Forum

Kirsebærlaurbær – hvilken?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Meiling, 24. marts 2019 kl. 16.24

Hej!

Vi er ved at skulle købe en kirsebærlaurbærhæk/busk, men er meget i tvivl om vi skal vælge Rotundifolia eller Novita. Vi forstår at Novita er mere hårdfør, men det lyder også som om den vokser langsomere og bliver generelt lavere. Vi skal helst op på 3-3.5 meter med tiden.
Hvilken ville I anbefale og hvad er fordele/ulemper?

Tak!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 24. marts 2019 kl. 21.14

Jeg har selv rotundifolia og foretrækker personligt denne pga. de runde blade, som jeg synes er flottere. Jeg har dog ingen erfaring med Novita. Rotundifolia er fuldt hårdfør er min erfaring, selvom der er andre der skriver den ikke er så vintertolerant i vores danske klima. Jeg bor i et almindeligt parcelhuskvarter og ikke ud til en vindomblæst mark. Jeg plantede min hæk i 2006, så den har været igennem et par af de hårde vinte vi havde i slut 00'erne. De første par år kan den godt få lidt frostskader i spidserne, men den skyder med det samme om foråret. Det bliver en tæt hæk og højden kommer uden problemer op i 3-3.5 meter med tiden. Den skyder kraftigt, så man skal helst ikke springe hækkeklipning. Min erfaring er dog at hvis det sner meget, så kan sneen lægge sig ovenpå hækken og tynge den ned, og man bør derfor gå ud og banke sneen af. Det er dog indtil videre kun sket 2 gange på ca. 13 år for mit vedkommende. Hvis jeg skulle vælge en ny hæk i år ville det blive nøjagtigt den samme. Den er stedsegrøn, har flot frisk grøn farve når den skyder, som efterhånden bliver mørkegrøn med glinsende blade. Den skræmer for nysgerrige blikke hele året og giver læ i haven. Da jeg var ny i haven brugte jeg kunstgødning de første par år. Dette er nu er erstattet af græsafklip/kompost, da jeg er blevet klogere og dyrker haven økologisk :).

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. marts 2019 kl. 21.12

Jeg havde nogle, fra det der sørgelige hollandske firma. De groede som ukrudt (fint, da de var plantet som skyggegivere). De satte endda frøplanter. (2!)

Men de døde alle som éen i frostvintrene.2010/11. Det gik mig noget på.

Vind- nope. Men 18 graders frost- brød de sig ikke om.

Der var da læ i min have.

Mvh

Tine

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Meiling, 26. marts 2019 kl. 22.47

Tak for svarene...

Tine, dem du havde var det rotundifolia eller Novita eller en helt tredje sort? Der skulle være en vis forskel i frostfølsomheden nemlig...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Meiling, 27. marts 2019 kl. 18.38

Og forresten: nogle tips når man når til plantningen? Hvilken kompost kan bruges osv?

Nyt svar til emnet »Kirsebærlaurbær – hvilken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kirsebærlaurbær – hvilken?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider