Forum

Vild (gul) pastinak – advarsel.

  Skriv nyt svar

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juli 2019 kl. 15.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

1 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juli 2019 kl. 16.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2019 kl. 16.05

Der er, så vidt jeg ved, ingen forskel på "have" og "vild" pastinak m.h.t. disse skader.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juli 2019 kl. 16.24

Den pastinak, vi dyrker i haven giver ikke udslet.
Jeg dyrker pastinak hver år, men det er ikke den vilde - den er vist også giftig på roden.

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2019 kl. 22.04

@Lars
Jeg har også dyrket pastinak. Der er ikke rigtig noget at finde om "giftforskellen" på vild- og kultur pastinak andet end Giftlinjen ikke har nogen opdeling mellem vild og kultur pastinak.
www.bispebjerghospital.dk/giftlinjen/alt-om-gift/planter-og-svampe/plantelisten/Sider/pastinak.aspx

5 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2019 kl. 18.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2019 kl. 20.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. juli 2019 kl. 22.49

@ F.Christensen
vild pastinak er ret nem at kende fordi den har gule blomster, inden den blomstrer er den gulgrøn. Den er giftig på den måde at det er saften, sammen med sollys (ligesom bjørneklo der, som dit link beskriver, er i familie med Vild pastinak)
Den kan skam samles og bruges til madlavning:

vildmad.dk/dk/opskrifter/smordampet-bild-pastinak

snilde.dk/salt-paa-vild-pastinak/
og det kan jo sagtens gå galt, i og med vi snart skal spise alt muligt;) når den samles ind. Den bruges stadig til foder, i så vidt jeg husker, Italien. (men det kan I selv søge , for det var på havenyt jeg læste det da jeg studerede pastinakker :)

8 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2019 kl. 23.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. juli 2019 kl. 6.28

Vild pastinak er giftig, og den er ikke spise-egnet. Det er en smuk og meget karakterisk plante, der med sine gulliggrønne kulør- i hvertfald her på Nordfyn har klædt grøftekanternes Cikorier- meget godt.

Men nu har de tæsket alt ned! ØV for FILEN DA ØV! Kan vi lige få forbudt de der kant- (træer og buske får også tæv) HÆRVÆRKSMASKINER.

I øvrigt er der jo en del skærmplanter, der også kan give udslæt- Gifttyde og Skarntyde bla.

Og så kan jo lære børn- at de altså ikke lige skal plukke alt muligt. Og lærerne og pædagogne- at de kunne slå op i en flora/på nettet?!

Her på Nordfyn har kommunen slået for 14 dage siden, men nu har MASKINSTATIONEN været ud- og slå op mod markerne- og i grøfterne, der nærmest ikke er her mere. Hvorfor forstår de ikke- at når alt grønne slås ned i grøften- så vil det blive omsat, og den stopper til!

Så der er lidt valmuer, burrer- græs, masser af syre, tidsler- men overhovedet ikke blæresmælde, gul snerre, rævehaler eller knopurt- mere.

GRRR.
De piss

Og okay, det skriver jeg ikke.

Men mine grøftekanter er ikke, hvad de var- for bare 5 år siden.
Men de bliver da klippet, og nu er det ikke engang kommunen, der klipper pga trafiksikkerheden. Nu er det en eller anden spade i en for stor maskine, der mener- ALT er ukrudt, som ikke gror på marken.

Kommunen klippede for 14 dage siden i rabatten, nu er det ned i grøften og op på den anden side indtil afgrøderne begynder. Hvad f* er det for noget?!

Lige nu må samtlige landmænd for min skyld gå fallit og dø. Hvad skal det til for? De sviner og overgøder- og nu slår de de vilde planter i grøftekanterne ihjel?

Hvad skal det til for?!

Mvh
Tine- jeg er desværre så gal i hovedet! Beklager hvis der røg finker på størrelse med djævlerokker af panden. SVINERI er det!
Med støtte fra EU og staten. Venstre.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 11.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. juli 2019 kl. 13.41

Nej, jeg blev da også en del klogere da jeg læste dit link. Jeg har oveni dobbelttjekket (ikke fordi jeg ikke tror på fødevarestyrelsen,- det gør jeg nemlig ikke. De kan bl.a ikke finde ud af hvor meget vand der må være i en kylling)
Men den med sellerien er god nok.
Jeg har smagt vild pastinak, stuvet og i salat, men det er nu ikke noget jeg vil løbe langt efter, så hellere stuvede bønner :) men de er jo også giftige indtil de er kogt. Jo livet er farligt.

12 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 14.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 15.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. juli 2019 kl. 15.43

Nej, det kan jeg ikke gætte. for jeg regner ikke med det er pesticidrester du mener, i så fald er der et stort udvalg.
En svamp måske eller skarntyde.

Jeg har prøvet at købe kylling fra et anerkendt sted, løsløbende forkælet kræ skulle det være, helt uden tilsætning.
Men jeg er sikker på det var en vand(hane) Så for et stykke tid siden viste DR,- tror det var kontant- noget om bl.a den slags kylling, og hvor meget lage der var tilsat, selvom deklarationen sagde der ikke var tilsat noget. 5-6% så vidt jeg husker.

Fødevarestyrelsen svarede noget om at kylling skam har et naturligt vandindhold, og nu har man fået nogen nye kyllingearter der indeholder mere vand. Så forbrugerne kan roligt regne med deklarationerne. sådan nemlig.
Desværre er det mine skattepenge de aflønnes med :/

15 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 16.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 16.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. juli 2019 kl. 16.38

Maniok, ja, nu fik jeg da lært noget mere. Tak hr. lærer :)
kendte den ikke, hvor og hvordan fik du den serveret?

18 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 16.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. juli 2019 kl. 17.00

ja, som jeg heller ikke kendte noget til :/
Jeg bager meget, men bruger mel med gluten; hvid fuldkornshvede, øland, emmer osv. Føler ingen trang til at udskifte noget af det med Cassava :)

Gå du i gang med dine hvide vilde gulerødder

20 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 17.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. juli 2019 kl. 17.43

det anede mig godt at det næppe var en kulinarisk stor oplevelse, geder er taknemlige dyr :D

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2019 kl. 18.20

Den såkaldte havepastinak og ditto vild pastinak er samme ar, som hedder Pastinaca Sativa.
Der findes forskellige sorter som - så vidt jeg kan se - alle er Pastinaca Sativa.
Er det mon ikke sådan, at pastinak først 2. år har de uheldige egenskaber og vi derfor ikke oplever pastinak i haven som et problem.
De kommer aldrig i blomst.

Nyt svar til emnet »Vild (gul) pastinak – advarsel.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vild (gul) pastinak – advarsel.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider