Forum

Mit kraftigt beskårne æbletræ – i dag

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juni 2019 kl. 23.24

I Efteråret fik vi bådet fældet og beskåret nogle store træer. Vores æbletræ blev skåret ned til en skulptur. Briste eller bære, det var blevet alt, alt for stort. Et venligt medlem herinde sendte et link til et projekt af samme slags, foretaget af en kyndig person, men over en 5 årig periode. Det er jeg desværre for gammel til at overskue - og når man hvert år skal have fagfolk til at beskære, bliver det en kostbar affære.
Jeg var klar over at træet aldrig ville blive det samme igen - og få en masse vanris. Det har det så også fået nu. Spørgsmålet er om jeg skal se at få fjernet de vanris som er meget umotiverede, mens de stadigvæk er friske og jeg kan nå dem uden at brække arme og ben.
Hvad siger sagkundskaben, når nu det ser ud som det gør?
Jeg vil være tilfreds om bare træet fik en lille krone uden frugter.
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2019 kl. 10.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2019 kl. 19.52

Jeg prøver at tage vanris langs stammen væk. Du har nok ret i at der først kommer duske (kroner) på de 3 tykke grene, før de evt vokser sammen til een krone. Det er fint nok for mig. Uanset, hvad det bliver til, var det vigtigt at beholde “gyngegrenen”.
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. juni 2019 kl. 14.51

I kronen skal du også tynde ud, så der er plads til alle dem, du lader blive.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2019 kl. 18.52

Tak for svaret. Vi kan ikke nå derop og det er ikke værd at brække arme og ben på det. Heller ikke med en stige.
Ingeborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juni 2019 kl. 11.34

En krog på et langt skaft må kunne trække nogle af dem af, og det er jo kun en udtynding, der er ønskelig.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2021 kl. 10.06

3 år efter den kraftige nedskæring. Min ikke ret kyndige svigerdatter havdecsatven flaske rødvin ind på at træet ville få æbler allerede året efter “halshugningen”. Hvor skulle de komme fra, for Filippa sætter først blomst på 2. Års grene.
Derfor lurede jeg her i 2021 spændt på om der ville være blomster. Der var et par stykker først i maj, men den 30. Maj var der blomsterfest! Om der bliver æbler, er et ?
Ingeborg
Ps. Billedet er ikke særlig godt, jeg må fotografere mod solen.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2021 kl. 10.08

havdecsatven = havde sat en.
Jeg er virkelig ked af alt det, der i mine indlæg ser ud som slåfejl, men det sker, selvom jeg læser teksten før SEND.

Nyt svar til emnet »Mit kraftigt beskårne æbletræ – i dag«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mit kraftigt beskårne æbletræ – i dag

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider