Forum

Vinbonden, der fik en lys ide…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. maj 2019 kl. 22.46

Hvad gøre man som vinbonde hvis frosten truer og man har udsigt til at miste sin vinhøst til 1,8 millioner kroner..

ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/800-stearinlys-sparede-sven-for-18-millioner-kroner/7634371

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. maj 2019 kl. 9.55

Ja, det er en effektiv og velkendt måde at hæve temperaturen i vinmarken, men det koster 40.000 kr. pr. nat i den størrelse vingård.
Der findes nogle andre metoder også, hvoraf nogle nok mest egner sig til mindre vingårde.
1. Overdækning med fiberdug eller lignende.
2. Overbrusning med vand, men det skal være meget forstøvet - den almindelige havevander giver alt for meget vand.
3. Påførsel af Frostet 30 timer inden frosten vinavl.dk/forums/topic/frost-og-frostect/

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2019 kl. 10.16

Nu er jeg så lige gået i den anden grøft og bruger ikke længere stearinlys, som ikke er gode for miljøet og os. Bortset fra juletræet, som stadigvæk har 24 gammeldags lys hvert år + lys i juledagene er stearinlys væk hos os...... bortset fra 4. Maj.
Hvordan er de mange stearinlys på markerne forenelige med økologi og bæredygtighed? Her er det jo igen helt andre økonomiske faktorer, der spiller ind end tanken om bæredygtighed og økologi. Burde vi ikke indrette os efter naturens luner og de luner vi er med til at skabe/ødelægge?
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. maj 2019 kl. 13.17

Nu er det ikke stearinlys, der er tale om, selv om journalisten beskriver det sådan. De vejer 10 kg pr. stk.

Jeg ser det i kategori med at bruge traktor i stedet for hest eller at bruge ukrudtsbrænder i stedet for knofedt og lugejern.

Når vi vil dyrke fødevarer, må vi begrænse de værste udsving i naturens luner, så vi kan få nok at spise.

At vi kan købe det i butikken i stedet for gælder ikke for hele verden.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. maj 2019 kl. 16.37

@Lars
Må man godt bruge Frostet til økologisk vinavl?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. maj 2019 kl. 20.12

Det ved jeg ikke.
Jeg kender kun produktet af omtale, men jeg har til hensigt at undersøge det nærmere, inden jeg anbefaler det til mig selv og andre.

Nyt svar til emnet »Vinbonden, der fik en lys ide…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vinbonden, der fik en lys ide…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider