Forum

Arme rester af min græsplæne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tanja Mortensen, 7. juli 2019 kl. 17.27

Har aldrig set denne sort før, ikke langsomt, men meget hurtig er den i gang med at overtage hele vores græsplæne. I forsøg på at mindske ødelæggelsen - ligger vi med måsen i vejret og tager stiklingerne fra græsplænen med rod, men overseer man blot en enkelt, så har man en masse blot et par dage efter igen.

Jeg har ikke set den slags ukrudt før i græsplænen og ved ikke, hvordan jeg skal få bugt på det. Har det både i græsplænen og mellem mine fliser og breder sig som en hvirvelvind.

1 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juli 2019 kl. 19.36

Nu er dem du ser et par dage efter ikke et udslag af, at du har overset nogen. Det er frøplanter, og de ligger og venter på det rette øjeblik til at få plads.
Vores græsplæne, som ikke må gødes (hvis jeg bestemmer!) ser sådan ud efter tørken i 2018.
Jeg synes, at den er på rette vej!

2 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juli 2019 kl. 19.37

Jeg glemte at sige, at der kun er sået græs.

3 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juli 2019 kl. 19.40

Og det er helt bevidst, at vi har undladet at slå de pletter, hvor den vilde vegetation føler sig velkommen.
Når vi slår de vilde felter (efter at frøene er smidt) river vi høet sammen, så der ikke bliver tilført næring til græsplænen.

4 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 20.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2019 kl. 6.34

@Tanja

Det er så nu at du beslutter dig for om du vil arbejde mod naturen og bruge oceaner af tid på at have en "ren" græsplæne og sterile fuger imellem fliserne eller om du vil bruge mindre tid og være mere tolerant overfor den vilde fauna - og have tid til overs evt. til at nyde haven som Lars, jeg og mange andre :)

6 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. juli 2019 kl. 10.50

Naturlige græsplæner og blomsterengs hymner kan vi sikkert ikke få for mange af. :-)

Men bør man alligevel ikke for en ordens og sikkerheds skyld begynde med at identificere Tanjas plante.?

7 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. juli 2019 kl. 17.36

Hej Tanja.
Har du et billede af planten i blomst?
Synes jeg kender den, men kan ikke komme på, hvad det er for en.

Bortset fra det. På en velnæret græsplæne, der slås ofte, er det begrænset hvor meget ukrudt, der kan konkurrere med græsset på sigt.....har jeg hørt.

8 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2019 kl. 13.28

Jeg mener, at denne er samme plante

9 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2019 kl. 13.29

Og her et nærbillede. Jeg kan ikke komme i tanke om navnet.

10 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit S., 9. juli 2019 kl. 13.49

Den ligner lidt en Burresnerre - og så alligevel ikke.
Får den blomster hvis I lader den vokse?

11 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2019 kl. 14.38

@Margit.
Du mener altså ikke, at det er den rigtige plante, jeg har fundet? De små planter i min græsplæne ligner nu ret meget Tanjas billede.
Og det er ikke burresnerre (præstelus).

12 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. juli 2019 kl. 15.26

Den plante, du har fundet og som jeg heller ikke kan huske navnet på, er også den jeg tror Tanjas græsplænegæst er.

13 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. juli 2019 kl. 15.31

Hvis jeg havde et eksemplar af planten, kunne jeg kære den igennem denne www.danmarksflora.dk/0210.php?keyname=urt

Eller spørge på fugle&natur

14 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2019 kl. 17.27

Så bliver det Kanadisk Bakkestjerne. Det navn kendte jeg ikke.

15 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 9. juli 2019 kl. 17.31

kan det være en canadisk bakkestjerne?

17 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Mortensen, 9. juli 2019 kl. 20.37

Kære alle.

Tak for alle jeres indlæg. Jeg lægger et billede af sorten " som voksen" 😊

18 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Mortensen, 9. juli 2019 kl. 20.38

Og et mere

19 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Mortensen, 9. juli 2019 kl. 20.40

@Lars Holt Synes, det minder meget om den du også lagt foto af

20 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. juli 2019 kl. 20.50

Hej Tanja. Jeg tror også, at Lars har ramt plet. Held og lykke.

21 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juli 2019 kl. 20.53

22 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. juli 2019 kl. 21.29

@Tanja Mortensen

Planten er 1-årig, så det handler måske 'kun' om, at den ikke får lov til at sætte frø i et år.?

@F. Christensen

Ja, og du må gerne tænke på skrift. Jeg tænker f.eks. at hvis den nu ikke lige havde været modstandsdygtig overfor roundup, ville den mon så stadig blive betegnet som invasiv.
Hvis vi i stedet forbyder roundup, så er den måske pludselig ikke meget værre end så mange andre krudtutter.?

23 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juli 2019 kl. 22.11

24 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juli 2019 kl. 22.35

Det er da i grunden en fascinerede egenskab at den kan tåle glyphosat. Tænk hvis man kunne få nytteplanter med den egenskab. Ukrudtet var klaret i en ruf og mange regnorm sparet for hakkejernet ;-)

Nu er det jo nok ikke glyphosatresistensen som kommer den til gavn i en græsplæne. Vi har den også her i kvarteret langs vejene og derfor desværre også ret ofte i min forhave.
Det er mit indtryk at den laver rigtigt mange vindbårne frø hvis den får chancen. Den laver også en pælerod som den kan etablere sig med ganske ugæstfri steder. F.eks. i flisefugerne.
Heldigvis er den let at trække op som ung plante.

@Tanja, I må bare holde ud og blive ved med at trække den op uden for græsplænen så den ikke sætter frø. På græsplænen burde det være nok at slå græsset så den ikke bliver høj og sætter frø. Planten er enårig/overvintrende enårig så den dør ud i løbet af et par somre hvis der ikke kommer nye frø.
Samtidig må i pleje græsplænen godt så den kommer sig oven op tørken sidste år. Så kan græsset bedre konkurrere med ukrudtet.

25 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juli 2019 kl. 22.53

26 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juli 2019 kl. 22.56

27 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Mortensen, 9. juli 2019 kl. 23.03

Igen tak for efterforskningen - vi fortsætter vores kamp med enden i vejret 😊.

Sidste spørgsmål: Er der nogle råd til at få min græsplæne sund igen?

God aften til alle på denne tråd

28 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juli 2019 kl. 23.36

Det er ikke til svare på uden at vide noget om plænen, men hvis i ikke har gødet den er det måske værd at overveje. Vent dog til der er udsigt til en rimelig mængde stille og rolig regn.

29 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 9. juli 2019 kl. 23.36

@Claus K Madsen,

En meget stor del af den soja der benyttes til foder til danske svin er GMO og en del majs er også genmodificeret til at tåle glyphosat.

30 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juli 2019 kl. 23.37

@Anne

Smart.

31 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 9. juli 2019 kl. 23.37

nej

32 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2019 kl. 23.45

Enig med Anne.
Vi har hørt om danske og vist også amerikanske svineavlere, der fik bedre økonomi ved at droppe det billige GMO-soya og i stedet fodre med meget dyrere foder uden Glyphosat påvirkning.
Glyphosat har fanden (læs USA) skabt med en kortsigtet økonomiske gevinst for øje.

33 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juli 2019 kl. 0.07

Så må der snart være restudsalg på GMO-soya i den lokale foderstof. Landmændene plejer ikke at skulle høre om bedre økonomi to gange før de ændrer retning. Og når det så er så enkelt som at købe noget andet foder... Smart.

Men nu er vi vist på vej væk fra det med græsplæner.

34 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. juli 2019 kl. 1.10

Ja Claus, men det var dig der skrev "tænk hvis man kunne få nytteplanter med den egenskab"

@Tanja,
Da det er varme og kvælstof elskende ukrudt er det lidt svært at sulte den til døde, jeg ville nok holde lidt igen med gødning og slå græsset så den ikke bliver stor nok til frøsætning. og fortsætte lugningen, hvor ørkesløst det end er.

35 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. juli 2019 kl. 2.28

@ Claus K Madsen

Du bevæger dig vist ikke kun væk fra emnet, men også væk fra hele dette forum, hvis du ikke kan skrive andet om en sprøjtegift, end at den er smart (svar 30).
Du glemte at dokumentere, at den roundup resistente plante ikke fremmes i græsplæner, når roundup anvendes i lokalområdet. (svar 24)
Det ser ud til for mig, at du mangler at forstå den enkle logik, at roundup giver planten bedre vækstbetingelser, og dermed vil flere frø blæse rundt og lande på folks græsplæner.

36 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. juli 2019 kl. 2.32

@Tanja Mortensen

Det kan måske være en idé at kigge på dit nabolag, om der er nogle steder, hvor nogen opdyrker planten ved at sprøjte med roundup.
Hvis der f.eks. blæser en milliard frø ind i din have hvert år fra en privat parkeringsplads i nærheden, så bliver det nok lidt op ad bakke med udryddelsen.
Det kan også være et skridt i den rigtige retning at skrive under på, at roundup skal forbydes:
www.dn.dk/nyheder/tusindvis-af-danskere-vil-forbyde-sprojtegifte-i-haver-og-pa-offentlige-arealer/

Angående bekæmpelsen i plænen, kan græsklipperen så ikke i det mindste forhindre, at der dannes blomster og frø, så du ikke behøver at bruge mere tid på at håndluge den.?

Tørre og bare pletter er nok uønskede, fordi de gør det nemmere for ukrudt at få fat.
Nogle gange kan det også være en fordel at lade plænen blive længere, før man slår den. På den måde tvinges ukrudtet til at gå mere i højden for at overleve, og det gør det mere sårbart for græsklipperen.
Pøj pøj med det. :-)

37 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2019 kl. 7.54

38 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juli 2019 kl. 8.31

@Anne. Det er rigtigt. Det er jo også interssant at vi har denne naturligt resistente plante som ukrudt her og der og alle steder til glæde for Lars og andre når man tænker på alle de dommedagssenarier der males op når talen falder på mytteplanter med samme egenskab. Så jeg kunne ikke nære mig. Beklager :-)

39 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. juli 2019 kl. 10.39

@F. Christensen

Ud fra mine egne erfaringer med græsplæner, bliver jeg paf over dit svar 37.
Jeg har selv prøvet, hvor dårligt roundup virker på brændenælder, så dem ville jeg bestemt ikke sprøjte og slet ikke i en græsplæne. Det ville nok kun føre til, at jeg dræbte noget græs omkring kolonien, så den kunne brede sig endnu mere.

Jeg har også prøvet at bekæmpe brændenælder i plænen med græsklipper, og det plejer at være ligeså nemt som at klø sig selv i nakken.
Når du eksperimenterer med forskellige længder på græsset, så er det ikke ligegyldigt, hvordan du gør det. Tanken er at tvinge ukrudtet med op, og når det har nået en sårbar højde, så skal der klippes kort.

Tidsler er vanskeligere. Jeg kender nogen, der gik over til at sprøjte dem enkeltvis med hormoner, fordi roundup var for ineffektivt. Men så tænker jeg nok, at det ikke ville være meget mere besværligt at benytte et tidseljern. Og hvis børn absolut skal bruge et ryatæppe, så køb et til dem. ;-)

www.dn.dk/nyheder/ostrig-vil-som-forste-eu-land-forbyde-glyphosat/
"Parlamentet i Østrig har netop godkendt et forslag om at forbyde aktivstoffet i den omstridte sprøjtegift Roundup. Danmarks Naturfredningsforening opfordrer til dansk forbud.
Det er mistænkt for at give kræft, og flere mennesker i USA har fået erstatning, fordi de har fået kræft efter at have anvendt sprøjtegiften glyphosat, der er aktivstoffet i Roundup."

40 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2019 kl. 10.59

41 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. juli 2019 kl. 11.28

Når man ser på billederne fra Lars Holts skønne have, så må det nok også være på sin plads at undre sig lidt over, at planten betegnes som invasiv.
Den har i hvert fald på ingen måde overtaget hele haven, og han har dårligt lagt mærke til den som noget "ondt". Han lader den sætte frø, og han har ikke engang bidt mærke i navnet.
Havde det f.eks. været Japansk Pileurt eller Kæmpe Pileurt så tør jeg godt garantere for, at det havde set meget anderledes ud. Eller for den sags skyld vild brombær, som slet ikke er på listen over invasive arter.
Jeg mener, at det bestyrker mistanken om, at planten har skabt problemer og er blevet fordømt primært, fordi den kan tåle den mest almindelige sprøjtegift.

Og hvis det vender sådan, at økologerne skal udrydde planten i deres haver, fordi de skal glæde forbrugerne af sprøjtegifte, så må det lægge en meget uheldig skygge over tilliden til listen med de invasive arter.

@F. Christensen

Hvad er "alt for langhåret".?
Jeg forstår det ikke. Er Fingerbøl ikke også kun 1-årig.?

42 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2019 kl. 11.33

43 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. juli 2019 kl. 14.56

@F. Christensen

Sådan en har du vist aldrig haft. Om ikke andet, så ville du kunne bruge den til på spændende vis at eksperimentere med økologisk ukrudtsbekæmpelse. :-)
Jeg er temmelig sikker på, at dine tidligere eksperimenter bør revideres og en ny konklusion skrives, og du har jo basis for at kunne hjælpe mange andre, hvis du finder ud af noget.
Du har ret, at Fingerbøl er mere end 1-årig. Jeg har ikke erfaring med den, men jeg har i år købt den i dyre domme og plantet den i en græsplæne, så jeg er med på udfordringen.

Mange ting som trædebregner, mælkebøtter og bellis vil jeg helst bevare i plænen, men tidsler er jeg ikke så begejstret for, og jeg har endnu ikke fundet en sikker klippe kode til bekæmpelsen, men jeg tror, at der gælder det samme princip. Jeg passer to plæner, og der falder tidselfrø i rå mængder på dem begge, og jeg håndluger nærmest aldrig græsplæner. Men kun på den plæne, som jeg er mest sjusket med at slå, er der tidsler. Det giver også stof til eftertanke. :-)

44 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. juli 2019 kl. 17.17

Canadisk bakkestjerne:

Mere dokumentation:
mst.dk/media/121703/canadisk-bakkestjerne.pdf

Jeg ved ikke, hvor slemme de allergiske reaktioner er, hvis man f.eks. sammenligner med en brændenælde.

@Tanja Mortensen - svar 17

Det kan måske være, at du bør overveje lidt mere bunddække langs hækken, så ukrudt ikke så nemt kan få fat.? :-)

Nyt svar til emnet »Arme rester af min græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Arme rester af min græsplæne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider