Forum

Hjælp til mit pæretræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vlh Vlh, 29. april 2019 kl. 10.58

Jeg har et pæretræ (Clara Friis), der ikke rigtig trives.
Jeg har haft træet i 4-5 år, og hvert år kommer der blomster og pærer - men træet vokser ikke rigtigt til.

Det ser ud som om, at der er et eller andet helt galt der, hvor pæren er podet på kvædestammen (se billede), og jeg tænker, at det måske er fordi pæren simpelthen ikke kan få næring nok hen over podningen?

Er der nogen af jer kloge havemennesker, der kan gennemskue, om det er sygdom, dårlig jord - eller om det er en dårlig podning? - eller noget helt andet?

Kan træet mon reddes? - eller skal jeg grave det op og plante noget andet?

Mvh
VLH

1 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2019 kl. 11.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. april 2019 kl. 15.31

Jeg tror det ville være en god idé at skære alt det visne og skadede bark forsigtig væk, uden at ødelægge den nye bark der helt sikkert sidder under de "flossede" barkrester. "Såret" er opstået ved at podekvistens basis prøver på at omslutte stubben fra det podede træ, der skulle have været afkortet noget før. Hvis det er muligt, vil det være en fordel når der kunne laves en slags paraply over såret, så det blev beskyttet mod væde fra oven. Men det er IKKE en frostsprængning. Henry G.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2019 kl. 15.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. april 2019 kl. 15.53

Typisk langsomt voksende kvædegrundstamme., - de blomstrer inden for få år, men de har ikke styrke og grokraft til at klare de mindste svækkelser/sygdomme.
Jeg lavede samme fejlinvestering for 25 år siden =:I
Op med den, og plant et træ med kraftig rod i/på stedet. (Ikke pære samme sted.)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. april 2019 kl. 19.32

F.C. jeg kender ikke din baggrund for at vide noget om planter, men ovenstående er et typisk billede af en måske forkert/for sent behandling af podestedet. Henry G.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vlh Vlh, 30. april 2019 kl. 9.51

Måske kan flere billeder hjælpe?
Billede af hele træet - jeg har haft det i 3-4 år, og det er ikke vokset meget

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vlh Vlh, 30. april 2019 kl. 9.51

Måske kan flere billeder hjælpe?
Billede af hele træet - jeg har haft det i 3-4 år, og det er ikke vokset meget

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vlh Vlh, 30. april 2019 kl. 9.53

Podestedet - anden vinkel
Undskyld, hvis billederne vender forkert :-(

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. april 2019 kl. 14.56

Giv træet et græsfrit område på minimum 1,5 m fra stammen, d.v.s. en diameter på 3 m. og det stakkels træ kan få luft og næring ned til rødderne, uden at græsset tager sin del først. Henry G.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 30. april 2019 kl. 19.23

Hej VLH
Hvilken jordtype har du - sand eller ler. Det er nemlig afgørende for om dit projekt kan lykkes med den sort. Og enig med James idet Clara Frijs ofte er podet på en kvæde C stamme - og det bliver aldrig til noget fornuftigt.
vh Boi Jensen

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vlh Vlh, 1. maj 2019 kl. 10.10

Tusind tak for alle jeres svar og gode råd.

Jeg tænker, at jeg vil give træet en chance her hen over sommeren - der er så mange fine blomster på, og pærerne plejer at være rigtig gode :-)
Jeg vil få fat i noget hønsemøg og gøde træet, sørge for at fjerne græsset i en større cirkel omkring træet - og så forsigtigtt prøve at bortskære noget af det revnede,tørre bark omkring podestedet - så må vi se, om det giver en positiv effekt. Måske bør jeg også fjerne nogle af pærerne, så træet får mere energi til vækst istedet for frugt?

@ Boi - der, hvor mine frugttræer står har der indtil for 15 år siden været mark. Jorden har en fin muld-agtig struktur, men når man kommer 50-75 cm ned er der lag med sand og ler. Vi bor tæt på en sø.

Hvad skal jeg gøre , hvis mit mit Clara Friis ikke retter sig hen over sommeren?
Hvis jorden ikke er egnet til Clara Friis, skal jeg finde en anden pæresort, der passer bedre til jorden - forslag?.
Hvis jorden er god nok - hvordan finder jeg så et Clara Friis, der ikke er podet på kvædestamme?
Jeg har en plads et andet sted, så et eventuelt nyt pæretræ kommer ikke til at stå på det gamle Clara Friis's plads (ikke pære efter pære)

20 meter fra mit Clara Friis har jeg et herrepæretræ - og det vokser rigtig fint, og giver sikkert pærer for første gang i år. Det blev plantet sidste år, og har overhalet Clara Friis i vækst.

Tusind tak for jeres hjælp og råd :-)
Mvh
VLH

12 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 10.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 10.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Hjælp til mit pæretræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til mit pæretræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider