Men hver sin smag.

Ang. over 100 mia. til nye veje, så er det helt gakgak. Al erfaring viser, at flere og større veje ikke afhjælper trængsel. Det øger blot bilismen. Hvis man vil trængsel til livs er bedre offentlig transport løsningen.
Men et argument for flere veje kan jo også være et ønske om at styrke privatbilismen. Det kommer an på hvilke politiske øjne der ser.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. marts 2019 kl. 16.20

@Iben

Fuldstændig enig og jeg vil tilføje: Der kommer aldrig fokus på en reel styrkelse af den offentlige trafik med en borgerlig ledet regering - kun mere "frihed" alias flere biler. Gid de selvsamme partier så ville fremme elbilisme markant, men næ....

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. marts 2019 kl. 22.19

I skal huske at flere motorveje gavner infrastrukturen dvs at varerne kommer hurtigere frem. Hvis flere lastbiler kan fragte mange vare fra et sted og til et andet og måske spare en time på en lang strækning betyder det mange milliarder fortjeneste for samfundet. Sagt med andre ord, jo hurtigere vi kan fragte varerne fra A til B, jo flere penge tjener vi. Der er ingen politiker, der foreslår en motorvej for at Hr Hansen kan komme hurtigere hjem til Lillemor, hvis ikke den kan tjene sig hjem af anden vej Hr Hansen er de sgu ligeglad med.

En lastbil med vare, der kan holde produktionen igang er guld værd for erhvervs livet.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. marts 2019 kl. 22.50

Der er nok ikke mange danskere, der kender smagen af danske æbler! De har jo pletter etc.

Men de er de bedste, og pletterne har ingen indflydelse på smagen, heller ikke om skallen her i foråret er blevet lidt runken.

Spis først din egen produktion (og her er stadig gode æbler) og derefter, hvad du kan finde af lokale råvarer.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2019 kl. 23.10

Vi bør kunne forlange at der er dansk frugt og danske grøntsager i butikkerne. Hvis transporten kunne spares, kunne det måske opveje differencen mellem arbejdslønningerne i f. Eks. Polen. Vi bor desværre et sted, hvor Dagligbrugsen lige har drejet nøglen om, så der er kun Fakta tilbage eller 30 km kørsel til større udvalg. Pest eller kolera. I min frugtskål ligger der Appelsiner fra Marokko, pærer fra Frankrig, vindruer fra Indien og æbler fra Polen, bananer fra Columbien. Det er hvad den lokale butik kunne byde på..... og rødbeder fra Danmark.
Bør Coop ikke tvinges til at udbyde lokale varer?

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2019 kl. 1.19

Ingeborg, du skal nok ikke regne med at besparelsen på transport betaler ret meget af de højere omkostninger i Danmark. Der er masser af eksempler på at intuitivt helt tossede transportmanøvrer faktisk betaler sig økonomisk set. Her er et par eksempler:

ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article5264969.ece

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. marts 2019 kl. 8.05

Lige lidt fakta til orientering i denne sag (jeg kender den pågældende avler). Hans produktion er for lille til at den har interesse for indkøberne i Salling Group, Coop og Gasa Odense, der er de største distributører af dansk frugt. Det den pågældende avler producerer var normalt omsat i nærområdet gennem Gasa (salgsforeninger) i Viborg og Randers, der begge er forsvundet. I stedet skal avlerne forsøge at lave aftale med lokale butikker, som har lov til at forhandle lokale varer i henhold til aftaler med de kæder, som de enkelte butikker er en del af. Det vil igen sige, at hver enkelt avler skal pakke varen i små enheder, der er præsentable og giver kunden lyst til at købe denne vare frem for udenlandsk frugt. Dermed bliver en omkostningstung dansk produktion endnu mere omkostningstung, da små pakkerier er dyrere i drift end de store.
Når vi som forbrugere efterspørger dansk frugt i Bilka, Føtex og de andre store supermarkeder, så skal vi ikke forvente, at ekspedienten går videre til afdelingslederen, som så går videre til indkøberen som igen går videre til den person der repræsenterer de 3 store kæder nævnt tidligere. Vejen fra forbruger til slutindkøber er for lang. Det eneste der hjælper er at boykotte udenlandsk frugt og så kun købe dansk frugt og grønt, når de forskellige ting har sæson. Det er denne debat, den pågældende frugtavler forsøger at få sat gang i.
Det er altså en total ændring af folks indkøbsvaner vi skal have gang i. Det kan f.eks. gøres ved at vi hele tiden gør opmærksom på den CO2 belastning, overforbrug af kemi og underbetaling af arbejdere, der støttes, når vi køber udenlandsk - enten det er konventionel eller økologisk dyrket. Økologi er nemlig noget helt andet i mange af de lande vi køber frugt og grønt fra end det er i Danmark.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. marts 2019 kl. 9.32

Sådan som vi bor, 15 km fra nærmeste by, kan vi så slet ikke købe nogen frugt overhovedet, hvis vi skal undgå udenlandsk. Det er også svært overhovedet at finde økologisk frugt. Iøvrigt har det ofte undret mig at kostrådet om 6 stk frugt om dagen. Så ville jeg overhovedet ikke kunne spise andet.
Ingeborg
Ps. Mere torvehandel? Flere steder? Hyppigere?

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2019 kl. 10.09

Tak for et oplysende indlæg Villy. Mon ikke også en del af løsningen kunne være at få skabt nogle kortere forbindelser mellem producent og forbruger?
Jeg tænker specielt på nethandel, men et mindre volumen må også kunne afsættes i samarbejde med lokale gårdbutikker.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2019 kl. 17.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. april 2019 kl. 21.25

@Villy Mougaard
Jeg tror ikke det er forbrugernes indkøbsvaner der skal ændres.
Men deres smagsløg!
Min søde bedre halvdel køber æbler året rundt og når de grimme æbler fra gårdbutikken er slut, køber hun æblerne i Kvickly el. Irma.
Hverken jeg, vores børnebørn eller hende selv kan spise dem og de ligger til de er modne til kompostbunken!
Iøvrigt er det vores børnebørn som insisterer på, at der altid skal være æbler i frugtskålen på bordet.
Men altså afstår fra at spise de sukkersøde udenlandske æbler!
Jeg ved ikke hvor længe Danske frugtavlere kan gemme deres æbler (det afhænger også af sort selvfølgelig).
Men æblerne fra gårdbutikken skal have med grøntsagsbørsten når det er blevet januar.
Ikke fordi det betyder noget som sådan. Børnebørnene spiser dem med vellyst!
Som Claus skriver er det måske et spørgsmål og at gøre afstanden mellem producent og forbruger kortere.
Jeg bor i hovedstadsområdet hvor der er rigtig mange gårdbutikker som måske kunne gøre mere ud af salget af frugt og så er der som Claus skriver måske nethandel.
Gennem snart mange år (Siden Lyngby mølle lukkede) har vi købt alt mel via nethandel. Fra Fyn og Jylland og uden at gøre mig klog på det, kunne frugtavlerne måske se på hvordan melproducenterne håndterede nethandlen.
Hvor besværligt det er. Hvilke omkostninger der er osv.

Og iøvrigt Villy.
Hvor længe kan man forvente at kunne købe Danske æbler?
Jeg mener, kan der være Danske æbler som kan købes her i april og som er velsmagende og måske blot skal vaskes lidt af?

18 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2019 kl. 22.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. april 2019 kl. 7.45

@Willy N
Med de opbevaringsmetoder, som frugtavlerne har til rådighed i dag, kan de seneste sorter teoretisk opbevares indtil der kommer nye æbler i den efterfølgende sæson.
Jeg kan ikke umiddelbart se sammenligningen mellem at sende mel og æbler rundt som postordre. Jeg kan ikke lige se nogen økonomi i at pakke æbler så sikkert, at de ikke er fyldt med stødpletter når de når frem til forbrugeren med de transportformer vi har i dag.
Det er nu engang sådan at enhver form for håndtering, sortering og transport koster penge - i Danmark ekstra mange penge i forhold til andre lande i EU.
Denne tråd startede med at en frugtavler 15 km nord for Viborg smed æbler ud på marken. En af årsagerne var, at supermarkederne i de nærmeste byer som f. eks. Viborg ikke ville betale mere for æblerne end det kostede at køre dem til de nærmeste butikker. Årsagen hertil er, at de kan købe udenlandske, sukkersøde æbler billigere end det, som en frugtavler skal bruge på at bygge en distribution op. Hvis ikke du kan få betalt dine omkostninger til bil og løn til chaufføren, ville du så starte en distribution?
At være mellemstor frugtavler i Danmark betyder ofte, at man skal være indstillet på, at arbejde til langt under mindstelønnen, som SID kræver til deres medlemmer, når de skal arbejde for frugtavleren.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2019 kl. 8.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Priskrig kan ødelægge dansk frugtavl.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Priskrig kan ødelægge dansk frugtavl.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider