Forum

Grønt/brunt jorddække, hvilket først?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juni 2019 kl. 9.15

Jeg skal have dækket jorden i et bed, hvor jeg har klippet mange enkeltstående Spiræa Antony Waterer ned, fordi de var blevet alt for høje. Nu skal jeg dække jorden og har både græsafklip og kværnet materiale, som er blade og grene. Hvad skal på først? Kværnet materiale eller græs?
Det kværnede vil give mere ilttilførsel end græsafklippet går jeg ud fra, burde jeg blande de to ting før jeg lægger det på?

Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juni 2019 kl. 14.18

Jeg ville blande det. Græs har det med at klaske sammen og rådne i regnvejr, hvis det ikke får struktur.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2019 kl. 17.27

Begge dele er brunt jorddække! Det er ikke farven på materialet, der er afgørende.
Grønt jorddække er levende planter. Brunt jorddække er døde planter.
Bland dem, hvis det er muligt.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juni 2019 kl. 17.53

Tak for svaret Lars. Du har ret i at jeg gik efter farven!
Grønt = friskt. Brunt = ældre og grovere .
Grønt jorddække er specielle planter, sået med det formål at dække jorden, for senere at blive gravet ned? Efterafgrøder?
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juni 2019 kl. 20.38

Jeg vil opfatte planter som fx trædebregner, violer og løbeløs som grønt jorddække, da de vokser tæt og dækker jorden. Ukrudt er vel i princippet også. Fx ærenpris eller skvalderkål.
I økologisk landbrug undersår man ofte kløver i kornet, dels undertrykker det til en vis grad kløver. Dels er der en gødningsværdi, når marken pløjes.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juni 2019 kl. 20.39

Formålet: at undertrykke ukrudt, og øge biomassen og undgå at jorden udtørrer og degraderer, evt. Også gødning.

Nyt svar til emnet »Grønt/brunt jorddække, hvilket først?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grønt/brunt jorddække, hvilket først?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider