Forum

Pasning af have ifm. ferie

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Magnus Frederiksen, 10. maj 2019 kl. 13.45

Hej Alle,

Hvordan plejer I at holde styr på haven, imens I er på ferie?

Jeg skal på en længere ferie til spanien. Det er dog i længere tid, hvorfor jeg har spurgt en del af min familie og venner, om de gider at passe den, men uden held.

I forhold til vejret er jeg bange for, at vende hjem til bl.a. en græsplæne der er helt gul, tør og grim. Har I erfaring med automatisk »vandingsanlæg«, så jeg heller ikke bruger spidsen af en jetjager, imens jeg er væk.

For nyligt har jeg også plantet et nyt bed, som jeg er bange for går til, hvis det ikke passe ordenligt. (Ja, jeg har været i gang med en stor omrokering i min have) Derfor vil jeg også høre, om I har gode erfaringer med »gartnere« eller »handymen«, som er til at betale?

På forhånd tak

Redigeret af administrator 10. maj 2019 kl. 14.28. Link til firmahjemmesider for ferier er slettet af redaktionen.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Magnus Frederiksen, 10. maj 2019 kl. 13.47

Slettet af administrator 10. maj 2019 kl. 14.26.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. maj 2019 kl. 19.32

Hvis du primært har græs, så vær ikke bekymret. Den klarer det meste og bliver grøn, når der igen kommer regn.

Hvis du skal bruge en handyman, så brug google eller en lokal facebook gruppe. Så kan du finde en, der er i dit nærområde.

Personligt rejser jeg bare fra haven - med undtagelse af sidste år, hbor naboen vandede krukkerne.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. maj 2019 kl. 20.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. maj 2019 kl. 20.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. maj 2019 kl. 22.01

Gider du vande mine blomster i ferien.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. maj 2019 kl. 22.43

Der problem er en smule selvskabt. Man ved jo at man har en have og vi lægger vores ferier efter sommerens yderpunkter. Vi har nemlig heller ingen, der vikarierer for os. Vores have kan klare sig selv 8-10 dage uanset vejr, men det er fordi vi har planlagt at den skal kunne det. Krukker etc. Køres i skygge og så må det gå, som det bedst kan.
Jeg håber at du har tænkt i tørketålende planter da du anlagde de nye bede. Især det at de er nyanlagte kræver lidt mere opsyn end gamle bede, hvor planternes rødder stikker dybere. Men hvad er “længere”? En måned kan man ikke være væk fra sin have. Kan du ikke få en nabo til at kigge efter? Man skal jo heller ikke annoncere efter hjælp og dermed fortælle at man ikke er hjemme.
Dum situation at være i, hvis ferien er bestemt længe før.
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. maj 2019 kl. 11.23

Hej Magnus

Græsplænen - tja den dør jo ikke af at blive tør og gul - græsplanterne sætter frø i den situation og sikrer på den måde kommende generationer af græsplanter. At du så måske skal svede lidt for at få klippet plænen og vente lidt på regnvand - det må være et mindre problem....

Dit nyanlagte bed kan du med det samme begynde at jorddække med "brunt jorddække" - fx dække græsafklip fra plænen.
Hvis du kan få jorddækket op i en tykkelse på 5 - 8 cm er det fremragende til at mindske fordampningen fra jordlaget under. På den måde sikrer du planterne i dit bed. Hvis der er en tør periode op til din afrejse sydpå er det jo en mulighed at grundvande med 30 liter pr m2 inden du pakker kufferten . Er bedet grundvandet & jorddækket, vil langt de fleste planter kunne klare sig et par uger.

Hvis længere tid for dig en mange uger, kan der da være en god idé i at få lavet en aftale i god tid om assistance !
Og er det tilbagevendende med lange ferier kan du måske overveje, om du skal justere dit haveanlæg til at være "selvkørende" - altså uden at der er brug for klipning, vanding og andre tilbagevendende regulerende indgreb.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Pasning af have ifm. ferie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Pasning af have ifm. ferie

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider