Forum

Anlægsgartneren vil ikke rette fejlen…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 30. maj 2019 kl. 14.28

Hejsa

Vi er i den situation, at vores anlægsgartner har forsøgt at lave græsplæne i vores nybygger. Desværre er det ikke gået helt så godt. Han fik ikke sået nok frø i efteråret 2018, eller klargjort særlig pænt, hvorfor der stadig var sten og større mængder ukrudt. Efter nogle uger er han ude og efterså, dog dagen inden frosten kom. Hele efteråret og vinteren, har vi været plaget af større mængder vandpytter, hvorfor vores egen teori var, at han ikke havde blandet sand i jorden (her er meget ler!). Den 29. april kommer han og lægger lidt muld og græsfrø, de steder det er værst. Der er kommet mere græs, men vi har stadig meget store pletter, mange steder, og mange små pletter/huller. Noget som han ikke vil lave om på, da han siger han ikke kan eller vil gøre mere. Hvad kan vi stille op?! Har vi overhovedet nogle rettigheder? Vi har betalt 20000 for grubning, udlægning af muld, planering og såning, og vi har en ikke særlig brugbar græsplæne :-(

1 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. maj 2019 kl. 14.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2019 kl. 15.24

Helt enig med FC. Spar krudtet på sagsanlæg mv og brug 10 minutter på opgaven. Det har været et virkelig koldt forår for græs, da temperaturen skal over 8 grader, før græs gror. Det ville det normalt gøre i maj, men i år har været kold dag og nat. Og frøene kan være blæst væk.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. maj 2019 kl. 16.54

Lerjord holder godt på vand, så jorden har været våd i lang tid og frøene er rådnet. Evt. kan man lave en masse huller i jorden med en greb, så vandet kan trænge ned. Riv godt og dybt i de bare pletter. Vent på lidt lunere vejr og efterså.

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. maj 2019 kl. 17.48

Jeg kan ikke vurdere udfra det du skriver, om du har fået den jordbehandling I har aftalt. Jeg må dog sige at græsset ser ud til at komme fint de steder hvor er spiret frem. Det tyder for mig på at jorden ikke er helt tosset.
Jeg kan heller ikke som om der er spirer i de bare pletter fra eftersåningen for en måned siden. De frø er vel først lige begyndt at spire?

Du skal måske spørge dig selv hvor meget græsplæne man kan forvente ved udgangen af maj når der er sået i efteråret.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 31. maj 2019 kl. 9.12

Jordbehandlingen halter en smule - trods dræn i hele haven har vi store udfordringer med vand. Der er meget lidt der spirer i det bare felter. Hvis vi sammenligner med naboerne omkring, burde vores i al fald være mere grønt.
Problemet er ikke bare de store bare pletter, men utrolig mange pletter og ikke mindst huller i hele plænen, som gør at børn og hund kan have svært ved at løbe.
Derudover har vi steder hvor det er mere gult end det er grønt.
Generelt ikke særlig pænt..

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 31. maj 2019 kl. 9.12

Jordbehandlingen halter en smule - trods dræn i hele haven har vi store udfordringer med vand. Der er meget lidt der spirer i det bare felter. Hvis vi sammenligner med naboerne omkring, burde vores i al fald være mere grønt.
Problemet er ikke bare de store bare pletter, men utrolig mange pletter og ikke mindst huller i hele plænen, som gør at børn og hund kan have svært ved at løbe.
Derudover har vi steder hvor det er mere gult end det er grønt.
Generelt ikke særlig pænt..

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 31. maj 2019 kl. 9.12

Jordbehandlingen halter en smule - trods dræn i hele haven har vi store udfordringer med vand. Der er meget lidt der spirer i det bare felter. Hvis vi sammenligner med naboerne omkring, burde vores i al fald være mere grønt.
Problemet er ikke bare de store bare pletter, men utrolig mange pletter og ikke mindst huller i hele plænen, som gør at børn og hund kan have svært ved at løbe.
Derudover har vi steder hvor det er mere gult end det er grønt.
Generelt ikke særlig pænt..

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 31. maj 2019 kl. 9.15

Sådan ser meget af plænen ud, udover de store bare pletter..

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. maj 2019 kl. 11.38

De små pletter der skal græsset nok lukke af sig selv. Huller ned i jorden burde der ikke være. Uden at have set det kan du godt have et rimeligt klagepunkt der, men igen var det måske lettere at ordne det selv.

Jeg studser lidt over jeres problemer med vand. Du siger grunden er drænet, samtidig har vi haft et meget tørt forår de fleste steder i landet. Har i virkelig haft vand stående på plænen her i april og maj?

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. maj 2019 kl. 14.17

@Berit Østergaard

Fik I kun grubning, planering og græsplænen (eller hvad vi nu skal kalde den) for 20.000 kr, eller var der også hæk eller andre ting med.?

Når der står vandpytter, så tyder det måske på, at grubningen ikke har været effektiv. For meget ler, som I selv tænker på, kan nok godt være årsagen.
Hvis det var mig, der skulle reparere på det, så ville jeg måske overveje at bore nogle dybe huller midt i de pågældende vandpytter og hælde lidt grus og sand ned i hullerne, så de kan hjælpe med at dræne.

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 31. maj 2019 kl. 15.35

Det der nogen gange sker ved byggeri er, at de vender underjorden op. Den er typisk langt mere klæg, da den ikke indeholder humus og organisk materiale.
Grubning er jo også kun kiler, der skæres, typisk ikke hele overfladen.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 31. maj 2019 kl. 16.02

Haven har ikke stået i vand i foråret, men efterår og vinter.

Haven er grubbet, ja.

Prisen lyder faktisk på 26910 for

Dræn, grubning, udlægning af muld samt grovplanering, klargøring af anlæg til græsplæne og såning.

Vi synes derfor ikke vi selv burde gå igang, eftersom der er betalt en ordentlig sum penge, netop for at få en græsplæne..

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. maj 2019 kl. 16.05

Det normale ved et byggeri er at man starter med at skrælle muldjorden af, for senere at lægge den på igen. Sådan gør man, når der bygges på brakmark. Men byggegrunden har måske været noget helt andet tidligere?
Men stadigvæk: tålmodighed en 14 dagestid endnu. Hvor bor du? Postnummer ?
Og så er det ikke helt ok at børn og hunde færdes de steder, hvor græsset ikke er spiret og det andet har været slået mindst 2 gange.
Ingeborg

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 31. maj 2019 kl. 16.15

Den "gode" muldjord er også lagt til side, for så at blive lagt ud igen. Byggegrunden har tidligere været landmandsjord (ligger i et stort nybyggerområde i 8700 Horsens)

15 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. maj 2019 kl. 16.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 31. maj 2019 kl. 17.03

Jeg ved bare det er træls, og ret så frustrerende, når man betaler for et stykke arbejde, og det så ender med ikke at komme i mål..Det er et kendt problem herude, at der er meget ler i jorden, hvorfor mange har blandet sand i deres haver (det har vores gartner ikke gjort). Nu har vi bestilt super græsfrø, og håber så at vi ved egen hjælp kan få noget til at vokse i jorden..

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 1. juni 2019 kl. 12.50

Hej Bent.
Måske kan du finde hjælp i denne vejledning.
Guiden er helt gratis at benytte.
www.3byggetilbud.dk/klageguide/
Hilsen Jens

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2019 kl. 22.26

Tålmodighed belønnes. Se min græsplæne og de genvordigheder den har beredt mig gennem de sidste måneder. Vinteren igennem var der mere mos end græs mange steder. Plænen var fin indtil tørken satte ind. Plænen holdt stand længe, men mosset nåede at sætte sporer og brede sig, mens græsset var gulnet. Vi har så også både fældet et stort grantræ og totalt beskåret et kæmpestort æbletræ. Begge træer skyggede alt for voldsomt. Tænk også på skyggevirkningen når i planter træer på jeres grund.
Nu er skygge lige så gavnlig og vigtig som sol, men tænk over, hvor i vil have skygge.....og planter som har det bedst i skygge. Vores have er på 1500 m2 og vi har høje træer i baggrunden.

Vores jord var også landbrugsjord og leret, men det har vi ændret år efter år med sand og kompost.
strikingeshave.blogspot.com/2019/06/grsplne-fra-skrot-til-flot.html
Ingeborg

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 2. juni 2019 kl. 9.21

Hej Ingeborg

Det ser rigtig flot ud!

Vi har nu købt gode græsfrø, muld og sand, og prøver selv at "lappe" de store plamager, sætter hegn omkring, så hund og børn ikke kommer i nærheden. Håber det lykkes! Dog får have firmaet et opkald i morgen, da vi jo egentlig ikke har fået det vi har betalt for..

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juni 2019 kl. 9.38

Det er ok at ringe til jeres anlægsgartner, men husk at dette forår har været meget ugunstig for jeres plæne. Tørke og manglende regn kan gartneren ikke gøre noget ved. Han kunne have bedt jer om at vande. Men.... græsfrø spirer først når jorden er mere end 7 - 10 grader varm, og det kan kun højere magter regulere.
Der er jo også grænser for, hvor meget muld og sand i kan komme på pletterne. Græsfrø skal kun lige dækkes med en blanding af muld og sand og trædes til eller tromles let.
Som du kan se, bliver tålmodighed belønnet...... omsider.
Jeg har haft græsplæne i mange, mange år og aldrig har det været så vanskeligt tidligere.
Ingeborg

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. juni 2019 kl. 12.08

@Berit Østergaard

Tak for din historie.
Med den kvalitet og opfølgning, som jeg kan se, at andre havefolk forventer af en investering på mere end 25.000 kr, så ved jeg i hvert fald, at jeg aldrig skal anbefale nogen at få arbejde udført af en anlægsgartner.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juni 2019 kl. 14.25

Hej Berit
Hvis i kun har fået anlagt græsplæne for den nævnte sum inklusive forarbejde, er det betalt. Men er det ikke hele grunden der er ryddet, grubbet, drænet osv? Muldjorden må jo også have ligger i depot på grunden inden den blev lagt ud igen.
Hvis jeg havde råd, ville jeg altid alliere mig med en anlægsgartner, især hvis jeg ikke havde tid eller lyst eller kendskab til anlæg af have.

Jeg er bybarn fra 2. Sal og havde aldrig haft jord under neglene. Det havde min mand dog, hans bedstemor supplerede sin krigerenkepension fra første verdenskrig med afgrøder fra sine 2 kolonihaver...... så min mand var fra dreng af tvangsindlagt til havearbejde .... og har hadet det lige siden. Vore egne drenge skulle ikke tvangsindlægges til havearbejde af samme grund, men de er åbenbart belastede alligevel og gider ikke havearbejde.

Jeg har aldrig haft nogen plan med min have og ting og planter er kommet til lidt efter lidt, uden de store udgifter, men det kan der også være sport i. Men en gammel gartner sagde en gang: gør din have til en spændende oplevelse, hvor man ligesom betræder et nyt rum, hver gang man drejer om et hjørne...... det har jeg prøvet at efterleve......og så er haven med til at holde mig fit for fight.

Ingeborg (født i 1940)

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Østergaard, 3. juni 2019 kl. 17.03

Tak for svar.

Prisen for arbejdet er kun græsplænen, ja. Han har også lavet indkørsel, terrasse og sti, og det er pænt lavet!
Han startede i efteråret med at lave plænen, men det var ikke særlig pænt lavet (ikke planeret, fjernet sten eller ukrudt. Græsset kom også i tydelige striber, som om han manglede græsfrø i sin maskine. Det gjorde han også, og han kom og eftersåede, men for sent. Herefter havde vi store problemer med vand, ikke bare små pytter, men store! Vi prøvede at forklare ham, at der måske skulle blandes sand i plænen, men han har kun eftersået de dårligste steder, som jo så ikke er kommet. Han bad os vande, de dage der var meget sol, hvilket vi har gjort. Det "sjove" er dog, at 2 andre plæner, lavet på samme tid, ikke har vandet, og deres kommer så fint..

Billedet viser én af de store pytter..der var mange flere.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juni 2019 kl. 18.45

Ja, det ser ikke godt ud med den vandpyt. Det ser ret leret ud, men billedet kan jo snyde. Har I snakket med gartneren dengang der stod vand? Hvis der er rent ler på de områder, burde gartnereren have afhjulpet det.
Iøvrigt er det ikke det værste at der er ler under det muldlag græsset vokser i. Jeg mener at vores græsplæne nyder godt af lerjorden nedenunder, fordi den holder på vandet, men selvfølgelig skal der være et voksemedie for græsrødderne.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Anlægsgartneren vil ikke rette fejlen…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Anlægsgartneren vil ikke rette fejlen…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider