Forum

Irriterende sokker i gummistøvler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2019 kl. 0.14

Hej, det er måske lidt udenfor de normale haveemner, men havearbejdet kræver ofte gummistøvler. Så kan jeg have bukserne udenpå støvlerne og undgå at få alt muligt skidt ned i støvlerne.
Men jeg bruger rigeligt store gummistøvler og i løbet af ingen tid sidder hele sokken nede under foden.
Jeg har syet ekstra elastikgarn lige over hælen og det hjælper lidt. Jeg bruger tykke bomuldssokker, som kan gå i kogevasken. Jeg har også hjemmestrikkede sokker.
Nu har jeg lige googlet “sokker til gummistøvler” og faldt over nogle lange sokker, som kan smøges ud over støvlerne kant. Måske var det løsningen? Men nej, mine støvler er af typen sejlerstøvle og er ret brede foroven.
Træsko er jeg ikke så vild med, for der lander meget skidt nede i dem.
Hvilket fodtøj bruger i i haven?
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 9. juni 2019 kl. 8.38

Hej Ingeborg

Jeg bruger aldrig gummistøvler, men jeg kender godt problemet med, at sokkerne ikke vil sidde ordentligt på foden. Problemet er værst, hvis man bruger bomuldssokker, efter min erfaring. Derfor bruger jeg stort set altid sokker af uld, som dog er iblandet lidt kunststof, for holdbarhedens skyld.

Jeg har gode erfaringer med såkaldte vandresokker – altså sokker, der er specielt lavet til vandrebrug (trekking). Når man vandrer, er det jo vigtigt, at sokkerne sidder godt fast på foden, og at der ikke kommer folder, for det vil medføre vabler. Den pasform kan man desværre ikke opnå med hjemmestrikkede sokker, så selv om det er hyggeligt at strikke sokker, gør jeg det ikke mere. Jeg køber mine sokker i en vandresportsforretning. De er lidt dyre, men jeg synes, at pengene er givet godt ud. Jeg går stort set altid i vandresokker – undtagen selvfølgelig ved festlige lejligheder, og når jeg går med sandaler ;-)

Som fodtøj til havebrug bruger jeg gode vandresko – også købt i en vandresportsforretning. Jeg har brug for noget, der sidder godt fast på foden, og som beskytter foden mod slag og stød. Jeg ledte egentlig efter nogle sikkerhedssko, men fandt et godt tilbud på vandresko, som jeg købte. De kan sagtens tåle lidt fugt, når bare de bliver ordentligt tørret bagefter. Derudover har jeg et par fodformede sandaler, som jeg bruger, når det er tørt og varmt.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2019 kl. 10.50

Hej Doris
Mange tak for svaret. Du har ret i at bomuldssokker ikke er det bedste i gummistøvler, fordi de ikke glider sådan som uldne sokker. Jeg vil prøve med de hjemmestrikkede sokker, som jeg strikker rigtig mange af på min strikkemaskine. Forsyner faktisk hele familien, når det er strikketid om vinteren.
Vandrestøvler kunne jeg prøve, for dem får jeg ikke brugt til vandring mere. I så fald skal jeg have fundet på en smartere måde at komme ind og ud af dem på, når jeg lige skal ind i huset uden at slæbe skidt med ind.
Du har i hvert tilfælde bragt ideen om at bruge vandrestøvler i haven , i stedet for at de en skønne dag ryger på genbrug.
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. juni 2019 kl. 21.05

Du skal bare købe nogle sokkeholdere hvis de findes mere ......

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2019 kl. 21.22

@Svend Høst. Den var go’. Sjovt, kan slet ikke huske, hvordan de så ud! Er ellers gammel nok, for vi har da nogle ærmeholdere liggende fra farfars tid. Finder jeg billeder af sokkeholdere kan jeg selv sy dem. Strømpebukser er slet ikke i overvejelse, hvis nogen tænker på at foreslå det.
God pinse
Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 10. juni 2019 kl. 10.26

Hej.
Jeg bruger 2 par sokker i gummistøvlerne.
Det hindrer vabler da sokken ikke gnider mod huden, men mod sokkestoffet. Er også godt til vandreture.
God Pinse.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Mortensen, 13. juni 2019 kl. 10.32

Min erfaring er også, at jo tykkere sokker jo mere rykker de rundt på foden - specielt bomuld. Jeg bruger generelt sportssokker i gummistøvlen når jeg lufter hunden i regnvejr…

Venlig hilsen Klaus

Redigeret af administrator 19. juni 2019 kl. 11.02. Links til Klaus firma er slettet fra indlægget af redaktionen.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2019 kl. 10.52

@ Klaus
Tak for rådet..... men jeg har rapporteret dine spam links
Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 13. juni 2019 kl. 23.14

Korte gummistøvler med elastik foroven er gode til havebrug. Sokkerne bliver på plads.

Store gummistøvler med masser af plads i skaftet bruger jeg uden sokker, når jeg er i bigården. Der skal ikke gås så meget, og sammenrullede sokker dur ikke.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juni 2019 kl. 0.02

Mine gummistøvler er et par numre for store, fordi vi fra terrassen går direkte ind i stuen og så skal jeg hurtigt skifte til andet fodtøj. Det bliver til mange gange i løbet af en dag.
Jeg har i et par dage brugt to par sokker, de inderste er rejsestrømper af den dyre slags og så andre udenpå. Det lader til at være godt.
Tak for svaret
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Nilsensen, 23. oktober 2020 kl. 20.02

Jeg har prøvet at strikke med noget strømpegarn til min mand i 2 tråde, og han har ikke oplevet noget bedre siger han. Det er garn med 75% uld og 25% nylon. Mayflower hedder det her, men der kan sikkert fås andre mærker.

Kh. Henriette

Redigeret af administrator 29. oktober 2020 kl. 9.28.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. oktober 2020 kl. 20.39

Er rapporterede...

Nyt svar til emnet »Irriterende sokker i gummistøvler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Irriterende sokker i gummistøvler

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider