Skrevet af: Axell A., 29. maj 2019 kl. 5.30
Hej
Jeg har en del græsareal som jeg ikke rigtig magter at holde. Det er for træls at skubbe/trække rundt med plæneklipper. Så jeg tænker på at sprøjte det med glyphosat.
Men hvor længe vil der gå inden græsset er tilbage?
Skrevet af: James F., 29. maj 2019 kl. 6.54
Kære Axell, dette spørgsmål må du hellere stille til din kemileverandør! Dette er et økologisk forum, hvor vi passer på vores jord og grundvand.
Skrevet af: Lone Brems, 29. maj 2019 kl. 8.58
Hej Axell A
Der er mange gode grund til at forlade tanken om at indkøbe glyphosat - James F giver to.
Jeg vil gerne tilføje, at du ved at fravælge kemikalier omkostningsfrit kan give dit bidrag til at mindske CO2-belastningen.
Professor ved KU Per Gundersen har udregnet, at en almindelig parcelhushave i løbet af 25 år kan lagre 1,6 ton kulstof, hvis man lader træer og buske gro og ikke fjerner blade, grene og stammer fra haven. Det svarer til 6,5 ton CO2 - ret præcist den mængde CO2, som slippes fri til atmosfæren fra en en biltur rundt om den lille klode, der er vores fælles hjem.
(Kilde: Information 6. februar 2019, s 12)
Du kunne gi dig til at tænke over, at lade græsset gro og se hvad der sker ... Din havelod vil "springe i skov" hvis du venter længe nok - sådan omkring 8 - 12 år.
De første træplanter vil nok være hyld, hassel, tjørn, eg og måske pil (dem som fuglene og vindentransporterer rundt). Er der ligusterplanter i nærheden dukker de nok også op og danner buske efter nogen år.
Senere følger de træarter som spredes lidt mindre effektivt og over kort afstand - kunne være valnød, elm, løn, ask og el.
Hvis du har mindre tålmodighed end 8 - 12 år kan du lade græsset gro i sommer og så hjælpe træerne på vej ved til november at plante småtræer (hækvare). Vælger du at gøre det kan du forbedre småtræernes overlevelseschancer ved at hakke den græstørv, du starter med at grave op, i to dele og lægge dem med rødderne opad på hver side af det lille træ, du lige har plantet. Det mindsker konkurrencen mellem det lille træ og græsset, der gror videre mange år endnu (indtil træerne skygger så meget, at græsset dør).
Hvis du vil gøre det helt godt, kan du vælge at plante træarter, som passer til din jordbund. info herom kan du fx hente i Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" - dit bibliotek hjælper gerne med at skaffe den hjem til dig.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Anonym bruger, 29. maj 2019 kl. 9.42
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: James F., 29. maj 2019 kl. 10.52
:D
Dén er SÅ rigtig F.C.! Der må en krøllet hjerne til at udtænke den!
Skrevet af: Claus K Madsen, 29. maj 2019 kl. 14.36
@Axell, jeg synes ikke man skal ikke trolle eller drille, men jeg må nok indrømme den der gav mig et smil på læben.
Skrevet af: Freya Grossmann, 29. maj 2019 kl. 15.10
Nu kender jeg ikke din have, men du kunne jo overveje en anden brug af haven.
Man kan fx plante buske, der er så Store og tætte, at der ikke kan vokse græs under?
Eller staudebede. De kan være meget tidsbesparende ift. græs. Jeg luger mine lidt i foråret, men derefter passer de næsten sig selv.
Fx er storkenæb og akelejer virkelig nemme.
Mine bede er gravet ud af græsplænen. Tørven af. Banke jorden af og græsset på komposten. Det er nemt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.