Forum

Afklip fra lærkehæk under Rhododendron?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2019 kl. 13.55

Jeg skal af med en masse hækafklip fra min lærkehæk. Kan jeg lægge det under de store Rhododendron? Jeg får rigeligt af andet affald til komposten.
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juni 2019 kl. 19.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. juni 2019 kl. 12.49

Genbrug det i din have under buske.
Anne Marie

3 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Quickydocs Docs, 12. juni 2019 kl. 14.57

Slettet af administrator 13. juni 2019 kl. 16.35.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Quickydocs Docs, 12. juni 2019 kl. 15.00

Slettet af administrator 13. juni 2019 kl. 16.35.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. juni 2019 kl. 20.41

Jeg bruger både gran, lærke og fyrrenåle under surbundsplanter. De er utrolig længe om at blive nedbrudt. Altså årevis.
Nålene fra juletræet er ikke engang faldet af grenene endnu. Så jeg er gået over til at komme dem i en kompostbeholder, da den holder på fugten. Der skal ikke låg på denne, da den bare skal have så meget regn som muligt.
Har overvejet, om det ikke var en ide, at sende det gennem en kompostkværn, hvis du har sådan en. Men ved ikke, om den også vil kværne nålene.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2019 kl. 0.08

Tak for svarene. Vi har prøvet med kompostkværnen, men endnu er afklippet for saftigt eller for mange nåle i forhold grenene. Kværnen stopper til. Det gør heller ikke noget at de ligger længe inder rhododendron buskene. Buskene er kæmpestore, så afklippet ses ikke. Jeg gik ud fra at afklippet var særligt velegnet ved surbundsplanter.
Ingeborg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. juni 2019 kl. 8.42

Det er det. Der er en artikel herinde om surbundsjord. Det er noget med bøgeblade og grannåle i et målestoksforhold.
Hvis de ikke ses, så ville jeg bare fylde på.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. juni 2019 kl. 9.18

Hej Ingeborg Hansen

Jeg har fundet et enkelt sted, hvor materiale fra nåletræer og surbund omtales:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/kompost/13914.html

Sådan som jeg har forstået det, så er alt materiale fra nåletræer godt at bruge i surbundsbedet, men fyrrenåle er bedst.

Så derfor er det da oplagt at bruge afklip af lærketræ, når det nu er det, du har. Personligt bruger jeg de grangrene, som i løbet af vinteren har været brugt til at beskytte frostfølsomme planter. Jeg klipper dem i småstykker og lægger dem under rododendroner og blåbærbuske.

M.v.h.

Doris Møller

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2019 kl. 10.03

tak for svarene. Og ok, bortset fra at buskene er så tætte at jeg ikke kan komme ind under dem for at lægge afklippet. Nødløsning: jeg smider det op i buskene og ryster det ned med en rive. ..... lidt brutalt, men den nedre måde jeg kan få det ned på. Hvis noget bliver hængende, går jeg ud fra at det vil falde ned med tiden.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Afklip fra lærkehæk under Rhododendron?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Afklip fra lærkehæk under Rhododendron?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider