Forum

Hvidløg til høns, virker det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. april 2019 kl. 23.19

Bruger i hvidløg til jeres høns og hvis i gør det, virker det efter hensigten?
Jeg kan læse mig til at det skulle virke mod lopper og flåter, men ikke rigtig blive klog på hvor meget jeg skal tilsætte, om jeg kan bruge tørrede hvidløg eller det skal være friske.

Hvad gøre i… Og har i oplevet problemer med at æggene smager af det.?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke P., 15. april 2019 kl. 16.43

Jeg har altid lagt et pillet fed hvidløg i mine høns drikkevand, det styrker deres immunforsvar og er godt mod indvoldsorm.
Hvis det skal afskrække flåt og lopper, tror jeg du skal bruge så store mængder, at æggene vil smage af hvidløg.
Hønselopper holder du bedst nede ved at skifte bund og redemateriale i hønsehuset ofte, tilbyde dem flere steder til støvbadning.
Flåter på høns har jeg aldrig haft problemer med. Flåter er som regel ikke i danske haver, med mindre det er en naturgrund med meget vildt.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. april 2019 kl. 18.55

Naturgrund med meget vildt?!
Jeg har allerede fjernet adskillige flåter fra mine katte (og mig selv), og her har vi ikke set et rådyr i flere år, siden rådyrsygen.

OBS! Katte må under ingen omstændigheder få løg/hvidløg. Det påvirker deres organisme så de røde blodlegmer bliver defekte!. Hunde kan heller ikke tåle det.

Så naturmedicin til dyr, ville jeg personligt, være meget varsom med at anbefale, bare så I ved det.

Min nabos høns, der flittigt hjemsøger min have, og graver sig ned i huller/ligger i store sjuskede bunker (som nedfalden løv), tror jeg ikke har utøjsproblemer.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. april 2019 kl. 0.12

Jeg fandt denne skrivelse som giver et fingerpeg på hvad jeg kan tillade mig at give dem. Men i de sidste 2 dage har de fået noget hvidløg juice iblandet hampe frø og havregryn og gik fuldstændigt amok, meget mere end når de får det uden. Det fik mig til at tænke på om høns er sådan indrettet at de, hvis de selv kan vælge ville spise specielle plante, såsom hvidløg, mynter, oregano og kamille, der alle skulle have sundheds mæssige fordele for dem og hvis teorien holder have en reppelerende egenskab imod utøj. Men som det tidligere nævnes skal deres mulighed for at støvbade også være tilstede, ligesom hønsehuset skal være velholdt og rengjort efter behov.

Hvidløg reducerer svovlindholdet i æggene, hvilket giver dem en en smule anderledes smag. Hvis du tilsætter masser af hvidløg til dit hønsefoder, vil de uden tvivl begynde at smage anderledes. Clemson University lavede en smagstest på æg fra høns, som havde fået 3% hvidløg i foderet (hvad der faktisk er et enormt indhold af hvidløg, når man tænker efter, 600 gram pr. 20 kilo foder) og de havde andre høns som kontrolgruppe. De gav æg fra begge grupper til testsmagerne, som faktisk foretrak smagen af æggene fra de hvidløgsfodrede høns.**

(**Science Daily 19. november 1998)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. april 2019 kl. 18.48

Her dyrker vi Estisk rød hvidløg. De sætter yngleløg. Nogle fjerner dem for at få bedre løg.
Jeg høster dem og giver dem til hønsene ca. en gang om ugen. De er på størrelse med hvede og byg.
Hønsene er meget glade for dem, men jeg ved ikke, om de har nogen virkning på hønsene - men det ved I andre vel heller ikke?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2019 kl. 20.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Hvidløg til høns, virker det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvidløg til høns, virker det?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider