Forum

Vanding af 60m hæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: PJ Jacob, 8. april 2019 kl. 13.04

Hej! Jeg er ny i have-verdenen, da vi netop har overtaget en dejlig have (hjørnegrund..) og bygget nyt.

Jeg står til at skulle vande 60m hæk og vil gerne have siveslanger til at gøre arbejdet. Kan man kombinere 2 alm. siveslanger der kan fås a 30m i byggemarkeder, eller bliver trykket for lavt?

Til efteråret planter vi de resterende 30m, så der bliver behov for 90m vanding.

Nogle bud på hvordan dette gøres smartest, både nu, men også til efteråret hvor hæklængden hedder 90m?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. april 2019 kl. 13.53

En liguster hæk behøver ikke at vandes , kun i ekstrem tørke , hvis man vander i tide og utide , danner de ikke noget særligt rodnet , og har svært ved at klare sig i solrigt og tørt vejr.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2019 kl. 15.04

Hvis der ikke allerede er grundvandet er det vel muligt at grundvande med siveslangen (mindst 30 mm pr. m2). Der må laves en graveprøve efter vandingen for at se, om der er grundvandet - undergrunden skal være lige så fugtig, som overfladelaget. Det må ikke være et tørt lag imellem.
Men jeg er enig med Svend i, at derefter skal der ikke vandes, medmindre der opstår en usædvanlig tør periode. Så skal der grundvandes en gang til.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: PJ Jacob, 9. april 2019 kl. 9.29

Tak for svar! Jeg undlader at vande den for nu pånær hvis vi kommer ind i usædvandelig tørke :)

mvh

Nyt svar til emnet »Vanding af 60m hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vanding af 60m hæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider