Skrevet af: Peder Holck, 11. maj 2005 kl. 9.51
1. Jeg vil anlægge en 10 små "højbede" til krydderurter i gamle ølkasser som blev malet mørkebrune ind- og udvendig for 20 år siden. Tror I malingen vil afgive giftstoffer til jorden efter så mange år. (Kasserne har stået tomme i 20 år.)
2. I forbindelse med bassinanlægning har jeg brugt trykimprægnerede brædder som ligger i kanterne i jorden til afstivning.
Tror i at disse brædder kan afgive giftstoffer til køkken haven som begynder ca. 3 m. fra nærmeste kant af brædder.
Skrevet af: Karl Otto Sørensen, 26. marts 2012 kl. 10.29
Hvor giftig er brædder, som er trykimprægneret?
Kan de bruges som vægge i et højbed (køkkenurter)?
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. marts 2012 kl. 11.05
Hej Karl Otto
Der er mange meninger om det - men personligt ville jeg ikke vælge trykimprægneret træ så tæt på spiselige afgrøder.
Der er alternativer - f.eks. lærk og robinie, men de er desværre noget dyrere...
Jeg har højbede nu, som er lavet af sandkasser - oliebehandlet FSC-grantræ, så de holder formentlig kun i 6-7 år, og så bliver de udskiftet et eller to ad gangen til lærk. Så er det lettere at overskue økonomisk.
Hvis du ikke skal lave så mange bede nu, var det måske værd at vælge en af de lidt dyrere løsninger?
Mvh
Anja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gift fra trykimprægneret træ