Forum

Hvad er navnet på denne plante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2019 kl. 18.07

Jeg har længe troet at det var en Brunelle, indtil jeg i dag slog Brunelle op i en flora :-(. Hm…… det var det så ikke. Men hvad er det så? Jeg kan se at den får en kurveblomst. Bladene er rosetstillede ved roden, som er en trævlerod og planten er nem at fjerne. Jeg har jo flittigt luget den væk, men mener at blomsterne er gule. Den sår sig åbenbart villigt. Egentlig ganske køn og kunne konkurrere med skvalderkål.
Det er ikke lykkedes mig at finde planten ved st google.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. maj 2019 kl. 18.19

Hej Ingeborg
Jeg tror det er noget nellikerod af en slags.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2019 kl. 19.59

Hej Vibeke og tak for svaret. Dit svar lød sandsynligt, men da jeg fik læst op på nellikerodsplanten og ville knuse den tykke rod for at snuse nellikeduften, så har mine planter kun tynde trævlerødder.
Hvis det er nellikerod, ville det jo være en fin bunddækkeplante. Men jeg har hevet de fleste op i dag.
Hvad kan det så være?
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. maj 2019 kl. 20.57

Jeg er også tilbøjelig til at mene, at det er en engnellikerod, men det ser du så snart, den blomstrer, og det varer ikke længe, hvis du ikke luger den væk.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2019 kl. 22.05

Takket været Jeres formodninger, kan jeg skrive at det er Geum urbanum jeg har luget væk. Det kan jeg roligt stoppe med. Det er en fin lægeurt og når jeg har så mange af dem og har troet at det var noget værre stads at få i bedene, er det fordi frøene har modhager og naboernes katte som slæber dem rundt.
De gror i bedene med buske og træer og anden bunddækning.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2019 kl. 14.37

..... men i naturbasens felthåndbog står der dog også:
“almindelig som ukrudt i haver.” Så er det jo endnu en gang op til beskueren at vurdere om det er ukrudt eller ej!
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2020 kl. 20.29

Jeg tror at jeg har valget mellem skvalderkål og Geum urbanum i flere bede, som vender ryggen mod naboernes brak liggende haver. Skvalderkålen invaderer gennem hækken og det er en vig kamp at holde hækken fri. Nu har jeg læst at Geums bladroset er stedsegrøn og så burde den kunne kvæle skvalderkålen. Geum har i modsætning til skvalderkålen ingen jordstængler som den skyder fra, men trævlerødder, som er rimeligt nemme at få op med en greb, hvis jeg skulle ønske det. Er det en fremgangsmåde for at få
Bugt med skvalderkålen?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvad er navnet på denne plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad er navnet på denne plante?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider