Forum

Genbrug og rengøring af emballage

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 9.41

Jeg har i lang tid tænkt over det ressourcespild der er før vi afleverer brugt emballage til genbrug. I dag har jeg læst en artikel om emnet, fordi COOP tager det op i det seneste medlemsblad SAMVIRKE.
Jeg skyller f. eks. marmelade/silde/agurke osv. glas i koldt vand, før jeg sætter det i opvaskemaskinen. Hos os indsamles glas og anden emballage 1 gang om måneden, så det er klart at jeg ikke kan gemme stinkende glas en hel måned. Ellers må jeg køre de 25 km på genbrug.
Det er da spild af vand, som jeg hellere vil bruge i haven.
www.affaldplus.dk/giv-affaldet-nyt-liv/skyl
I artiklen anbefales at man bruger sidste hold opvaskevand til at skylle genbrugsglas i. ...... vi har haft opvaskemaskine siden 1972 og de fleste af os har det vist i dag.
Ligeledes læste jeg om at rengøre makrel- og fiskedåser??? Det er aldrig faldet mig ind. De ryger direkte til restaffaldet.

Jeg vil omskrive vandspildet ved rengøring af genbrugsemballage til en omvendt Dalgas: “hvad indad tabes, skal udad vindes”.

Ingeborg

1 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 10.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 10.38

Selvom opvaskemaskinen er billigere at bruge end alle andre former for opvask, har den stadigvæk sine modstandere. Vores opvaskemaskine til 14 personer vasker ALT op dagligt, hvis vi er hjemme. Gryder, potter og pander med ialt 16 liter vandforbrug. Jeg indrømmer, at vi frådser med krus og glas i stedet for at genbruge.
Jeg kender flere modstandere af opvaskemaskiner, også yngre familiemedlemmer, som nu nødigt vil undvære opvaskemaskinen.
Hvorfor er du modstander?
Ingeborg

3 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 10.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 10.58

Nu er der jo forskel på opvaskemaskiner. Vores er den 3. af et mærke med M og det er vist godt gået i løbet af 48 år? Vi er også kun 2 personer til dagligt, men sikke en lettelse, når vi er en 14 - personer. En god ting er også at man aldrig har ting til opvask stående i køkkenet.

Ingeborg

5 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 11.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 13.23

Opvask i hånden kan være en god social beskæftigelse. Det ved jeg da fra vores sejlbåd, primitive sommerhuse. Så intet ondt ord om den beskæftigelse:-).
Ingeborg

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. maj 2019 kl. 13.54

Kan godt forstå og deler din frustration, Ingeborg.
Derfor henvendte jeg mig til Affald+ i min kommune om det samme.
Svaret var, at kan emballagen ikke rengøres, som anvist ved at skylle i lidt koldt vand evt med brug af børste, skal man smide emballage med madrester i restaffald.

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 15.48

Tak Vibeke.
Bagefter kan man så vaske og skolde børsten indtil den ikke lugter af makrel mere, med yderligere vandspild og elforbrug, for mange madrester kræver varmt vand.
Jeg savner i den grad en sorteringsliste for affald. Hvad gør man med sammensatte ting, f. Eks ringbind af pap med plastovertræk og metalklemme ?
Jeg spurgte hos kommunen. Svaret var: dagrenovationen. Hvad så med 30 stk? Her blev de svar skyldig.
Ingeborg

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 16.12

Hvis det er ok af miljøhensyn at skylle en dåse med 20 liter vand, så er der ingen der regner med at det er dyrt at sende vandet afsted til rensningsanlægget. Jeg vil hellere bruge de 20 liter vand i min have. Sådan rent egoistisk set med de priser der er i dag.

Ingeborg

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. maj 2019 kl. 18.33

Ringbind er restaffald - det er et sammensat produkt. 30 stk skal på genbrugsstationen - det fremgår sikkert også af kommunens sorteringsvejledning. Undrer mig, at de ikke ved det.

Miljøgevinsten ved genbrug overstiger langt generne ved vandforbruget! Der er jo også et stort vandforbrug ved produktion af nye råstoffer. Fx 1000 liter vand til 1 kg aluminium. Som bla bruges til makreldåser. Og leverpostejbakker.

Du vasker alt for meget Ingeborg! Anbefalingen i ALLE kommuner er, som Vibeke skriver, let skyllede - dvs uden opvaskemaskinen. Tommelfingerreglen er, at der ikke skal gro mug eller tiltrække skadedyr, før det genanvendes. Det er jo ikke bare den måned, det ligger hos dig, men også på genanvendelsesanlæggene. Der kan jo gå måneder inden affaldet går ind i ny produktion.

Du må også vaske i regnvand. I det vand, du har vasket hænder i. Det du skyller kartoflerne i. Osv. Find selv på mere.

Jeg har været i affaldsbranchen siden 2007, og bla redigeret www.affald.dk, som er på tværs af kommuner.

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 19.26

Tak for svaret Freya.
Vi opbevarer glas , småmetal, elpærer og batterier mm. Som skal til genbrug i et skab ude i garagen. Glas fra fiskekonserves, sild i Carry og lignende stinker altså, hvis de kun skylles i koldt vand, derfor kommer de i opvaskeren. Garagen er frostfri, så marmeladeglas, der kun skrabes rene danner “pels” og det gider jeg simpelthen ikke.
I Fredericia Kommune udleveres der 2 x årligt en rulle store plastikposer beregnet til genbrug, der afhentes 1 gang om måneden. Vi kan umuligt fylde en sæk bare 1/4 fuld. Derfor bringer vi selv den
slags til genbrug 12 km herfra, fordi der er mange ting, som IKKE
bliver afhentede, og så tager vi selvfølgelig de andre ting med
Ingeborg

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 19.32

Når jeg skriver, at vi umuligt kan fylde en sæk mere end 1/4 fuld er det glas jeg skriver om. Max 3-4 marmeladeglas og 3-4 sildeglas i en enorm stor plastiksæk? Selvom det er genbrugsplast, så er det spild. Poserne skal måske være så store for at renovationsfolkene kan/må håndtere dem?
Poserne bliver bare smidt foran huset, uanset om vi kan/vil bruge dem.
Ingeborg

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. maj 2019 kl. 20.38

Det lyder godt nok som skrabet ordning med de sække.

Her i Slagelse Kommune fik vi, for et år siden, to nye skraldespande, hver med to rum i.
Den ene til med rum til hhv rest og madaffald, den anden til pap/papir i det ene og metal/hård plast og glas i det andet.
Den første tømmes hver 2.uge om vinteren og hver uge om sommeren.
Den anden 1 gang om måneden, hele året.
Begge har låg som kan "låses", så de ikke flyver op når det blæser.

Vi er glade for ordningen.

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. maj 2019 kl. 21.18

I Greve har vi samme ordning, som i Fredericia. Sækkenes størrelse er til en gennemsnitsfamilie. Vi er 5 i familien og fylder 1/2-3/4 sæk eller tager det med til genbrugsstationen hvis bi alligevel kører.
Fredericia kommer sikkert også med ny ordning inden 2022, hvor målet er 50 % genanvendelse af husholdningsaffaldet.

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 22.30

Tak Freya
Når du arbejder et sted, hvor du kan få indflydelse, har jeg et stort ønske om en webside med et opslagsregister, så man kan se, hvordan man skal sortere komplekse ting. Jeg tror at folk ligesom jeg er trætte af ikke at vide, hvordan ting skal sorteres.
Jeg nævner: el- og andre kabler til it og strøm, plastik med metalhjørner og øskner(presenning). Plastrør, plastovertrukne jernting, stænger, indtørret maling og pensler, stakkevis af gamle plader og cd’er, gummibåde, badedyr osv.
Som du ser, er jeg i tvivl om sortering af mange ting, og når det er helt galt, ender det i restaffaldet.
Jeg ønsker mig nogle videoer som viser, hvad der sker når ting genbruges. Det kunne passende være TV kanal, der tog den slags oplysende videoer som faste streamingsprogrammer.
Ingeborg

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 1. maj 2019 kl. 23.16

Jeg bor på landet i Sverige og får tømt affald 6 gange om året (usorteret).
Men på alle emballager står der, hvordan det skal sorteres, og det gør jeg da altid i hver sin beholder, som jeg tømmer i containere på kommunale affaldsstationer. Det mere specifike må vi tage med til den store affaldsstation (lysstofrør, elartikler, glødelamper, maling osv.) Den ligger 25 km væk, men det går da at samle dette affald, så det havner det rigtige sted.
Jeg sorterer faktisk gerne, så det er sjældent, at der er nok affald i den usorterede, som bliver hentet.
Jeg så engang i fjernsynet, at genbrugsstationen er ret ligeglad med, hvor godt affaldet var vasket (det gør de selv) men sildeglas mm er selvfølgelig ikke rare at have stående, så de vaskes, så de ikke generer en selv.

18 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 23.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 23.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 23.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 23.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. maj 2019 kl. 9.01

@Ingeborg.
" Opvask i hånden kan være en god social beskæftigelse. " skriver du og kan sende det til folketingspartiernes ordførere på børneområdet med ønske om, at opvaskemaskiner i børnefamilier bliver forbudt.
Så vil børn i mange familier få en helt anden opvækst, hvor de dagligt er sammen med forældre om en praktisk opgave i det samtalerum som et sådant samvær udløser ;)

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. maj 2019 kl. 9.05

Tak for alle input til denne “output” tråd. Strengt taget har den vel ikke noget med HAVENYT at gøre, men for mig hører det med til bevarelse af klodens ressourcer. Jeg tænkt dog også at meget af det vi recycler, slet ikke burde have været fremstillet. Der er så mange tåbelige ting jeg ikke forstår.
Hvorfor kan jeg ikke blive fri for ugeblade fra MIDDELFART, når jeg fra postkassen straks sorterer det til skrald? Jeg vil gerne have det lokale ugeblad for Fredericia. Jeg har sagt NEJ TAK til reklamer på min postkasse. En opringning til ugebladsdistributøren var: enten får du begge ugeblade eller ingen. Det må der laves om på!
Ingeborg

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. maj 2019 kl. 19.20

Ingeborg: kan se Fredericia ikke har et opslagsværk.
Du kan ikke få et fællesopslagsværk, da kommunerne ikke sorterer ens, da vi afsætter til forskellige anlæg.

Odsherreds sorteringsguide er her: odsherred.renoweb.dk/Legacy/sg_sorteringsguide2.aspx
Den vil være ens langt hen ad vejen. Fx står ringbind deri. Der er ca 1300 søgeord.
Med storskrald er det nok ikke ens, hvad kommunerne gør.

Www.affald.dk kan du også kigge på. Den har jeg også skrevet det meste af.

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. maj 2019 kl. 23.09

I 0dsherreds sorteringsguide står der kun sorteringsanvisning for ringbind uden papir og pvc.
I dag består ringbind af plastovertrukket pap og har metal lukkemekanisme. Så det blev jeg desværre ikke meget klogere på.
Hvis man har glemt at stille sin beholder med restaffald ud til vejen og tømning, kan man ikke komme af med det på genbrugspladsen. No Way, men man kan bestille en ekstra tømning til 250 kr.
Da vi glemte at stille spanden ud på fortovet, prøvede vi dels at begrænse “udsmidningen” ved at folde emballager bedre sammen og sortere papemballage fra havregryn, tandpasta osv. fra til genbrug. Det gør vi ikke i det daglige. Derfor klarede vi os med 1 skraldespand i 4 uger.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Genbrug og rengøring af emballage«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Genbrug og rengøring af emballage

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider