Forum

Regel nr 3 – En god tone

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Heidi Kirk Nissen, 11. juni 2019 kl. 9.04

Kære alle,

Først vil jeg gerne takke jer for den gode snak og de mange tips og råd, I deler her i forummet. Det er skønt, at der er så mange engagerede havefolk herinde.

Jeg vil dog samtidig gerne opfordre til, at vi alle overholder regel nummer 3 for forummet - den gode tone.

De seneste måneder har der været flere brugere, som er blevet tiltalt på en måde her i forummet, som ikke har været i orden. Der har været brugt sårende ord og personrettede kommentarer, som ikke er den tone, vi gerne vil have i forummet.

Dem, det er gået ud over, har nogle gange overtrådt en af de andre regler for forummet, og det er også okay at gøre dem opmærksom på det - i en god tone. Det gør jeg selv i en mail direkte til dem, når jeg opdager det, eller en af jer har anmeldt deres fejl til mig.

Jeg vil derfor gerne opfordre til, at nye indlæg, der overtræder reglerne for forummet, bliver anmeldt ved at bruge linket »Rapportér«, der står i øverste, højre hjørne af hvert indlæg.

Jeg får derefter besked om anmeldelsen, og I har også mulighed for at skrive en uddybning af anmeldelsen.

Det vil være en stor hjælp, hvis I bagefter laver et nyt indlæg, hvor I skriver, at I har foretaget en anmeldelse. Så kan resten af læserne af emnet slappe af og undlade at kommentere yderligere, vel vidende at der er taget hånd om sagen.

Jeg håber, I vil være med til at bakke op om det, så forummet fortsat kan være et levende og rart sted, hvor haveejere kan debattere, få svar på spørgsmål, ny viden og idéer fra hinanden i en respektfuld og behagelig tone.

Mange venlige hilsner
Heidi Nissen
Redaktør af Havenyt.dk

Redigeret af administrator 11. juni 2019 kl. 9.08.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Quickydocs Docs, 12. juni 2019 kl. 14.58

Slettet af administrator 13. juni 2019 kl. 16.35.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. juni 2019 kl. 12.33

Risikerer man, at hele tråden bliver slettet, fordi en læser har anmeldt, at hun har set en finke flyve fra en pande.?

Er det f.eks., hvad der er sket med denne tråd, som jeg har brugt mange timer på, og hvori der var adskillige interessante henvisninger, som jeg gerne ville kunne genfinde.?:

www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/18948.html#e135882

Det vil da være rigtig smart, hvis det forholder sig sådan, for så kan vi alle være moderatorer og få de emner slettet som vi ikke bryder os om. Det er kun et spørgsmål om enten at skrive noget grimet eller på en venlig måde at frustrere andre brugere og drive dem til vanvid, indtil der flyver finker.
Men lidt mindre smart er det måske for de brugere, som seriøst ønsker at fordybe sig i det faglige stof.?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2019 kl. 15.54

Jeg står gerne ved at jeg har bedt moderatoren om at lukke MIN tråd vedr. Sommerfuglebusken. Der er jo ingen grund til at sætte to instanser op mod hinanden og efter min mening endte det med noget, som jeg som trådstarter ikke kunne stå inde for.
HAVENYTS moderator kan desværre ikke lukke en tråd for flere input. Det er systemet ikke gearet til og moderatoren har valgt at lukke tråden helt.
Men det er jo ikke den tråd du nævner.
Ingeborg

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. juni 2019 kl. 19.31

@Ingeborg Hansen

Mener du, at det bør være i trådstarters hænder at beslutte, at en hel tråd skal slettes.?

Kan du dokumentere, at det var "DIN" tråd.?
Hvilke andre tråde ejer du her på havenyt.dk.? :-)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2019 kl. 19.44

Kære Jacob
JEG kan ikke beslutte noget som helst. Det er helt op til moderatoren at beslutte. Jeg kan kun anmode om at at den tråd jeg har startet og som er løbet løbsk bliver lukket for flere indlæg.
Ryger der for mange finker af panden, kommer man til at glide i dem.
Ingeborg

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. juni 2019 kl. 23.04

@Ingeborg Hansen

Tak for din forklaring. Men jeg forstår stadig ikke, at du anmeldte den tråd. Jeg har taget backup af flere tråde, fordi jeg frygtede en sletning på grund af finker. Men en sletning af tråden om sommerfuglebusken havde jeg ikke set komme. Omend uenigheden var stor, så er det jo en hel lille lærebog, der nu er blevet slettet.
Ville du også have anmeldt tråden til administrationen, hvis du ikke selv havde startet den.?

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juni 2019 kl. 23.36

Tidligere kunne redaktøren godt "låse" en tråd så man ikke kunne oprette nye indlæg, men tråden bestod. Det et ærgerligt og mærkværdigt hvis det ikke længere er muligt.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2019 kl. 23.56

Jeg føler forældremyndighed og en vis ansvarlighed for de tråde jeg starter.
Ingeborg

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. juni 2019 kl. 7.57

@Claus K Madsen

Ja, hvis det generer trådstarter, at et emne bliver gennem diskuteret, så kan en låsning af tråden måske være en mulighed.
Men for det første burde det i min optik normalt kun være en glæde for en skribent, at det er lykkedes ham (m/k) at oprette et emne, som andre også er meget interesserede i at klarlægge.
Og for det andet, så burde det vel heller ikke være nødvendigt at ulejlige administrationen med det.
Hvis du f.eks. starter en tråd, og du af underfundige grunde ikke kan tåle flere indlæg i tråden, tror du så ikke, at andre skribenter hurtigt vil gøre sig færdige, hvis du blot gør dem opmærksomme på, at du ikke ønsker flere svar og i stedet vil foretrække, at de starter en ny tråd, hvor de kan fortætte deres fordybelse.?
Hvis tråden først er låst, så kan man ikke engang indsætte et link til fortsættelsen.

@Ingeborg Hansen

Ja, jeg fornemmer godt, at det hænger sådan sammen. Men du kan jo ikke bestemme, hvad andre skribenter skal skrive eller hvilke fakta, de må fremlægge.
Har du overvejet, hvad konsekvensen kan tænkes at blive, når du får en tråd slettet, som jeg har brugt mange timer på.
Hvad tror du, at jeg vil tænke næste gang, jeg ser en interessant tråd, som du har startet.?

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juni 2019 kl. 8.40

Jeg respekterer din holdning og forventer at du respekterer administratorens dømmekraft i forbindelse med at lukke tråde, der ikke overholder regel nr. 3.
Ingeborg

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. juni 2019 kl. 9.25

@Ingeborg Hansen

Ja, men det var jo DIN bedømmelse og DIN anmeldelse, som jeg havde fokus på.
Jeg er også lidt uforstående overfor, at en låsning kan hjælpe hvis regel nr. 3 er problemet. Bør det ikke ordnes straks og kun føre til en mindre redigering af det specifikke indlæg, hvor den pågældende skribent ikke kunne holde sine finker i bur.?

Og igen burde vi måske også ofte ligeså godt selv kunne ordne det frem for at belaste administrationen. De fleste kan nok godt selv se det, hvis de har dummet sig, og så burde det være ligeså tillokkende at sige pardon for en finke, som at andre skal vække administrationen for at klare ærterne. Jeg ved godt, at ting kan køre helt fast og op i en spids, men jeg vil gerne opfordre især stam skribenterne til at øve sig på det, hvis situationen opstår.
Hvis man er stor nok til selv at dumme sig, så burde man måske også være stor nok til selv at levere en dementi.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. juni 2019 kl. 1.10

Det er lykkedes mig at finde det meste af den forsvundne tråd i en buffer et sted, så det løser det nævnte problem for mig i denne omgang.
Men det er efter min mening ærgerligt, når mange timers fagligt arbejde går tabt sammen med en vigtig diskussion.
Sammen med klimaforandringer og andre ydre påvirkninger er det heller ikke statisk, at bestemte arter slet ikke er invasive. Det er ikke en diskussion, der kan afgøres een gang for alle i et skænderi eller noget andet, men nærmere noget, der løbende skal gradbøjes og holdes øje med i historikken. Sådan noget kunne en tråd på havenyt nok være god til, men hvis den bliver låst eller slettet på grund af dårlig tone eller andre regelbrud, så virker det selvfølgelig knapt så godt efter den hensigt.

Havde det været jura, så måtte det nok også være rimeligt at bede om en definition på, hvad dårlig tone præcist er. Men det er det jo ikke, vel.? ;-)

Nyt svar til emnet »Regel nr 3 – En god tone«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Regel nr 3 – En god tone

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider