Skrevet af: Axell A., 2. april 2019 kl. 11.33
Hej
Jeg har i løbet af denne foregående vinter brugt savsmuld som strøelse hos mine heste. Jeg tænker på hvordan det hurtigst kan formuldes. Skal jeg bare lade det ligge i en stor bunke eller brede det ud. Skal det dækkes over så det ikke bliver vådt?
Hvor lang tid må jeg forvente det er om at blive til muld?
Skrevet af: Lone Brems, 2. april 2019 kl. 15.49
Hej Axell A.
Du skal igang med at kompostere....
Find en egnet plads med skygge ca med dobbelt så meget plads som du regner med skal bruges til at sætte en vinterens opsamlede strøelse op i en kompostdynge.
Begynd med greb at løsne og lægge blandingen af savsmuld, urin og hestepærer i et lag på ca 20 cm. Vand let med kande med spreder på.
Læg nu er nyt lag løstrystet strøelse på ca 20 cm - vand igen behersket med kande med spreder.
Sådan fortsætter du - og for hver gang du har lagt tre lag går du en gang med tætte skridt hen over bunken, så materialet trykkes lidt sammen.
Når den lag-lagte bunke ikke kan blive højere går du en sidste gang hen over bunken med tætte skridt og dækker derefter kompostbunke enten med et lag halm eller med en presenning.
Hold øje med om bunken bliver varm - det gøres let med en kæp stukket ca 50 cm ind i bunken. Lad den sidde en halv timestid.
Hvis bunken bliver meget varm (over ca 50 grader) er det tid til at stikke den om.
Fjern det der har dækket bunken og start en ny bunke ved siden af den eksisterende. Brug samme fremgangsmåde som da bunke nr 1 blev sat og sørg for at løsne det, som evt har klumpet sig sammen.
Hvis bunken ikke bliver varm skal den stikkes om - men i stedet for kun at tilføre vand skal der lidt mere til, fordi der formentlig er underskud af kvælstof i den samlede blanding (så meget underskud at de mikroorganismer, der sætter gang i omsætningen ikke kan trives).
Du kan i stedet for vand tilsætte udtræk af brændenælde (søg på brændenældevand i Havenyt's søgefelt øverst til højre) eller du kan lave en opløsning af hønse- eller duemøg eller du kan strø let med en pulveriseret eller pilleret økologisk gødning.
Hvis du tilsætter "tør" gødning skal du formentlig også vande lidt med vandkanden med spreder.
Når hele bunken er vendt og der er tilsat kvælstof i våd / tør form dækker du igen bunken med halm eller presenning.
Vurder efter fire fem dage om bunken nu bliver varm.
Bunken må gerne være op til ca 40 grader uden at du starter en løsning/vending af den - men temperaturen falder over få uger i takt med at de biologiske processer forløber.
Så efter ca 4 uger skal bunken vendes igen og tildækkes.
Derefter kan den ligge et par måneder inden næste løsning og vending + tildækning.
Der fortsættes med løsning,vending og kontrol af fugtighed indtil omsætningen er, som du har brug for. Til mange formål er halvomsat kompost fin at anvende!
Helt omsat (så man ikke længere kan erkende savsmuldsspåner eller enkelte hestepærer) kompost skal man ikke forvente før efter et års tid. Den maksimale omsætningstid opnås ved hyppig løsning og omstakning og med tilstrækkelig fugtighed til at bunken i de første uger tager varme.
Det er vigtigt med overdækning da udtørring sætter mikroorganismernes aktivitet på stand by.
God arbejdslyst & husk at have en flaske vand med til dig selv ;-)
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Axell A., 2. april 2019 kl. 19.45
Mange tak. Så er det lidt arbejde i det.
Har et duebur på loftet i laden der har stået tomt i flere år. Der ligger lidt af hvert i bukden som skal væk engang når hø og halm er brugt om et par måneder for det er knastørt og støver meget ud over det hele. Nu vee jeg da hvor jeg skal gøre af noget af det. :)
Skrevet af: Tine Horsum, 3. april 2019 kl. 17.42
Heste-ejere med halm eller spåner sværger nu til kompostorme.
Du kan nok let låne en spandfuld af deres mødding.
De kaldes også brandorme, og de er faktisk meget røde, modsat vores almindelige regnorme.
De tåler dog nok ikke meget høje temperaturer, men de omsætter gerne hestemøg med halm og spåner (eller anden slags møg).
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.