Forum

Skærver er en kortvarig lykke!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. april 2019 kl. 16.00

Skærver ser nydelige ud i meget kort tid- og det er næsten uanset, hvor man bruger dem. Det ser så fint ud lige når de er lagt og man virkelig har ofret et tykt lag skærver i stedet for at spare.
På vores lille villavej kan jeg iagttage, at nogle har lagt skærver på det fortov, som ikke er noget fortov med kommunale fliser etc, men alligevel er det jo offentligt område, som dog skal ren/vedligeholdes af matriklens ejer.
De steder, hvor man har valgt skærver i alt for tyndt lag, bliver de hurtigt blandet med jord, ryger ud på vejen etc. Så det koster penge til skærver hvert år. At rydde sne på disse fortove er en umulighed, ligesom blade, ukrudstfrø og andet bare bliver hængende i skærverne og sneen liggende. Enkelte ejere har fået skærverne fjernet under stort besvær og med omkostninger.
Men….. hvad er i grunden forskellen til gamle dages perlegrus? (Jeg er bybarn og har kun erfaring med klinkelagte fortove).

Hvis man tror at skærver betyder nem vedligeholdelse tror man forkert…. i hvert tilfælde må man efter få år revidere den opfattelse. De hører i mine øjne ikke til i en levende have.

I mine øjne er skærver noget arkitekter har opfundet og passer til den i dag fremherskende byggestil. Sjovt nok skal alt være hvidt i dag, mens sygehusene er ved at gå i kulør (tøj, sengetøj, gardiner etc.) for netop ikke at være hvide og sygehusagtige. :-)
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2019 kl. 17.46

Der var også skærver, da vi flyttede ind her for 6,5 år siden. Ved siden af et stort grantræ. Det blev også en stor pærevælling, med grannåle og skærver, så nu er de kørt ud bag skuret, hvor vandtanken står.

Jeg synes nok bare, at "fortidens" perlegrus passede mere naturligt ind i haven, hvor skærver er mere "fremmed" lige som fx et springvand eller hegn.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. april 2019 kl. 18.44

Måske “pakkede” perlegrus også bedre og det kunne rives.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2019 kl. 19.03

Der var i hvert fald grus nedenunder. Det er der jo ikke med skærver.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. april 2019 kl. 19.26

Skærver kræver vist en dug nedenunder fordi sprækkerne er store (ukrudtsfrø og andre) og fordi de ellers vil bore sig ned i underliggende jord. Man skal nok også skelne mellem skærver til pynt, som ikke betrædes og dem til befæstelse af arealer.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2019 kl. 19.27

De bidrager under alle omstændigheder ikke med noget positivt til haven.

Nyt svar til emnet »Skærver er en kortvarig lykke!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Skærver er en kortvarig lykke!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider