Forum

Hækklipning – tidligt eller sent?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2019 kl. 22.52

Når man ligger på knæ og luger, kan man jo bruge hovedet til så meget andet imens. Hvornår er det i grunden det rette tidspunkt at klippe hæk? Jeg ser bort fra fuglereder, som skal skånes under alle omstændigheder.
Når normen er, at man klipper hækken omkring Sct Hans, er hækken jo vokset et godt stykke allerede og nogle grene ved at være træede. Planterne har brugt meget krudt på at nå denne tilstand. Var det så kke bedre at klippe tidligere, inden planten havde brugt disse spildte kræfter?
Jeg klipper igen en gang i sensommeren.
Min Fjeldribes hæk klipper jeg før den springer ud og er par måneder efter udspring..... og en gang mere før løvfaldet.
Ingeborg

1 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2019 kl. 1.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2019 kl. 6.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2019 kl. 7.55

Ja, det var også det resultat jeg er kommet til.“affaldet efter tidlig klipning kan komposteres uden en tur gennem kværnen. Vores elklipper er lige skiftet ud med en 36V akuklipper og en mindre 18 V græs- og busksaks. Så jeg glæder mig til at klippe ledningsfrit på en meget lang hæk og en anden hæk, hvor både inder- og yderside skal klippes.
Det er ikke for at frådse jeg har købt den mindre akusaks, men jeg oplever desværre at mine fingre sover, når jeg gennem langt tid har brugt de manuelle sakse/klippere. Har andre gjort lignende erfaringer med manuel klipning/trimning?
Ingeborg

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. maj 2019 kl. 8.38

Mine fingre sov også ved vibrationerne fra hækklipperen. Et par tykke arb. handsker holder det væk.
Jeg elsker en snorlige hæk, så mine bliver klippet meget ofte. Så skal der heller ikke fyldes på trailer og på genbrugsen. Det bliver bare lagt under Rhodoerne.
Det er ingen sag med en batteri hækklipper.
"Jeg dyrker 100m. hæk."

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2019 kl. 8.46

@Mogens E.
Tak for svaret. Jeg håber også at batteriklipperen vil hjælpe på de sovende fingre. Den giver lidt mere frihed til pauser eller til at tage klipningen i flere etaper. Det er ikke særlig sjovt at rigge 50 m elkabel til og fra, så jeg har gerne overanstrengt mig med klipningen af hækkene.
Ingeborg

6 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2019 kl. 9.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2019 kl. 9.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2019 kl. 10.36

Jeg klipper også meget med alm. Hæksaks og det er det, der giver de sovende fingre. Vi har valgt hækklippere med 36 V så den kan bruge batteriet fra græstrimmeren. Nogle fabrikater har redskaber, som kan bruge hinandens batterier og så har man straks to, hvis man vælger at kæbe med batteri.
Den mindre 18 V buskklipper passer sammen med vores slagboremaskine. Skriv en privat mail, hvis du vil vide hvilket fabrikat jeg har valgt.
Ingeborg

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2019 kl. 10.39

Ps. Mit problem er også at jeg, når jeg ikke bliver færdig samme dag, ikke gider rigge kabler til for de sidste 5-10 meter.... og så bruger den almindelige hæksaks. Den dovenskab er nu elimineret:-)
Ingeborg

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 13. maj 2019 kl. 14.47

Hej Ingeborg
Hvorfor klipper du din hæk af fjeldribs, før den blomstrer? Den er smuk (især hanplanterne, som har lidt blødere grene, og de er rigtig gode for bierne). Hanplanterne har jo både nektar og pollen, hunplanterne kun nektar.
Efter blomstring må den jo holdes nede, hvis den ikke skal gå amok, men det kan udmærket vente til lidt senere.
Venlig hilsen
Alice

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2019 kl. 17.00

Den art fjeldribes jeg har sender meterlange grene ud til alle sider. Derfor er jeg nødt til at klippe den før det hele bliver til eet virvar. Jeg har prøvet at gøre som du skriver, med det resultat at jeg måtte klippe den helt ned. Det er heller ingen pyntehæk, men tjener som hæk 2 bag nogle rododendron og adskiller baghaven fra en lille kratskov lige op til motorvejen.
Ingeborg

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. maj 2019 kl. 23.15

Sådan kan det også gøres.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2019 kl. 23.49

Det griber om sig at der postes billeder man ikke selv har taget! Det kan blive dyrt for HAVENYTS redaktion, som er ansvarlig for sidernes indhold. Prøv at google COPYRIGHT.
Ingeborg
Ps. Der er advokatbureauer som lever fedt af at anmelde billeder der støder imod copyright reglerne. Jeg har været ansat på Gutenberghus Bladene i mange, mange år, så ......

14 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2019 kl. 7.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2019 kl. 8.44

Nej, man skal have retten til at bruge billedet af kunstneren. Jeg har som designer for ugeblade arbejdet med profi fotografer. De har fået betaling af Gutenberghus og selvom det er mit design der er fotograferet, kan jeg ikke bare bruge billederne uden at spørge både Gutenberghus og Fotografen. Gutenberghus ejer billederne i en aftalt periode. Derefter har fotografen ejendomsretten. Men.... er det billeder med mit design, som han kan bruge/sælge til et andet formål, skal han have min tilladelse.

De billeder jeg har set i HAVENYT har jeg også set andre steder og kunstneren kan have frigivet dem. ALDRIG uden at nævne, vedkommendes navn.

Man kan dog frit linke til et billede/artikel osv. For her vil det fremgå, hvem der har copyright.

Men googl selv copyright. Selv Gutenberghus har godtroende brugt billeder indsendt af læsere som har indsendt dem som deres egne billeder..... og måttet betale bøde for uretmæssig brug af billedet...... i min tid i 80.’erne husker jeg et beløb på 10.000 kr i erstatning.

Bringer man andres billeder her, offentliggør man det, uanset formålet.
Ingeborg

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2019 kl. 8.51

Ps. Det billede Mogens E. har sat ind, vll fotografen jo kunne sælge i mange sammenhænge. Selvom det ikke er en profi fotograf, kan man ikke bare snuppe billedet og give det videre her. Copyright gælder også billeder taget af privatpersoner
Ingeborg

17 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2019 kl. 9.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2019 kl. 9.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2019 kl. 9.24

Man lader være med at dele noget, man ikke har lov til. Fordi andre gør noget ulovligt, behøver man ikke selv at gøre det.
På Google billeder står der altid om der er copyright eller ej ved selve billedet, når man går ind på billedet. Jeg kan være fløjtende ligeglad, men det ville da være træls om HAVENYTs redaktion kom til at hænge på et sagsanlæg. Ingen må bruge de billeder JEG eller ANDRE sætter ind her i offentlige sammenhæng.
Ingeborg

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2019 kl. 9.32

Inden man sætter et billede ind på HAVENYT bør man læse at der under indsættelse af billeder står:

“Du har mulighed for at vedhæfte ét billede til dit indlæg. Billedet må højst være 540 × 540 pixel stort. Det skal være i formatet jpg/jpeg. Husk, at du skal være indehaver af ophavsretten til billedet. Det vil sige, at det som udgangspunkt skal være et billede, som du selv har taget.”

Og HUSK osv står med fed skrift, så man burde kunne forstå det.
Ingeborg

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2019 kl. 10.13

Der er forskellige definitioner på copyright i de enkelte lande. Det nytter derfor ikke at henvise til de bestemmelser, der gælder i andre lande end DANMARK.
Ingeborg...... og nu gælder det hækklipning :-)

22 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2019 kl. 10.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Hækklipning – tidligt eller sent?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hækklipning – tidligt eller sent?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider