Forum

Regnvandstønde og sivslange?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina Leth, 5. juli 2019 kl. 11.40

Hej med jer!
Jeg har fået anskaffet mig en sort regnvandstønde og er ved at planlægge hvordan de 4 meter lange højbede langs husmuren skal vandes.
Regnvandstønden står for enden og tænkte så det ville være smart at få koblet en sivslange til regnvandstønden og lægge den langs kanten af højbedene.
I teorien skulle det fungere hvis regnvandstønden er højere end højbedene, så vandet jo kan rende nedad og hele vejen ned til enden af bedene....
MEN jeg kunne virkelig godt bruge tips, tricks og gode råd af jer erfarende havefolk!
Har jeg overset noget? Er der andre og bedre muligheder?
Mvh Christina

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. juli 2019 kl. 16.18

Du har desværre overset at der et en vis modstand i slangerne som det kræver en del vandtryk at overvinde. Jeg kunne ikke få det til at fungere selvom jeg hævede tønden 60 cm.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2019 kl. 17.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. juli 2019 kl. 18.12

Sæt en tappehane på, som passer til en vandslange. Så slipper du i det mindste for at løbe med vandkander, men kan flytte slangen hen ad beddet med passende intervaller.
Regnvand er FEDT, og vi kan ikke have for store tanke til opsamling. Mine er tømt for længe suden, men i morgen kommer der mere regn!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Leth, 5. juli 2019 kl. 18.17

Tusinde tak for jeres svar 😊 Jeg må nok nøjes med vandslangen som Freya anbefaler 👍 jeg takker!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Leth, 5. juli 2019 kl. 18.18

Og de der tal, det er altså smileys :-D

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2019 kl. 18.19

Så skal du have flere tønder, for de bør ikke løbe tør - bortset fra ekstremerne.
Jeg har 5 m3 regnvandstynde (fordelt på flere). Der er mindst 1,5 m3 i tønderne nu, selv om jeg har fyldt havedammen i dag.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. juli 2019 kl. 20.03

Lars, Det kræver jo, at man har pladsen. De kan ikke stå langs med huset, for så spærrer de adgangsvejene. Og det går jo ikke...
Derfor er de kun tilknyttet hhv. Hønsehus/udhus samt delvist carporten. Men ca 100 kvm. Haven er dog 1000 kvm, og der er masser af krukker at vande.

Nyt svar til emnet »Regnvandstønde og sivslange?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Regnvandstønde og sivslange?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider