Forum

Små hvide prikker indvendig på vinduer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bill Timmermann, 5. juli 2019 kl. 20.08

Gennem den seneste tid er der begyndt at komme bitte små hvide prikker indvendig på vore vinduer.
De er fedtede og svære at få væk, da de sidder meget fast.
Kan det være små luse æg fra en plante?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bill Timmermann, 5. juli 2019 kl. 20.24

Vi mistænker planten på billedet.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. juli 2019 kl. 20.24

Må vi se et foto?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bill Timmermann, 5. juli 2019 kl. 20.26

Man kan desværre ikke se de små hvide prikker på foto

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. juli 2019 kl. 6.01

Har I fluer?
For flueskidt kan godt se hvidt ud /og sort på hvidt- lidt ligesom kattehår.

Sæt da planten udenfor eller som salig Helge Petersen ville have sagt: "Smitt den på komposten!"

Medmindre den er dyr/har affektionsværdi, så ville jeg sætte den ud på sommerferie- udendørs.

Den ser noget afgnavet ud- men ud fra billederne kan jeg ikke se, hvilken plante det er?

Mvh
Tine

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. juli 2019 kl. 13.22

Så vidt jeg kan se er det et fint eksemplar af en Euphorbia tirucalli eller som den kaldes på dansk, levende pind.

De kan få skjoldlus ved jeg, de kan fjernes med en vatpind der er dyppet i sprit. Men om skjoldlus klatter på ruden ved jeg ikke. men de udskiller klistret sukkerstads ligesom bladlus gør. Det er altså ikke æg som du er inde på.
Du kan læse om skjoldlus ved at bruge søgefeltet øverst på siden her (højre hjørne)

Om pinden kan få alm bladlus ved jeg ikke, men da kan ruderne godt blive plettede og klistrede.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bill Timmermann, 6. juli 2019 kl. 15.33

Tak til jer alle for gode og informerende svar. Nu stiller vi planten udenfor og ser hvad som sker. God sommer til jer alle :-)

Nyt svar til emnet »Små hvide prikker indvendig på vinduer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Små hvide prikker indvendig på vinduer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider