Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2019 kl. 17.50
www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/nyt-rensesanlaeg-kan-bekaempe-de-medicinrester-vi-skyller-ud-i-toilettet
Hvad med medicinrester i gylle. Er det ikke sammenligneligt med pesticider til sprøjtning? Bliver resterne opsummeret år efter år eller kommer de ned til grundvandet.
Bliver gyllen renset for medicinrester før den kommer på marken?
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juni 2019 kl. 19.42
Gyllen renses ikke før den kommer ud på marken. Jeg ved ikke om nogen har undersøgt problemet, men mon ikke?
Et større problem i gylle er de metaller, zink og kobber, der bruges som vækstfremmere.
Mængderne, der kommer ud med gyllen kan gøre jorden ufrugtbar fordi, de hæmmer bakterierne i jorden.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juni 2019 kl. 15.52
Kan planter eller specifikke planter optage medicinrester fra gylle
.? Pil ksn jo bruges til at rense vand.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 20. juni 2019 kl. 21.20
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Freya Grossmann, 20. juni 2019 kl. 22.34
Planter optager evt. stoffer i ion-form, fx NO3, PO4 osv.
Og altså ikke fx langkædede medicin-strukturer. Dvs at man ikke vil kunne genfinde medicinen i planten. Anderledes vil det være med fx tungmetaller, da de er på ionform.
Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2019 kl. 9.39
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2019 kl. 9.04
Og så en artikel fra i dag
www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/grise-risikerer-blive-syge-af-diarre-landmaend-leder-efter-nyt-foder
Hvorfor plager vi vore smågrise, forurener jorden for at kunne eksportere grisekød. Jeg er sikker på at der er mere end Zink i hele spørgsmålet. Få bliver rige, mange bliver syge vil jeg gætte på. Personligt er jeg ved at få kvalme når jeg ser en hel svinekam til salg for 150 kr.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 22. juni 2019 kl. 9.52
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2019 kl. 10.47
Vi er ved at omlægge kosten til mindre kød. Det er slet ikke så nemt når man ikke er selvforsynende. Min kære gemal er kød-sovs-kartofler-gemyse tilhænger, mens jeg sagtens går i den anden grøft, synes ikke at det er nødvendigt med sådan et måltid hver dag. Kan sagtens nøjes med mindre eller “mælkemad”. Det er imidlertid svært i en 2 personers husholdning. Heldigvis kan og vil gemalen selv kokkerere, men det er som om kødet altid skal være hovedingrediensen. Jeg er mest til rødt kød må jeg indrømme. Kylling i alle mulige versioner er heller ikke det, det har været.
Køber man en af de sunde velopdrættede kyllinger, har de jo hønestørrelser, så man hænger på det i mange dage. Hvor er de små hanekyllinger blevet af? De ender vist i kværnen så snart de har vist kønnet.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 22. juni 2019 kl. 11.14
Skrevet af: Anonym bruger, 22. juni 2019 kl. 11.18
Skrevet af: Anonym bruger, 22. juni 2019 kl. 11.41
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.