Forum

Vanding af oliventræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas G, 10. juni 2019 kl. 22.27

Har et oliventræ udendørs i krukke ca. 180 cm. højt og ret kraftigt stamme, ca. 5 cm. i diameter.

Jeg tænker at vande det engang om ugen fra ca. april til oktober, men hvor meget engang ugentligt? 1/2/3 liter pr. gang, hvad tænker I og hvad med vanding om vinteren, hvor den kommer til at stå udendørs med en pose over sig, i et hjørne op ad muren?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. juni 2019 kl. 22.45

Hvis det står udendørs også om vinteren , hvorfor så ikke grave det ned i jorden , så finder det selv vand .

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas G, 10. juni 2019 kl. 22.52

Fordi jeg kun har en altan :)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. juni 2019 kl. 23.03

Men det kunne du jo godt have oplyst ............

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juni 2019 kl. 6.45

Det er umuligt, at give præcise anvisninger, når der er tale om et træ på en altan.
Det afhænger bl.a. af, om hvilket verdenshjørne altanen vender mod og om pottens størrelse og materiale.
På en sydvendt altan og i en lidt for lille uglaceret pottet, vil der skulle vandes mere end på en østvendt altan med en rigelig stor glaseret potte. Det handler om fordampning.

Googler du lidt, vil du kunne finde anvisninger på vanding.
Du bliver nødt til at prøve dig frem, men generelt skal oliven hellere have for lidt end for meget vand og meget sparsomt om vinteren.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas G, 11. juni 2019 kl. 7.01

Generelt kan jeg læse at man ikke må overvande, men jeg kan stadig ikke blive klog på om vi snakker 1, 2 eller 3 liter om ugen.

Den står på sydvendt altan i en uglaseret krukke der er 38 cm. bred og 30 cm. høj.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juni 2019 kl. 8.08

Du er simpelthen nødt til at føle dig frem.

Man kan ikke bare sige f.eks 2 liter, om ugen.

Lad den tørre ud, dvs. at jorden øverst i potten er helt tør. Vand til det er fugtet igennem. Se hvornår den igen er tør, lad den tørre lidt mere, vand igen.
Bliver bladene gule og falder af er det for meget vand. Falder grønne og nye blade af, er det nok for lidt.

Jorden i en uglaceret krukke, på en sydvendt altan vil, i sommersolskinsvejr, tørre ud hurtigere end man tror. Knap så hurtigt i gråvejr.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 11. juni 2019 kl. 8.15

Hvis dit træ står i en uglaseret krukke, sydvest vendt altan og vi får en fantastisk sommer, tror jeg ikke det er nok med vanding en gang om ugen.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juni 2019 kl. 21.06

Nu er oliventræ til den tørre side , naturligt får den masser af vinter væde , og sommer nedbøren er ikke meget , lange tørre perioder , men at omsætte det til en altan krukke med et oliventræ er næsten umuligt , så hellere for lidt vand end for meget , alt efter vejret , men jorden skal tørre godt ud så vand hver 12 -16 dag så er du på den sikre side ............

9 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Quickydocs Docs, 12. juni 2019 kl. 14.59

Slettet af administrator 13. juni 2019 kl. 16.35.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas G, 23. august 2019 kl. 20.16

Hvordan mht. vanding om vinteren. Tænker at stoppe vanding engang i oktober, men den skal måske have lidt vand ind imellem eller hvad tænker I behovet er (den skal stå ude, med sådan en beskyttelses pose omkring toppen og sådan en isoleringspose om krukken, har ikke andre muligheder)?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. august 2019 kl. 22.43

Altså vejret - temperatur og sol/frost/overskydet spiller også ind.
De fleste oliventræer vokser dårligt i Danmark. Hvis du vil tage det ind om vinteren risikerer du, at tørre det ud.
Jeg har kun set dem stå ordentligt i større væksthuse. Jeg tænker, om det kun skal vandes fra underskålen. Når den er tom, fyldes den igen?

Nyt svar til emnet »Vanding af oliventræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vanding af oliventræ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider