Forum

Nysået græsplæne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Cecilia Menne, 29. maj 2019 kl. 0.16

Hej alle have elskere :-)
Sagen er den, at vi for 1 1/2 uges tid siden såede nyt græs, hvor der førhen havde været et kæmpe bed, i vores have. Jeg er klar over, at græsfrø kan være længe om at spire, men jeg er nu alligevel blevet nervøs for at have ødelagt frøene... Jeg var sikker på, at man skulle gøde samtidig med såning, så det gjorde jeg, men er selvfølgelig sidenhen blevet klogere efter at have læst noget mere om det.
Har jeg ødelagt spireevnen eller kan jeg stadig forvente en kommende græsplæne?
Venlig hilsen en bekymret nybegynder

1 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. maj 2019 kl. 8.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. maj 2019 kl. 8.34

Hej Cecilia Menne

Det er vanskeligt at komme med et bud på, om den gødning du har fordelt på græsarealet kan hæmme spiring og bladsætning på græsplanterne.

HVIS du har brugt organisk gødning (fx pilleret hønsegødning) er der ikke grund til nervøsitet - døgntemperaturen og nedbør er styrende for, hvor hurtigt næringsstofferne frigives som vandopløselige. Den proces går langsomt som temperaturerne er i denne sidste del af maj.

HVIS du har spredt kunstgødning ser det noget anderledes ud. Den første byge vil opløse (ihvertfald en del af) næringsstofferne og de fordeles så i det øverste jordlag. En for høj koncentration af vandopløste næringsstoffer er alt for voldsom for græsplanterne, så længe deres rodsystem ikke er godt udviklet og har fordelt sig i de øverste 15 - 25 cm af jorden.

Men der er jo omsåning som en mulighed, hvis plænen ikke etablerer sig...
Vær iøvrigt opmærksom på, at de unge græsplanter behøver stabil vandforsyning til rodudvikling. Så kommer der en tør periode i starten af juni skal du nok indstille dig på at kunne vande græsarealet.

Venlig hilsen
Lone

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilia Menne, 29. maj 2019 kl. 9.10

Hej Lone
Mange tak for svar.
Jeg er desværre rimelig sikker på, at det er kunstgødning, der er brugt :-( Det er noget gødning, vi har fået af mine svigerforældre, det er i perler.
Det kan godt tyde på, at vi nok ender med en omsåning desværre. Men nu venter jeg lidt og ser an om de ikke nok skal spire.
Lige et sidste spørgsmål.
I tilfælde af, at vi står over for omsåning, hvor længe skal jeg da vente før, at gødningen ikke vil have nogen effekt på de nye frø?

Venlig hilsen
Cecilia

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2019 kl. 9.45

Hej - vent bare mindst 10-12 dage mere før du foretager dig noget. Har det regnet hos jer?
Mit græs var mere end 3 uger om at spire. Det anbefales mange steder at man gøder samtidig med at man sår græs, så medmindre du har gødet alt for meget, skal dit græs nok komme op.
Jeg går ud fra at dine græsfrø ikke er “arvede” og måske har mister spireevnen?
Jeg bruger også kunstgødning på min græsplæne. Hvor meget har du brugt og hvor stor er din græsplæne? Jeg bruger 15 kg til 700-800 m2.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilia Menne, 29. maj 2019 kl. 10.24

Hej Ingeborg
Det har regnet meget siden vi såede frøene, der har kun været et par dage uden.
Det var nemlig det jeg havde set i en video, at man skulle.
Jeg vil tro, at der er omkring 65 m2. Jeg har brugt 1 kilo græsfrø og måske 4 dl. Gødning. Jeg har ikke helt styr på hvor meget jeg har givet i vægt, da jeg har taget fra en større beholder og bare drysset let, så det passede.

Cecilia

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2019 kl. 14.02

Ja, man skal helst så mens der er fugtigt og udsigt til regn. Hvis der kommer et ordentligt regnskyl kan man risikere at frøene svømmer væk og samles et andet sted.
Jeg synes at kvantum græsfrø og gødning lyder fint og jeg regner med at du har drysset gødningen jævnt.
Men tålmodighed er påkrævet. Temperaturen har slet ikke givet frøene betingelser for at spire.
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilia Menne, 29. maj 2019 kl. 14.25

Tak for svar i hvert fald. Jeg ser tiden an :-)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. maj 2019 kl. 14.33

Det er en meget beskeden mængde gødning til det areal, så du skal ikke bekymre dig af den grund. Fuld dosis vil typisk være omkring 1.5 kg, men læs altid doseringsvejledningen.

Sørg for at holde jorden fugtig hvis der bliver tørt i længere tid. Ingen frø bryder sig om at tørre ud efter spiringen er gået i gang.

Nyt svar til emnet »Nysået græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nysået græsplæne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider