Forum

Hjemmelavet topdressing til græsplænen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2019 kl. 14.07

Efter et større vertkuleringsarbejde. (Undrer mig lidt over hvorfordet hedder sådan på dansk, når ordet kommer fra vertikal=verti + cut = skære. På andre sprog som f. eks. tysk hedder det vertiKutere).
Desværre har jeg ikke nok topdressing som jeg blander af fint soldet kompost og harpet bakkesand. Jeg kunne nu købe plantesække og blande det med sand. Plantesækkene indeholder jo en smule gødning og jeg har tænkt at det nok ikke er organisk gødning der er i de gængse billige plantesække. Jeg skal jo bruge mange, så det vil være ok til mit formål.
Hvad mener de strikse økologer om det? Mange bruger disse plantesække i drivhusene.
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2019 kl. 15.03

Brug bare løs så længe at din samvittighed og pengepung tillader det. Nu gør jeg ikke selv så meget ved min græsplæne, da jeg har erfaret at jo flere urter, der er i den jo mere spændende er den for mine høns at spise og jo mere dyreliv har jeg i haven. Jeg er selv inkarneret spagnum bruger, men ville aldrig komme det i mine bede eller på græsplænen, dels pga økonomien heri, men også fordi det rent ernæringsmæssigt og jordforbedrende er ringe. Du får godt nok noget løs jord i at begrænset periode, men så ville jeg hellere plante eller så noget i mine bede.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2019 kl. 15.09

Du kunne blande muldjord i din blanding og måske så lidt mere grus, så rækker den længere.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 8. april 2019 kl. 16.11

Jeg bruger havejord der bliver smidt igennem et 4mm sold og blander det med kompost. Jeg har god muld men med mange sten.
Jeg bruger det flere steder i bedene også.
Mvh

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2019 kl. 17.27

Tak for alle svar. Desværre skal jeg også købe muldjord, fordi jeg har hele haven “besat” med planter. Plantesække vil være billigere og først og fremmest nemmere at håndtere og dosere med sand i trillebøren. Nu begynder dovenskaben dog også at tage over efter 3 dages mosfjerning. Jeg overvejer at blande mine græsfrø i topdressingen. Alternativt at så græsfrø før jeg smider topdressingen på. Det er jo fint tørt vejr et par dage endnu, men så må det også gerne regne.
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Thika Dolas, 11. april 2019 kl. 13.45

Slettet af administrator 11. april 2019 kl. 14.04.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. april 2019 kl. 20.52

Hent gratis kompost på genbrugsstationen, det er ved denne tid. Muligvis på lørdag.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. april 2019 kl. 22.04

På vores genbrugsplads kan man KØBE kompost året rundt. Det er dels en længere køretur og vi har ingen trailer. Så er det langt nemmere at købe plantedække. 40 liter til 6,25 er nærmest en foræring og nemme at håndtere. Foreløbig har jeg brugt 14 sække. Det er til græsplænen og ikke til spiselige afgrøder, skønt det jo er det de er beregnet til.
Fik blandet og jævnet ud i går. I dag fik vi 5 cm sne.
Ingeborg

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2019 kl. 13.47

Så kom jeg så langt. Desværre er der frostgrader om natten lidt sne om dagen, så topdressingen tørrer ikke nok ud til at jeg kan fortsætte med at rive osv.
strikingeshave.blogspot.com/2019/04/grsplne-med-masser-af-mos-vertikulering.html
Ingeborg

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2019 kl. 9.00

Topdressingen er fordelt og revet ud, så den falder ned mellem græsset. Jeg har stadigvæk en hel del sand tilbage. Selvom jeg ellers har været kvinde for at gro en flot græsplæne, har jeg aldrig haft rådighed over så meget sand.
Det er meningen at jeg vil efterså græsfrø over hele plænen, mere eller mindre intensivt alt efter, hvor bare pletterne er efter vertikalskæring, fjernelse af mos osv.
Min plan er at så græsfrø, sprede mere sand på og rive let med løvriven, så sand og frø bliver arbejdet nogle mm ned fremfor at frøene ligger ovenpå. Vi har stiv lerjord iøvrigt, men græsplænen har fået en hel del jordforbedring gennem årene.
Jeg tror at vejret bliver til det nu.
Kan jeg gøre det bedre? Se gerne linket i mit foregående indlæg.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hjemmelavet topdressing til græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjemmelavet topdressing til græsplænen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider